Kobieta jadąca na rowerze elektrycznym w kasku

Tani rower elektryczny – jaki wybrać, na co zwrócić uwagę?

Zastanawiasz się, jaki rower elektryczny kupić? Nasz tekst pomoże Ci wybrać jednoślad z najlepszym silnikiem elektrycznym. Zadbaj o komfort jazdy.

Zakup roweru elektrycznego powinien być przemyślaną decyzją. W końcu oczekujemy sprzętu, który posłuży nam dobrze i możliwie długo. W przeciwieństwie do zwykłych rowerów warto tutaj zwrócić szczególną uwagę na dodatkowe aspekty. Co do nich należy? Co warto wiedzieć o rowerze elektrycznym. Jakiej firmy kupić?

silnik roweru elektrycznego

Silnik elektryczny w rowerze. Co warto wiedzieć o baterii przed wyborem roweru?

Jaki rower elektryczny kupić? Otóż przed wyborem pamiętaj, że silnik elektryczny w rowerze, to serce tego pojazdu. Warto zauważyć, że występuje on najczęściej w trzech miejscach: z tyłu, na środku i z przodu. W takim razie, jaki wybrać silnik do roweru elektrycznego?

Silnik w przedniej piaście

Najmniej pożądaną konfiguracją, ale również najtańszą, są silniki w przedniej piaście. Montowane są one zazwyczaj do rowerów, które nie zostały wyprodukowane jako elektryczne. Ich rozpowszechnienie wynika z tego, że zestawy do przerobienia roweru na elektryczny kosztują mniej niż zakup nowego roweru. Znika też problem miejsca, jakim trzeba dysponować na kolejny rower. To rozwiązanie niestety jest też obarczone sporą ilością wad.

Nie od dziś wiadomo, że obciążanie przodu roweru znacząco wpływa na prowadzenie, przez co dodatkowe kilogramy z przodu utrudniają bezpieczną jazdę. Dodatkowo na nawierzchni śliskiej od deszczu czy w zimę, energia elektryczna i waga silnika z przodu może doprowadzić do poślizgu i upadku całego roweru wraz z rowerzystą. Sporo rowerów elektrycznych posiada amortyzowane widelce, które w momencie zamontowania silnika z przodu staną się praktycznie bezużyteczne.

Silnik centralny umiejscowiony w supporcie

Konfiguracja teoretycznie najbardziej pożądana, przez wielu uważana za odpowiedni wybór, ale też raczej nie spotykana w tańszych rowerach elektrycznych, to silnik centralny umiejscowiony w suporcie. Zdecydowanie na plus będą tu działać prawa fizyki, czyli obniżony środek ciężkości, lepsze rozłożenie ciężaru roweru. Te napędy elektryczne również ze względu na bardziej techniczną konstrukcję i wyższą jakość wykonania, są bardziej odporne na usterki.

O ile jazda ze wspomaganiem jest najbardziej zbliżona do jazdy na zwykłym rowerze, o tyle w momencie gdy wspomaganie wyłączymy lub skończy nam się bateria, silnik potrafi stawiać opór, przez co pedałowanie nie jest takie proste. Znaczącą wadą tych silników, która często jest argumentem przeważającym w rankingach rowerów elektrycznych, to wpływ na zużycie napędu. Ze względu na siły działające bezpośrednio na korbę, która z kolei ciągnie łańcuch, napęd zużywa się zdecydowanie szybciej niż w przypadku innych rodzajów.

Silnik w tylnej piaście

W tanich rowerach elektrycznych najczęściej spotkać się możemy z konfiguracją z silnikiem w tylnej piaście. Tutaj zdecydowanym atutem jest żywotność napędu. Energia elektryczna przekłada się na kasetę/wolnobieg i łańcuch jest tu bardziej pchany niż ciągnięty, dzięki czemu nie wyciąga się on aż tak bardzo jak przy silnikach centralnych.

