Rowerzysta skaczący na rowerze MTB z oponami odpornymi na przebicia

Jakie opony do roweru MTB wybrać?

Jaka opona będzie najlepsza na jazdę po górach? Opony MTB są zróżnicowane, ale muszą spełniać wspólną cechę. Jest nią przyczepność.

Wybór opon do roweru górskiego to bardzo istotna decyzja dla każdego rowerzysty. Wpływa ona na wiele ważnych czynników. Różnorodność terenów, po których poruszają się miłośnicy MTB wymaga odpowiedniego doboru kół oraz ogumienia. Ma to na celu całkowite wykorzystanie potencjału jednośladu. Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze ogumienia do roweru? Na jakie parametry warto patrzeć? Jakie typy opon są dostępne na rynku? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Jakie opony do roweru MTB – rodzaje opon rowerowych

Bez wyboru odpowiedniej opony rowerowej trudno będzie o osiągnięcie najlepszej wydajności, bezpieczeństwa i komfortu jazdy na rowerze górskim. Różne rodzaje tras oraz warunków wymagają opon zaprojektowanych specjalnie z myślą o danym wyzwaniu.

Rodzaj ogumienia definiuje jego szerokość, bieżnik, trwałość, elastyczność. Do głównych typów opon, które dominują wśród producentów opon, zaliczają się warianty na twardą powierzchnię, na teren mieszany oraz na miękkie nawierzchnie. Na rynku można znaleźć także opony z kolcami, które są popularne szczególnie na oblodzonych powierzchniach.

Mężczyzna jadący na rowerze MTB z oponami do jazdy off road

Jakie opony do roweru MTB na asfalt?

Opony do rowerów MTB można podzielić na kilka głównych kategorii ze względu na specyficzne warunki użytkowania. Jednym z najbardziej popularnych jest ogumienie na twardą nawierzchnię. Opony szosowe charakteryzują się przede wszystkim płaskim bieżnikiem. Są to szybkie opony, które zapewniają niski opór toczenia na twardym, suchym podłożu. Idealnie nadadzą się na asfaltową drogę, szosę lub plac.

Uniwersalne rozwiązania i opony do jazdy off-road

Opony do jazdy w terenie mieszanym oferują bardziej wszechstronny wzór bieżnika. Dzięki temu radzą one sobie dobrze zarówno na twardych, jak i miękkich nawierzchniach. Uniwersalne opony do MTB to świetne rozwiązanie na każdą porę roku oraz zróżnicowane trasy.

Jednak istnieją też opony stworzone z myślą o jeździe wyłącznie na miękkim podłożu, w tym po błocie. Specjalna mieszanka gumowa ma duże, rozstawione szeroko klocki bieżnika, które wspomagają dobrą przyczepność w niekorzystnych warunkach i trzymanie w zakrętach.

Za to dla ekstremalnych warunków zimowych dostępny jest jeszcze jeden rodzaj opon. Są nim modele z kolcami. Metalowe elementy zapewniają przyczepność na lodzie i zmarzniętej ziemi, dzięki wbijaniu się w ich strukturę. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że tego typu opony mogą być cięższe od zwykłych.

Mężczyźni jadący na rowerach MTB z oponami typu enduro

Opony bezdętkowe

Oprócz tradycyjnych opon z dętkami coraz większą popularność zyskują opony typu tubeless. Posiadają wiele zalet, w tym lepszą przyczepność, niższy opór toczenia i mniejszą podatność na przebicia, dzięki możliwości jazdy na niższym ciśnieniu. Warto wiedzieć, że istnieje technologia Tubeless Ready, która umożliwia łatwe przekształcenie tradycyjnych kół na bezdętkowe.

Zestawy opon clincher

Opony clincher to najbardziej powszechny rodzaj na rynku. Wyróżnia go prostota w montażu i ogólnodostępność. Technologia opon clincher opiera się na konstrukcji, w której opona obejmuje dętkę i zaciska się na obręczy koła za pomocą specjalnie zaprojektowanych krawędzi. Zapewniają one szczelne zamknięcie i utrzymanie ciśnienia w dętce.

Główną zaletą opon clincher jest łatwość instalacji i wymiany w terenie. Czyni to je naturalnym wyborem dla wielu kolarzy. Umożliwiają one szybką zmianę dętki w przypadku przebicia bez konieczności noszenia ze sobą specjalistycznych narzędzi rowerowych.

Opony typu enduro

Opony enduro są specjalnie zaprojektowane do zastosowania w kolarstwie górskim, które łączy elementy zjazdowe i rajdowe. Umożliwia efektywne pedałowanie podczas wspinaczek i zapewnia doskonałą przyczepność oraz kontrolę na technicznych zjazdach i ostrych zakrętach.

