Młody mężczyzna jedzie na rowerze przez park w stroju sportowym i kaski

Konwersja roweru – jak przerobić rower na elektryczny?

Konwersja roweru na elektryczny to coraz częstszy zabieg. Jednak czy da się przerobić rower na elektryczny w korzystniejszej cenie od nowego e-bike'a

Z racji na coraz większe rozpowszechnienie rowerów elektrycznych, duża grupa fanów kolarstwa myśli nad przeróbką swojego roweru na elektryczny. Jednak czy jest to w ogóle wykonalne? Jeśli tak, to co do tego potrzeba? Jakiego wyboru roweru dokonać? Czy warto się zdecydować na taki krok? Na te pytania odpowiadamy w artykule.

Konwersja roweru na elektryczny – czy warto się na nią zdecydować?

Za przerobieniem roweru na elektryczny przemawia kilka kluczowych kwestii. Po pierwsze taki środek transportu pozwala na pokonanie dużych odległości bez emisji spalin oraz bez zbędnego wysiłku. Efektem takiej konwersji może być rower z napędem elektrycznym, który w odpowiednich warunkach i specyfikacji ma zasięg przekraczający nawet 100 km.

Pozwala to na dotarcie do w zasadzie każdego interesującego miejsca na jednym ładowaniu, w tym nawet do lokalizacji urlopowych. Jazda na takim jednośladzie to czysta przyjemność. Warto też dodać, że montować taki zestaw do konwersji będzie umieć prawie każdy. Za to prędkość roweru elektrycznego często jest wyższa od tej rozwijanej przez zwykły rower.

Wiemy już, że rower elektryczny to dobra alternatywa klasycznych dwóch kółek dla laików kolarstwa, którzy chcą przemierzać wiele kilometrów. Jednak głównym minusem tego rozwiązania jest wysoka cena i narzucone przez producenta ograniczenia. Dlatego często bardziej opłacalną opcją jest przeróbka roweru na elektryczny.

mężczyzna wykonujący konwersję roweru na elektryczny w serwisie rowerowym

Jaki rower kupić do przeróbki na elektryka?

Prawie każdy z nas ma w garażu, piwnicy lub w innym pomieszczeniu socjalnym schowany tradycyjny rower. Często jest on nieużywany przez lata, ale napęd elektryczny może wskrzesić w niego nowe życie. W takim razie, jakie rowery nadają się do zamontowania silnika i wspomagania elektrycznego?

Okazuje się, że dowolność jest dość duża, bo można mówić nawet o 90% dostępnych jednośladów. Szczególnie popularnym wyborem są rowery górskie. Natomiast główne cechy, jakie musi spełniać tego typu rower to przystosowanie do użycia grubych opon. Najlepiej, gdyby miał możliwość zamontowania kół do 26 cali. Większe mogą powodować szybsze zużycie energii elektrycznej.

Warto pamiętać, by rowery miejskie zaopatrzyć w słabszy silnik, który nie będzie rozwijał zbyt dużych prędkości, gdyż hamulce w takim typie pojazdu nie są często najwyższej klasy. Nie zaleca się konwersji rowerów trekkingowych. Ich główną wadą są wąskie i duże obręcze, a także wysokie ryzyko przebicia opony.

Istnieją także specjalne strony internetowe, na których można podać dokładną specyfikację obecnego roweru, który ma być poddany tej operacji.

Ile kosztuje zestaw do przerobienia roweru na elektryczny?

Czy da się tanio przeprowadzić konwersję swojego własnego roweru? Wartość zestawu do konwersji roweru na rower elektryczny może być różna. Na cenę wpływ ma przede wszystkim rodzaj, pojemność i poziom napięcia baterii, ale także moc silnika. Nie bez znaczenia jest także producent, bo na rynku można spotkać zarówno mniej znane brandy, jak i technologicznych gigantów. Orientacyjnie ceny pakietów wahają się od około 1 000 zł do nawet 6 000 zł.

silnik do roweru elektrycznego

Rower elektryczny – co składa się na zestaw do konwersji?

Jak wyglądają poszczególne elementy pakietu do konwersji roweru tradycyjnego na rower z silnikiem elektrycznym? W każdym takim gotowym zestawie powinna znaleźć się oczywiście bateria. Ten komponent najczęściej należy zamontować na ramie roweru. Jest to najważniejszy podzespół całego zestawu. Poza tym znajdziemy w nim:

– osłony na przewody,
– czujnik magnetyczny do układu hamulcowego,
– blokady obrotu silnika,
– silnik centralny,
– sterownik,
– wyświetlacz,
– korba,
– czujnik prędkości,
– czujnik pas,
– manetka montowana na kierownicy,
– zestaw narzędzi.

Jak przerobić rower na elektryczny?

Aby dokonać konwersji, zdejmij jedno z kół ze starego roweru, najczęściej tylne, choć zależy to od rodzaju zestawu. Dętkę ze starego jednośladu musisz przełożyć na nową obręcz, która będzie napędzać e-bike'a. Później zainstaluj silnik elektryczny na piastę koła, zgodnie z instrukcjami producenta. Upewnij się, że silnik jest zamocowany stabilnie i bezpiecznie. Następnie umieść baterię w wyznaczonym miejscu na ramie roweru. Wiele zestawów do konwersji dostarcza specjalne uchwyty lub torby na akumulator, które można zamocować na ramie. Gdy bateria już jest zamontowana, przychodzi czas na połączenie silnika z nią i kontrolerem, który powinien znaleźć się na ramie, blisko silnika.

Po wykonaniu powyższych kroków należy zadbać o kalibracje i przetestowanie komponentów. Jeśli wszystko będzie działać zgodnie z oczekiwaniami, to możesz wyruszyć w trasę. Pamiętaj o odpowiednim poziomie naładowania baterii, by podtrzymać długą żywotność

Przeczytaj także:

Kobieta jadąca na rowerze elektrycznym w kasku

Tani rower elektryczny - jaki wybrać, na co zwrócić uwagę?

Tani rower elektryczny ➤ Sprawdź, jaki wybrać i na co zwrócić uwagę ➤ Zobacz na czym się skupić podczas kupna roweru ☛ Dowiedz się więcej

kobieta i mężczyzna jadący na rowerach elektrycznych w kaskach

Jaki rower elektryczny trekkingowy warto wybrać? Blog Decathlon

Dobry rower elektryczny trekkingowy powinien wyróżniać się lekkością i wytrzymałością. Przedstawiamy ranking rowerów trekkingowych dostępnych na rynku

mężczyźni i kobieta stojący na rowerach elektrycznych w kaskach

Jak dbać o rower elektryczny? Sprawdzone porady | Decathlon

Zastanawiasz się, jak dbać o rower elektryczny? ✨ Przeczytaj sprawdzone porady ekspertów Decathlon ⭐ Sprawdź więcej w naszym artykule

kobieta i mężczyzna jadący w kaskach na rowerach elektrycznych

Jak działa rower elektryczny? | Blog Decathlon

Poznaj zasadę działania roweru elektrycznego ✨ Dowiedz się w jaki sposób uruchomić rower elektryczny i jak się nim poruszać ⭐ Sprawdź