Tego typu silniki są dość ciche, a jazda na nich bardziej dynamiczna ze względu na bezpośrednie przełożenie energii na tylne koło napędowe. Dużo gorzej jednak ma się sprawa rozłożenia ciężaru, zwłaszcza gdy oprócz silnika z tyłu jest również akumulator na przykład na bagażniku.

Wybierając tani rower elektryczny, jaki napęd wybrać najlepiej? Zdecydowanie warto pokusić się o ten, który baterię posiada zamontowaną na ramie, dzięki czemu ciężar całego roweru będzie lepiej rozłożony, a jazda dzięki temu łatwiejsza i bezpieczniejsza. Również przenoszenie roweru z lepiej rozłożonym środkiem ciężkości jest prostsze. 

kobieta i mężczyzna jadący na rowerach elektrycznych w kaskach i odzieży rowerowej

Wspomaganie, bagażnik i moment obrotowy. Co kryje Twój e-bike?

Warto zauważyć, że nawet tańsze silniki bezszczotkowe w tylnej piaście generują minimalny opór wynikający głównie z masy rotującej, natomiast w trochę droższych rowerach piasty z silnikiem z tyłu zostaną wyposażone w dodatkowy wolnobieg, który ułatwi pedałowanie bez wspomagania.

Istotnym parametrem silnika w rowerze jest także moment obrotowy mierzony w niutonometrach. Decyduje on o sile wspomagania pedałowania. W przypadku rowerów miejskich wystarczający jest moment na poziomie 40-50 Nm, podczas gdy rowery górskie i trekkingowe wymagają minimum 70-85 Nm, aby zapewnić skuteczne wsparcie na stromych podjazdach czy w trudnym terenie.

Coraz częściej w osprzęcie rowerowym można znaleźć wiele elementów, które wspomagają praktyczne użytkowanie. Są to coraz częściej spotykane uchwyty na bidon, ale również bagażnik. Przy pakowaniu go należy pamiętać, że większa waga pojazdu przekłada się na zasięg.

Gwarancja i serwis roweru z napędem elektrycznym

Oprócz samego jednośladu, na zakup składają się również warunki gwarancyjne oraz obsługa posprzedażowa w postaci serwisu. Jednak narzędzi do tego typu prac domowy warsztat najczęściej nie posiada, dlatego warto dowiedzieć się, gdzie można serwisować dany rower. Warto upewnić się, czy pojazd może być serwisowany w dowolnym miejscu, które jest do tego przeznaczone, czy też jedynie w lokalach wskazanych przez producenta.

Warto dobrze zapoznać się z tym, co obejmuje gwarancja modelu. Rękojmia może dotyczyć akumulatora, gdzie producenci roweru dają zazwyczaj gwarancję na 300-500 cykli ładowania. Dostawcy akumulatorów często podają wyższą żywotność, nawet na poziomie 1000 cykli ładowania. 

Kobieta jadąca na rowerze elektrycznym

Akumulator w rowerze elektrycznym

Należy się zorientować czy interesujący nas rower posiada baterię żelową (kwasowo-ołowiową) czy litowo-jonową. Łatwo można to rozpoznać po wadze całego roweru, która będzie oscylować w granicach 30-40 kilogramów w przypadku baterii żelowej. Baterie litowo-jonowe pozwalają na budowę roweru ważącego poniżej 30, a czasem nawet poniżej 20 kilogramów. Wynika to z gęstości energii akumulatora, która w przypadku baterii żelowych jest kilkukrotnie niższa, a co za tym idzie, cały akumulator jest dużo cięższy niż jego odpowiednik litowo-jonowy.

Napięcie akumulatora wyrażane w Voltach (V), które spotkamy w tańszych rowerach elektrycznych to 24 V lub 36 V. Ta druga opcja będzie bardziej pożądana. Jest to nowsze rozwiązanie i łatwiej potem o dostępność części dla tych parametrów.

Pojemność akumulatora wyrażana w watogodzinach (Wh) będzie różna w tańszych rowerach elektrycznych, ale również interesować nas będą te o możliwe najwyższych parametrach.