Budowa tych opon obejmuje zazwyczaj grubszą, bardziej odporną na przecięcia bieżnikowaną powierzchnię oraz wzmacniane ścianki boczne, które chronią przed uszkodzeniami i przebiciami w trudnym, kamienistym terenie. Są to szerokie opony, co zwiększa ich przyczepność i stabilność. Powoduje to, że mają świetne zastosowanie w wyścigach MTB. 

Czym jest gęstość oplotu opony? 

Gęstość oplotu opony to ważny aspekt przy doborze komponentów do roweru MTB. Odnosi się on do ilości nitek, z których składa się wewnętrzna struktura. Mierzy się nią na cal kwadratowy TPI. Im wyższa jest ta wartość, tym cieńsze i bardziej elastyczne są nici tworzące oplot.

Wysoka gęstość charakteryzuje lekkie opony. Natomiast guma z niższym parametrem gęstości oplotu ma lepszą trwałość i jest bardziej odporna na przebicia. Niski współczynnik TPI charakteryzuje cięższe opony. Jeśli jednak bardziej zależy Ci na lżejszym komplecie, to warto wybrać ten z wysokim współczynnikiem TPI.

Rowerzysta jadący na rowerze mtb po górach z oponami zwijanymi

Opona zwijana czy drutowa?

Opona zwijana i opona drutowa to dwa modele opon rowerowych, różniące się budową krawędzi mocującej oponę do obręczy. Opcja zwijana posiada lekkie, elastyczne krawędzie wykonane z aramidu, co pozwala na jej proste składanie. Ułatwia to transport i wymianę, a także zazwyczaj obniża wagę opony.

Z kolei opona drutowa ma krawędzie wykonane z metalowego drutu, co sprawia, że jest bardziej sztywna, trudniejsza do zainstalowania i zazwyczaj cięższa. Nadrabia te cechy ceną oraz dużą odpornością na uszkodzenia. Wybór opony zależy od jej docelowego wykorzystania i terenu, na którym ma być sprawdzana.

Odporność na przebicia. Specjalne wzmocnienia

Wkładki do opon górskich są innowacyjnym rozwiązaniem, które ma na celu zwiększenie odporności opon rowerowych na przebicia.  Montuje się je zazwyczaj między dętką a oponą lub bezpośrednio wewnątrz opony w przypadku opcji bezdętkowej. Opony posiadające wkładki mają dodatkową warstwę ochronną, która absorbuje uderzenia, zmniejsza ryzyko uszkodzenia opony przez ostre przedmioty.

Są wykonane z różnych materiałów, w tym z pianki poliuretanowej lub specjalnych mieszanek gumowych, które są zarówno lekkie, jak i odporne na przecięcia. Ponadto zmniejszają ryzyko deformacji opony pod wpływem silnych uderzeń.

Dodatkowym atutem jest ochrona obręczy przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniem opony o twardą przeszkodę, co może być kosztowne do naprawy. Choć zestawy opon z wkładkami mogą więcej ważyć, to korzyści płynące z dodatkowej ochrony rekompensują tę wadę.

Dopasowywanie szerokości i bieżnika w oponach do roweru górskiego

Szerokość opony w rowerze MTB jest jednym z decydujących czynników wpływających na przyczepność i amortyzację. Opony mogą mieć szerokość od około 1.9 do ponad 2.5 cala, a wybór zależy głównie od typu terenu, po którym się poruszamy. Szersze opony, oferujące większą powierzchnię kontaktu z podłożem, zapewniają lepszą przyczepność i są bardziej stabilne na trudnych, nierównych terenach, takich jak kamienie czy korzenie. Jednak wiążą się one również z większym oporem toczenia, co może być odczuwalne podczas jazdy na rowerze po twardych, gładkich ścieżkach. Węższe opony, z kolei, zazwyczaj charakteryzują się mniejszym oporem toczenia, co czyni je szybszymi na twardym podłożu, ale mogą oferować mniejszą przyczepność na luźnym czy mokrym terenie.

Bieżnik opony górskiej jest równie ważny co jej szerokość i ma bezpośredni wpływ na zachowanie roweru w różnych warunkach terenowych. Opony z agresywnym, głębokim bieżnikiem zapewniają doskonałą przyczepność na luźnym podłożu, ale mogą spowalniać jazdę na twardych nawierzchniach. Opony o płaskim bieżniku z mniejszymi klockami są z kolei idealne do szybkiej jazdy na twardych, suchych ścieżkach, ale mogą mieć problemy z utrzymaniem przyczepności na bardziej wymagającym terenie. Istnieją także opony oferujące kompromis między tymi dwoma ekstremami, zapewniające dobre właściwości w szerokim zakresie warunków, co sprawia, że są doskonałym wyborem dla rowerzystów eksplorujących różnorodne tereny.

