Mężczyzna jadący na rowerze MTB z szerokimi oponami

Jakie opony do roweru wybrać? Rodzaje opon rowerowych

Na rynku można dostać wiele rodzajów opon rowerowych. Jakie opony do roweru wybrać? Sprawdzisz to w naszym artykule!

Opony rowerowe to jeden z kluczowych elementów, który wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jednym z głównych grzechów początkujących rowerzystów jest lekceważenie prawidłowego doboru ogumienia względem wyzwań, z którymi na ogół mierzą się na trasie. Przed udaniem się na zakupy warto zapoznać się z najważniejszymi parametrami dotyczącymi opon rowerowych. Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć!

Wybór odpowiednich opon rowerowych – dlaczego jest tak ważny?

Każdy doświadczony rowerzysta zdaje sobie sprawę, jak ogromne znaczenie dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy ma prawidłowy dobór opon. To właśnie ona jest elementem, który styka się z podłożem, dlatego też jej właściwości mają bezpośrednie przełożenie na efektywność jazdy. Świadome wybieranie opon z uwzględnieniem warunków, pozwala dostosować je do konkretnych okoliczności.

Postawienie na wysokiej jakości ogumienie sprawi, że opony będą mniej narażone na uszkodzenia. Ma to szczególne znaczenie, kiedy wybieramy się w długą trasę, podczas której może być ograniczony dostęp do serwisów rowerowych. Dobrze dopasowana opona poprawia również dynamikę jazdy, pozwala rozpędzić się do większych prędkości, a także skutecznie tłumi drgania. Kupując opony, konieczne będzie uwzględnienie takich czynników jak: preferowany rodzaj jazdy, typ i model roweru, a także wymagania terenu, po którym mamy zamiar się poruszać.

Mężczyzna jadący na rowerze MTB z oponami typu tubeless

Rodzaje opon rowerowych pod kątem typu roweru

Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów opon rowerowych. Każdy z nich przeznaczony jest do innego typu jednośladu. Ich prawidłowy dobór ma wpływ nie tylko na komfortową i bezawaryjną jazdę, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Czym charakteryzują się poszczególne typy ogumienia?

1. Opony do rowerów szosowych. Opony szosowe są prawie całkowicie gładkie (tzw. slick). Charakteryzują się one możliwością napompowania do nawet 6 BAR, co jest bardzo wysoką wartością. Duża twardość zapewnia jednak małą powierzchnię styku z asfaltem, co przekłada się na możliwość rozwinięcia dużych prędkości.

2. Opony do rowerów górskich. Ten typ ogumienia charakteryzuje się sporą szerokością opony, dużą powierzchnią styku z podłożem oraz agresywnym bieżnikiem. Sprawia to, że doskonale radzą sobie zarówno na nierównej nawierzchni, jak i piasku czy leśnych drogach. Spora powierzchnia styku i bieżnik przekładają się także na dobrą przyczepność na zakrętach. Trzeba jednak wiedzieć, że nie sprawdzają się one dobrze podczas jazdy po asfalcie ze względu na opory toczenia i konieczność włożenia większej energii w pedałowanie.

3. Opony do rowerów trekkingowych i crossowych. To bardzo popularny rodzaj opon, który jest powszechnie stosowany przez osoby traktujące jazdę na rowerze rekreacyjnie. Odznaczają się one wąskim, gładkim i niskim profilem. Zazwyczaj mają one wystające kostki lub szerszy profil. Doskonale sprawdzą się podczas jazdy na asfalcie, ale też poradzą sobie z innymi rodzajami utwardzonych dróg.

4. Opony do rowerów miejskich. Swoją budową bardzo przypominają modele przeznaczone dla rowerów trekkingowych i crossowych. Jedyną różnicą jest fakt, że są jeszcze bardziej płaskie oraz nie posiadają bocznych występków ułatwiających jazdę terenową. Dzięki temu jeszcze lepiej sprawdzają się na asfalcie, co jest niezwykle ważne w środowisku miejskim.

Kobieta jadąca na rowerze miejskim z oponami dętkowymi

Rodzaje ogumienia pod kątem konstrukcji dętki

Podział opon rowerowych ze względu na typ roweru to niejedyny podział, który można zastosować. Drugie kryterium dotyczy konstrukcji dętki. Pod tym kątem możemy wyróżnić opony dętkowe, bezdętkowe oraz szytki. Jakie są ich cechy charakterystyczne?

1. Opony dętkowe. To najpopularniejszy i najpowszechniejszy w użyciu rodzaj opon. To tradycyjne rozwiązanie jest stosowane, odkąd tylko wynaleziono rower i nadal stanowi największą grupę opon dostępnych na rynku.