Elektryczny rower górski, trekkingowy i MTB. Jak wybrać dobry rower elektryczny?

Jaki rower elektryczny w góry? Otóż dla miłośników bardziej wymagających terenów stworzono elektryczny rower górski, a także rowery MTB. Wyposażony w mocniejszy silnik, wytrzymałe zawieszenie i amortyzator oraz grubsze opony o agresywnym bieżniku, pozwala na pokonywanie stromych podjazdów, wzniesień, skoki i osiąganie trudno dostępnych szlaków bez nadmiernego wysiłku. 

Baterie w tych modelach często oferują większy zasięg, co umożliwia dłuższe wyprawy poza miasto. Zaawansowane systemy wspomagania dostosowują mocny silnik do warunków terenowych, zapewniając optymalną wydajność na każdym odcinku trasy.

Jaki najlepszy rower elektryczny? Istnieje wariant roweru trekkingowego, który jest lubiany przez entuzjastów dłuższych wypraw. Łączy on cechy jednośladu szosowego i górskiego. Zapewnia wygodną pozycję podczas wielogodzinnej jazdy, a dzięki wydajnym bateriom i zoptymalizowanemu wspomaganiu, pozwala pokonywać znaczne dystanse bez nadmiernego zmęczenia, nawet z obciążeniem w postaci sakw czy plecaków.

Kobieta jadąca na rowerze elektrycznym

Napęd, hamulce i opony w rowerze elektrycznym

Dość powszechnym zabiegiem u niektórych producentów jest stosowanie przeróżnych konfiguracji grup napędowych. Należy jednak mieć świadomość, że każdy producent ma swoją niższą i wyższą półkę jakościową. 

Część producentów rezygnuje z produktów światowych gigantów, na rzecz części sygnowanych obcą lub własną marką, robionych na zlecenie przez inne większe lub mniejsze firmy. Dzięki temu cena części rowerowej to bardziej koszt wytworzenia lepszego jakościowo komponentu niż opłata za „nazwę” marki. 

Hamulce w rowerze elektrycznym to kwestia sporna, jednak dominuje opinia, że dobrym wyborem będą rowery z hamulcami tarczowymi. 

Opony w rowerze elektrycznym

W elektryku ogumienie powinno być odpowiednio przystosowane do specyfiki pojazdu. Opony powinny być dostosowane do większej wagi całego roweru, wyższych prędkości jak i potężniejszych sił działających podczas jazdy rowerem elektrycznym. Tego typu ogumienie jest zazwyczaj również wyposażone we wbudowane wkładki antyprzebiciowe, ponieważ wymiana dętki w rowerze elektrycznym może być bardzo uciążliwa.

Wybierając rower elektryczny, często poszukuje się roweru z manetką gazu, co często towarzyszy tańszym pojazdom. Należy mieć jednak na uwadze, że zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce tego typu rower elektryczny nie może być używany na drogach publicznych.

 Bateria w rowerze elektrycznym

Przed zakupem warto sprawdzić, czy interesujący nas rower posiada baterię żelową (kwasowo-ołowiową) czy litowo-jonową. Łatwo można to rozpoznać po wadze całego roweru, która będzie oscylować w granicach 30-40 kilogramów w przypadku baterii żelowej. Baterie litowo-jonowe pozwalają na budowę roweru ważącego poniżej 30, a czasem nawet poniżej 20 kilogramów. Wynika to z gęstości energii akumulatora, która w przypadku baterii żelowych jest kilkukrotnie niższa, a co za tym idzie, cały akumulator jest dużo cięższy niż jego odpowiednik litowo-jonowy.

Napięcie akumulatora podawane w Voltach, które spotkamy w tańszych rowerach elektrycznych to 24 V lub 36 V. Ta druga opcja będzie bardziej pożądana. Jest to nowsze rozwiązanie i łatwiej potem o dostępność części dla tych parametrów.