Wybór szerokości i bieżnika opony w rowerze MTB powinien być dopasowany do indywidualnych preferencji rowerzysty, typowych warunków jazdy oraz oczekiwań co do zachowania roweru. Dla entuzjastów długich dystansów na zróżnicowanych trasach warto rozważyć opony o średniej szerokości i uniwersalnym bieżniku. Powinny zapewnić kompromis między przyczepnością a oporem toczenia

Natomiast dla osób wolących ekstremalną jazdę w trudnym terenie rekomendowane są szersze opony z agresywnym bieżnikiem. Zwiększą one bezpieczeństwo i kontrolę nad rowerem. 

Kolarz jadący na rowerze mtb z głębokim bieżnikiem

Jakie wybrać zimowe opony do rowerów górskich?

Zima to okres, kiedy lód oraz śnieg obniżają przyczepność, co może doprowadzić do licznych upadków. Aby czuć się pewnie w zakrętach oraz na śliskich nawierzchniach użyj opon przystosowanych do takich warunków. Warto zdecydować się zimą na szerokie opony. Wiąże się to z tym, że zapewniają większą powierzchnię kontaktu z podłożem, a to przekłada się na lepszą przyczepność. Do zimowych warunków często zaleca się wybór opony o szerokości 2.2 cala lub większej.

Do zimowej jazdy nadadzą się także opony z agresywnym bieżnikiem. Zapewnią lepszą kontrolę nad jednośladem. Głębokie rowki i wysokie klocki pomagają przebić się przez śnieg czy błoto i znaleźć przyczepność na twardszym podłożu pod spodem. W szczególnie trudnym terenie dobrze sprawdzą się już wyżej wspominane kolce. 

Jednak to nie wszystko, bo w niskich temperaturach zwykła guma może stawać się twardsza i tracić przyczepność. Dlatego opony zimowe często wykonane są z mieszanki gumy, która zachowuje elastyczność i przyczepność nawet w bardzo niskich temperaturach. Ponadto warto zadbać o odpowiednią odporność na uszkodzenia, gdyż pod warstwą śniegu mogą znajdować się ostre przedmioty. Sam lód również może sponiewierać opony.

Rower górski MTB – jakie opony wybrać?

Wybór odpowiedniej opony MTB zależy od indywidualnych preferencji kierowcy, typu terenu, na którym najczęściej się jeździ, oraz od warunków pogodowych. Dostępność szerokiej gamy opon w sklepach rowerowych pozwala na dokładne dopasowanie do potrzeb każdego rowerzysty, co jest kluczowe dla maksymalizacji doświadczenia jazdy w terenie. Czasami warto iść na kompromis pomiędzy szybkością, odpornością, a wagą. Należy również wziąć pod uwagę czy zależy Ci na łatwym transporcie kół oraz ich wymianie. Na trudniejsze wyprawy warto zaopatrzyć się w odpowiednio wzmocnione opony, które wytrwają podczas jazdy

Przeczytaj także:

Mężczyzna ubrany w strój kolarski jadący na rowerze crossowym

Jakie wybrać opony do roweru crossowego?

Rowery crossowe i trekkingowe to najpopularniejsze typy jednośladów. Jakie wybrać opony do roweru crossowego? Sprawdź nasz poradnik rowerowy!

Rowerzyści jadący na rowerach szosowych

Jakie opony do szosy? Wybór opon do roweru szosowego

Zastanawiasz się, jakie opony do szosy wybrać? Oto poradnik jak wybrać ogumienie do roweru szosowego!

mężczyzna zjeżdżający rowerem MTB z góry w odzieży rowerowej

Kolarstwo grawitacyjne - ekstremalna jazda na rowerze MTB

Czym jest kolarstwo grawitacyjne? Jeśli chcesz poczytać o ekstremalnej jeździe na rowerze górskim MTB po nachylonych stokach, zapraszamy do lektury!

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? ⭐ Zobacz, na co zwracać uwagę, wybierając rower MTB ⭐ Sprawdź, jakie parametry są kluczowe

mężczyźni w kaskach na rowerach górskich w lesie

Jaki rower na singletrack wybrać? Najlepsze rowery mtb

Jakie rowery singletrack są najlepsze? Jaki rower MTB wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Dobre rowery górskie do zjazdów i jazdy po lesie.