2. Opony bezdętkowe. Jak można się domyślić, jest to typ opon pozbawiony dętki. We wnętrzu zamiast powietrza znajduje się specjalny płyn uszczelniający, którego zadaniem jest zalepiać wszelkie uszkodzenia. Trzeba jednak wiedzieć, że do ich zastosowania będą potrzebne specjalne koła.

3. Szytki. Jest to szczególny rodzaj opony, który wymyka się tradycyjnym rozwiązaniom. W tym przypadku opona jest połączona z dętką za pomocą bawełnianego rękawa. Ten rodzaj opony jest stosowany właściwie wyłącznie w przypadku rowerów szosowych.

Jakie opony do roweru wybrać? Kryteria

Prawidłowy wybór opony rowerowej wymaga uwzględnienia kilku niezwykle istotnych parametrów. Zlekceważenie któregoś z nich może skutkować tym, że model nie będzie dopasowany do koła lub szybko ulegnie awarii. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

1. Rozmiar. Opony rowerowe występują w różnych rozmiarach. To jedno z najważniejszych kryteriów, którymi należy się kierować przy zakupach. Rozmiar opony musi być dobrany do rodzaju posiadanego przez nas roweru, terenu, a często także zależy od konkretnego modelu.

2. Teren. On również ma bezpośrednie przełożenie na stosowane przez nas ogumienie. Jeżeli zazwyczaj poruszamy się rowerem po terenowych drogach o nierównej nawierzchni, warto postawić na opony grubsze, z agresywnym bieżnikiem. Jeżeli jednak głównie jeździmy po szosie, lepiej sprawdzą się cienkie i gładkie opony.

3. Bieżnik. Profil bieżnika wpływa na przyczepność opony oraz trakcję. Głęboki bieżnik sprawdzi się doskonale na nieutwardzonych drogach, gdzie możemy się spotkać z dużą ilością luźnego materiału. Na asfalt lepszym wyborem będzie gładki bieżnik, który pozwoli na osiągnięcie większej prędkości.

4. Ciśnienie. Poziom ciśnienia w oponach ma bezpośrednie przełożenie na wydajność jazdy. Musi być ono dostosowane do terenu, w którym się poruszamy, ale także mieścić się w dopuszczalnym przez producenta opony zakresie. Informacje o zalecanym ciśnieniu można sprawdzić na boczne ściance opony.

5. Odporność na uszkodzenia. Ten czynnik również jest ściśle związany z nawierzchnią, po której mamy zamiar jeździć. Jeśli jesteśmy świadomi, że wyprawy rowerowe będą wymagające dla ogumienia, warto zainwestować w bardziej wytrzymałe modele, aby uniknąć złapania gumy.

6. Waga. Waga opony to niezwykle istotny czynnik dla osób, którym zależy na osiągach. Im mniej waży ogumienie, tym większą prędkość można na nim rozwinąć, ponieważ w ich przypadku powstają mniejsze opory toczenia.

7. Marka. Dokonując zakupu opon, warto stawiać na propozycje znanych i cenionych marek. Mamy wtedy większą pewność, że nie będziemy rozczarowani zakupem.

Rodzaj bieżnika w oponie rowerowej

Jednym z kryteriów wyboru opony rowerowej jest rodzaj bieżnika. Temu zagadnieniu warto poświęcić kilka dodatkowych słów. Bieżnik to ta część opony, która styka się z nawierzchnią. Może on zawierać różne wzory, które są zależne od przeznaczenia danej opony. Zanim zdecydujesz się na zakup ogumienia, warto zapoznać się kilkoma podstawowymi informacjami na temat bieżników.

Kolarze szosowi oraz inni rowerzyści preferujący szybką jazdę po dobrej jakości asfalcie powinni zainteresować się oponami o gładkim bieżniku (slick). Dzięki łagodnemu właściwie płaskiemu bieżnikowi charakteryzują się one niskimi oporami toczenia. Na drugim biegunie opon rowerowych stoją modele z agresywnym bieżnikiem, który doskonale radzi sobie z wymagającym podłożem. Polne ścieżki, kamieniste lub piaszczyste trakty – tego typu opony poradzą sobie z nimi bez większego problemu. Jeśli preferujesz tego typu trasy, zdecydowanie postaw na opony terenowe.

Na dokładniejsze omówienie zasługują również opony semi-slick. Można powiedzieć, że jest to wersja przejściowa, łącząca w sobie cechy dwóch opisanych wyżej rodzajów bieżników. Dosyć dobrze radzi sobie ono zarówno na szosie, jak i ścieżkach terenowych. Budowa tego typu opony opiera się na płaskim bieżniku pośrodku oraz delikatnych klockach po bokach. Jeżeli szukasz uniwersalnej opony, będzie to najlepsza opcja.

