Aktywny marsz

Aktywny marsz to prosty, przynoszący efekty i przystępny sport, który można uprawiać samemu lub w grupie.

Dzięki naturalnemu ruchowi i świeżemu powietrzu stanowi on również źródło dobrego samopoczucia, swobody i energii. Aktywny marsz uprawiany z kijkami, a przez to pobudzający do pracy górne partie ciała, nosi nazwę nordic walking.

Niezależnie od tego, czy chodzisz po parku czy po mieście, w tempie 5 km/h (aktywny marsz) lub 10 km/h (szybki masz), Decathlon i jego marka dedykowana aktywnemu marszowi - Newfeel mają dla ciebie porady, których potrzebujesz i które posłużą ci za wsparcie podczas treningów.

ZNAJDZIESZ TUTAJ:

AKTYWNY MARSZ: PROSTY SPORT PRZYNOSZĄCY EFEKTY

SZUKASZ PROSTEGO SPORTU, KTÓRY PRZYNOSI EFEKTY? AKTYWNY MARSZ JEST STWORZONY DLA CIEBIE!

CZYM JEST AKTYWNY MARSZ?

Aktywny marsz, zwany również szybkim marszem, to sport uprawiany w ramach sesji trwających od 30 minut do kilku godzin, z prędkością od 4 do 10 km/h. Dyscyplinę tę uprawia się w mieście, ale również w parkach i na specjalnie przygotowanych ścieżkach. Aktywny marsz uprawiany z kijkami to nordic walking. Kijki pomagają odpychać się i pobudzić do pracy górne partie ciała.

AKTYWNY MARSZ - JEDEN SPORT, WIELE KORZYŚCI

DLA CIAŁA: Aktywny marsz to kompletny sport  pozwalający umięśnić całe ciało: pośladki, uda, łydki, a nawet ramiona, jeśli używasz kijków. Jest doskonałą dyscypliną dla osób, którym zależy na wysmukleniu sylwetki i ujędrnieniu ciała. Aktywny marsz niesie z sobą wiele korzyści dla ciała i dla umysłu. Nawet jeśli uprawiamy go w stosunkowo wolnym tempie (ok. 5 km/h), spalamy kalorie. Przy prędkości 6,5 km/h jest to wydatek 300 kalorii spalonych w czasie godzinnego treningu!  1 godzina codziennego marszu  odpowiada pod względem wydatków energetycznych na przykład 23 minutom jazdy na rowerze i 2 minutom pływania.

 

DLA ZDROWIA: Chodzenie uznawane jest za sport nieurazowy , ponieważ w mniejszym stopniu obciąża stawy. Jest to więc forma aktywności zalecana nawet osobom, które mają problemy z plecami i z kolanami. Pozwala ona również zwiększać wytrzymałość, wydolność układu sercowo-naczyniowego.  To sport przystępny dla każdego: wystarczy po prostu wyposażyć się w buty do aktywnego marszu i gotowe!

 

DLA UMYSŁU: Trzeba dodać, że jest to sport, który pomaga się odstresować po długim dniu pracy. Pozwala się również dotlenić, ponieważ uprawiamy go na powietrzu: można chodzić wokół jeziora, nad rzeką, w parku miejskim lub w swojej dzielnicy.


JAK UPRAWIAĆ AKTYWNY MARSZ?

Aktywny marsz to regularne chodzenie w szybkim tempie. W sporcie tym mamy do czynienia ze specyficznym ruchem, na który składają się trzy etapy: dotknięcie piętą podłoża, przetaczanie stopy i odepchnięcie paluchem. Jedna ze stóp zawsze zachowuje kontakt z podłożem, następuje więc przeniesienie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą, ale nie ma gwałtownego zetknięcia z podłożem. Chcesz się dowiedzieć, jak prawidłowo chodzić?

W przypadku aktywności okazjonalnej trenuj raz w tygodniu od 1 do 2 godzin, na przykład wieczorem lub w weekend. W przypadku aktywności regularnej, zwiększ rytm do co najmniej 2-3 godzin tygodniowo. Jeśli chcesz poprawiać swoje wyniki i stawiasz na osiągi w ramach aktywności intensywnej, trenuj kilka razy tygodniowo, maszerując w szybkim tempie (8 - 10 km/h). Uprawianie tego sportu jest proste: możesz chodzić w dowolnym płaskim terenie i na początek potrzebujesz tylko  odpowiedniej pary butów. Możesz również używać kijków do nordic walking, jeśli chcesz wzmacniać górne partie ciała.

CZY JESTEŚ GOTOWY ROZPOCZĄĆ PRZYGODĘ Z AKTYWNYM MARSZEM?

ZAPOZNAJ SIĘ Z NASZYMI PORADAMI, ABY WYBRAĆ WŁAŚCIWE BUTY!

RÓŻNICE MIĘDZY CHODZENIEM, TURYSTYKĄ I BIEGANIEM

KAŻDY SPORT WYMAGA BUTÓW DOSTOSOWANYCH DO RUCHU STOPY. POZNAJ GŁÓWNE RÓŻNICE MIĘDZY CHODZENIEM, TURYSTYKĄ I BIEGANIEM.

Aktywny marsz i turystyka mają jedną wspólną cechę: w obu przypadkach chodzimy, jedna stopa pozostaje więc zawsze w kontakcie z podłożem. Na tym właśnie polega różnica z bieganiem, w którym mamy do czynienia z momentem przejściowym, gdzie wybijamy się jedną nogą, aby opaść na drugą. Ponieważ w trakcie biegania stopa odrywa się od podłoża, potrzebujesz dobrej amortyzacji, która będzie pochłaniać wstrząsy powstające w momencie zetknięcia pięty z podłożem. Dlatego też buty do aktywnego marszu są zaprojektowane inaczej: wymagają mniejszej amortyzacji, ponieważ wstrząs jest mniejszy niż w bieganiu, ale muszą zapewniać lepsze przetaczanie stopy i elastyczność.