Pojemność baterii będzie różna w tańszych rowerach elektrycznych, ale również interesować nas powinny te o możliwie najwyższych parametrach. Przekłada się ona bezpośrednio na zasięg, jaki można pokonać na jednym ładowaniu. 

Zasięg roweru elektrycznego

Do zasięgu roweru elektrycznego deklarowanego przez producenta należy podchodzić z dystansem. Wynika to z tego, że warunki laboratoryjne są inne niż podczas użytkowania pojazdu w naturalnym środowisku. Ponadto na ostateczny zasięg wpływa wiele czynników.

– Warunki pogodowe na przykład wiatr, zimno.

– Używany poziom wspomagania (eco, normal, sport).

– Parametry silnika/akumulatora oraz ich stan techniczny wynikający z użytkowania i wieku.

– Waga rowerzysty.

– Aerodynamika roweru i rowerzysty (zależne od typu roweru i pozycji/budowy rowerzysty).

– Ciśnienie i parametry opon (rodzaj bieżnika, mieszanka gumy, ciśnienie, szerokość).

– Prawidłowa zmiana biegów i kadencja (częstotliwość pedałowania).

– Ciągłość jazdy bez zatrzymywania (ruszanie zabiera więcej energii).

– Nawierzchnia i teren (twarde/miękkie podłoże, z górki czy pod górę).

Przed zakupem, warto zapoznać się z informacjami, jak dbać o rower elektryczny. Ułatwią one świadomy i właściwy wybór roweru elektrycznego.

Jaki tani rower elektryczny wybrać?

Już wiesz, jak wybrać rower elektryczny. Przy zakupie taniego roweru, skup się przede wszystkim na parametrach technicznych, które zagwarantują podstawową funkcjonalność. Szukaj modeli z silnikiem o mocy minimum 250W i momencie obrotowym około 40 Nm, co zapewni wystarczające wspomaganie w codziennej jeździe miejskiej. Bateria o pojemności 300-400 Wh będzie kompromisem między ceną a zasięgiem, oferując zwykle 30-50 km na jednym ładowaniu.

Podsumowując, wśród ekonomicznych rozwiązań warto rozważyć rowery elektryczne mniej znanych, ale sprawdzonych marek, które oferują przyzwoitą jakość w przystępnej cenie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki e-bike kupić, ale dobrym wyborem są również modele z silnikiem w piaście, które są tańsze w produkcji niż te z napędem centralnym.

Przeczytaj także:

rower elektryczny stojący w terenie

Rower elektryczny dla seniora - jaki wybrać? Poradnik

Sprawdź, jak wybrać rower elektryczny dla seniora ✓ Zobacz, na co zwrócić uwagę ✓ Sprawdź poradnik ekspertów Decathlon

kobieta i mężczyzna jadący w kaskach na rowerach elektrycznych

Jak działa rower elektryczny?

Poznaj zasadę działania roweru elektrycznego ✨ Dowiedz się w jaki sposób uruchomić rower elektryczny i jak się nim poruszać ⭐ Sprawdź

Jaki rower elektryczny wybrać? Jaki model będzie najlepszy?

Jaki rower elektryczny wybrać? Jaki model będzie najlepszy?

Zastanawiasz się, jaki rower elektryczny kupić? Poznaj najważniejsze informacje dotyczące napędu i jazdy na tego typu urządzeniach!

mężczyzna skaczący na rowerze w kasku rowerowym

Czy kask na rower jest obowiązkowy?

Kaski na rower pomagają zminimalizować ryzyko odniesienia obrażeń. Jednak czy są one obowiązkowe? Dlaczego warto je zakładać? Dowiedz się!

Ile waży rower elektryczny? Masa roweru typu ebike

Ile waży rower elektryczny? Masa roweru typu ebike

Waga e-bike'a zależy od takich elementów jak silnik elektryczny, czy akumulator. Ile waży rower elektryczny? Odpowiadamy!