Kobieta jadąca na rowerze miejskim z oponami zwijanymi ubrana w kask ochronny

Opona drutowa kontra zwijana – którą wybrać?

Opony rowerowe można również podzielić na drutowane oraz zwijane. Różnice pomiędzy nimi leżą w budowie rantu, czyli miejsca, w którym opona styka się z obręczą. W przypadku opon drutowanych przez rant przechodzi metalowy drut, którego zadaniem jest jego usztywnienie. Wersja zwijana nie posiada wspomnianego drutu. Przed wybraniem się na zakupy warto przyjrzeć się zaletom i wadom obu rozwiązań.

Opona drutowa – zalety i wady

Modele drutowane są uważane za ten gorszy rodzaj opon. Dlaczego? Głównym tego powodem jest duża waga spowodowana obecnością drutów. Właściwie całkowicie wyklucza to zabranie ich ze sobą w ramach zapasu. Można próbować, jednak w takiej sytuacji narażamy drut na odkształcenia, a wtedy może on nie ułożyć się na obręczy we właściwy sposób. Warto być również świadomym, że ten typ opony często wiąże się z wykorzystaniem gorszej jakości oplotów i gumy.

Jednym z niewielu plusów opon drutowanych jest niska cena. Tego rodzaju ogumienie kosztuje kilkadziesiąt złotych za sztukę. Czy warto stawiać na tego typu opony? Jedynie w sytuacjach, kiedy nie zależy nam na jakości, a szukamy opony treningowej, której nie będzie szkoda szybko zużyć.

Opona zwijana – zalety i wady

Zdecydowanie lepszą opinią cieszą się opony zwijane. Przede wszystkim charakteryzuje je niska waga oraz możliwość zwijania. Sprawia to, że bez problemu możemy zabrać je ze sobą na wyprawę rowerową jako zapas. Ten rodzaj ogumienia charakteryzuje się także wyższą jakością. Składa się na nią gęstszy splot oraz lepsza mieszanka. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że za taki produkt zapłacimy około 50% więcej niż w przypadku opony drutowanej.

Co więc wybrać? To zależy od naszych oczekiwań. Jeżeli nie dysponujemy dużym budżetem, a potrzebujemy jedynie opon treningowych, których nie szkoda zużyć, zdecydowanie można pozwolić sobie na opony drutowane. Jeżeli jednak zależy nam na jakości, chcemy zminimalizować ryzyko złapania gumy, a także dysponujemy większą kwotą pieniędzy na ten cel, warto postawić na opony zwijane.

Odporność na przebicia – jak o nią zadbać?

Opony przeznaczone do rowerów szosowych ze względu na cienką konstrukcję są dosyć mocno narażone na przebicia i niewiele można z tym zrobić. Ogumienie do rowerów górskich, trekkingowych, crossowych oraz miejskich jest znacznie grubsze, co przekłada się na jego wytrzymałość.

Nie oznacza to jednak, że złapanie gumy jest niemożliwe. Na różnorodnych trasach czeka nas wiele przeszkód, które mogą przyczynić się do powstawania uszkodzeń. Co można więc zrobić? Warto wiedzieć, że niektóre modele opon są wyposażone w specjalne wkładki antyprzebiciowe, które dodatkowo zwiększają odporność na przebicia. Warto zwrócić uwagę, czy rozważana przez nas opona je posiada.

Przeczytaj także:

Rowerzyści jadący na rowerach szosowych

Jakie opony do szosy? Wybór opon do roweru szosowego

Zastanawiasz się, jakie opony do szosy wybrać? Oto poradnik jak wybrać ogumienie do roweru szosowego!

Jakie opony do roweru górskiego MTB?

Jakie opony do roweru górskiego MTB?

Jaka opona będzie najlepsza na jazdę po górach? Opony MTB są zróżnicowane, ale muszą spełniać wspólną cechę. Jest nią przyczepność.

Mężczyzna ubrany w strój kolarski jadący na rowerze crossowym

Jakie wybrać opony do roweru crossowego?

Rowery crossowe i trekkingowe to najpopularniejsze typy jednośladów. Jakie wybrać opony do roweru crossowego? Sprawdź nasz poradnik rowerowy!

Opony do roweru na zimę. Jakie wybrać?

Opony do roweru na zimę. Jakie wybrać?

Wybór opony do roweru na zimę nie jest łatwy. Przedstawiamy wytyczne, które pomogą Ci dobrać odpowiednie opony rowerowe.

Pani w kasku na rowerze miejskim z oponami bezdętkowymi

Jak napompować oponę bezdętkową?

Systemy bezdętkowe zdobywają coraz większą popularność. Dowiedz się jak pompować opony bezdętkowe, aby móc wygodnie jeździć rowerem.