 

Jeśli chodzi o aktywny marsz i turystykę, różnica polega na terenie, w którym ma miejsce nasza aktywność. Turystykę uprawiamy w terenie nierównym i najczęściej obejmującym przewyższenia (w górach). Buty turystyczne muszą charakteryzować się więc dobrą przyczepnością i zapewnić stopie ochronę. Buty do aktywnego marszu, męskie i damskie, muszą natomiast być lekkie i giętkie, aby ułatwić specyficzne przetaczanie stopy. Jeśli chcemy, możemy również wyposażyć się w kijki do nordic walking: pozwalają one ograniczyć mikrourazy podczas chodzenia i pobudzić do pracy górne partie ciała.

JAK WYBRAĆ BUTY DO AKTYWNEGO MARSZU?

Aktywny marsz, zwany również szybkim marszem, pobudza do pracy wszystkie mięśnie ciała i przyczynia się do lepszego samopoczucia. Ten przystępny i przynoszący efekty sport nie wymaga dużego wyposażenia: wystarczą odpowiednie buty.

Skorzystaj z przewodnika DECATHLON, aby wybrać właściwe buty do aktywnego marszu.

DLACZEGO DO AKTYWNEGO MARSZU POTRZEBNE SĄ SPECJALNE BUTY?

Aktywny marsz to przystępny sport wymagający określonego wysiłku fizycznego (szybki marsz w tempie od 5 do 10 km/h, w zależności od oczekiwanych efektów), a zatem wyposażenia dostosowanego do tego rodzaju wysiłku. Ponadto podczas marszu ruch stopy jest specyficzny i różni się od ruchu wykonywanego przy uprawianiu innych sportów. Stopę stawiamy od pięty, następnie przetaczamy ją po przekątnej, zachowując cały czas kontakt z podłożem, a kończymy ruch, odpychając się paluchem.

Buty do aktywnego marszu zaprojektowane są w taki sposób, aby ułatwiać ten ruch i wspomagać pochłanianie pierwotnego wstrząsu spowodowanego zetknięciem pięty z podłożem.

Dowiedz się więcej na temat prawidłowego ruchu stopy podczas chodzenia.

JAKIE SĄ NAJWAŻNIEJSZE WŁAŚCIWOŚCI DOBRYCH BUTÓW DO AKTYWNEGO MARSZU?

Buty do aktywnego marszu odpowiadają na podstawowe potrzeby twojej stopy. Niezależnie od poziomu sportowego kluczowe są dwie właściwości:

- amortyzacja: aby ograniczyć mikrourazy podczas zetknięcia pięty z podłożem. Podczas uprawiania szybkiego marszu potrzeby w zakresie amortyzacji są mniejsze niż podczas biegania, gdzie uderzenie piętą o podłoże jest znacznie silniejsze. Dowiedz się więcej na temat różnic między ruchem stopy w trakcie chodzenia i biegania.

- przetaczanie stopy: aby móc wykonywać właściwy ruch podczas chodzenia, potrzebujesz butów z podeszwą zapewniającą odpowiednią elastyczność.

JAK WYBRAĆ BUTY DOSTOSOWANE DO SWOJEGO POZIOMU AKTYWNOŚCI?

Wybierając damskie lub męskie buty do aktywnego marszu, trzeba pamiętać o dwóch wymienionych powyżej kryteriach: amortyzacji i przetaczaniu stopy. Innym elementem, który należy uwzględnić, jest poziom aktywności, który chcesz osiągnąć:

- Jeśli uprawiasz aktywny marsz okazjonalnie, możesz skupić się na amortyzacji i przetaczaniu stopy. Model, który może cię zainteresować, to  Propulse Walk 100.

- Jeśli uprawiasz aktywny marsz regularnie, możesz wybrać buty Propulse Walk 200. Są one szczególnie odporne na przetarcia i na zużycie, więc będą trwalsze.

- Jeśli natomiast uprawiasz aktywny marsz/chód sportowy intensywnie, DECATHLON poleca ci buty Propulse Walk 400: łączą one w sobie amortyzację, przetaczanie stopy, trwałość i oddychalność umożliwiające optymalną aktywność, a przede wszystkim wyposażone są w bardzo wygodną, bezszwową konstrukcję wewnętrzną, która pozwala uniknąć otarć.

WYJĄTKOWY KONCEPT BUTÓW DO AKTYWNEGO MARSZU/CHODU SPORTOWEGO: PROPULSE WALKING TECHNOLOGY

Wyjątkowa technologia stosowana w butach do aktywnego marszu/chodu sportowego z gamy Propulse Walk Newfeel. Pozwala nadać marszowi dynamikę, aby dostarczyć ci jak najlepszych wrażeń podczas chodzenia. Poza amortyzacją i przetaczaniem stopy łączy w sobie 3 atuty:

Skośną piętę, która umożliwia szybki kontakt z podłożem.

Strefę przyczepności, która towarzyszy przetaczaniu stopy po podłożu.

Strefę odbicia z przodu (na wysokości palucha), sprzyjającą dynamice i zapobiegającą zużyciu, na które buty są szczególnie narażone w tym miejscu podczas szybkiego marszu.

JESTEŚ GOTOWY?

CZY JESTEŚ GOTOWY DO MARSZU?