65 artykułów dla

Przerzutki, łańcuchy, kasety i manetki rowerowe

Najlepsza sprzedaż

Najlepsza sprzedaż
Cena malejąco
Cena rosnąco
Dodano Twój produkt
Zobacz opis produktu (0/5)
Otwórz
Brak produktów do porównania
Twoja porównywarka jest pełna. Usuń jeden z produktów.
Usuń
Powrót do listy
Porównaj moje produkty
 

PRZERZUTKI, ŁAŃCUCHY, KASETY I MANETKI ROWEROWE

Rower, jak każdy pojazd, składa się z wielu elementów, które ze sobą współpracują. To powoduje, że przy ich wymianie należy zadbać, aby nowe części były kompatybilne z pozostałymi. Jednym z częściej wymienianych elementów jest łańcuch rowerowy, który zużywa się najszybciej. Ściśle współpracuje z nim kaseta rowerowa, która umożliwia zmianę przełożeń. Wymieniając jedną z tych części, trzeba również zwrócić uwagę na drugą.

W pierwszych rowerach nie było przerzutek - pojawiły się dopiero z biegiem czasu, jednak od razu spotkały się z uznaniem zarówno zawodowych kolarzy, jak też amatorów kolarstwa. Jak każdy element jednośladu również one mogą ulec awarii i przestać pracować wydajnie i efektywnie. Aby zachować komfort jazdy, warto zastanowić się nad ich wymianą. Wymieniasz przerzutki i masz problem z ich montażem oraz regulacją? Z Decathlonem zrobisz to szybko i perfekcyjnie!

Pojawienie się przerzutek w rowerze było duża rewolucją, można nawet mówić o przełomie, który był początkiem nowej ery rowerowej. Bardzo rzadko jednak zastanawiamy się, jak właściwie cały ten mechanizm funkcjonuje, dlaczego możemy przerzutki zmieniać i jaka część roweru za to odpowiada. Są to różne typy manetek rowerowych. Najpopularniejsze z nich to manetki cynglowe, które są powszechnie stosowane w praktycznie wszystkich typach rowerów. W przypadku ich awarii możesz wymienić je na podobne lub skorzystać z innych możliwości. W ofercie Decathlonu z całą pewnością znajdziesz coś dla siebie i swojego jednośladu.

Przerzutki tylne – montaż i regulacja

Przerzutka tylna składa się ze śruby mocującej linkę, śruby baryłkowej, śruby regulacyjnej H i L oraz wózka przerzutki. Demontaż starej tylnej przerzutki należy rozpocząć od zdjęcia łańcucha. Następnie ją odkręcamy i sprawdzamy, w jakim stanie jest hak. Nie może być on wykrzywiony, uszkodzony ani pęknięty. W razie potrzeby konieczny będzie zakup nowego lub, o ile to możliwe, wyprostowanie starego. Aby zamontować nową przerzutkę tylną, wystarczy przykręcić tylko jedną śrubkę.

Regulując przykręconą przerzutkę, należy w pierwszej kolejności odkręcić całkowicie śrubę mocującą linkę. Łańcuch ustawiamy na największej zębatce przedniej korby. Ustawiamy górny i dolny zakres działania przerzutki. Śrubę H kręcimy do momentu, aż kółka w wózku przerzutki znajdą się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety, służy do tego śruba H. Kręcąc śrubą L doprowadzamy do momentu, aż kółeczka w wózku będą znajdować się równo z największą tylną koronką. Zmieniamy kolejno biegi i następnie sprawdzamy, czy łańcuch prawidłowo pracuje. Gotowe!

Przerzutki przednie – montaż i regulacja

Przerzutki przednie składają się z następujących elementów: śruba mocująca linę, obejma przerzutki, śruby regulacyjne H i L, wózek przerzutki i mocowanie nitowe ramion wózka. Demontujemy ją podobnie jak przerzutkę tylną i rozpoczynamy montaż nowej. Przykręcamy ją do rury podsiodłowej, jednak nie dokręcamy całkowicie. Przeprowadzamy przez wózek łańcuch i ponownie go spinamy. Przymocowaną przerzutkę ustawiamy równolegle względem zębatki korby. Sprawdzamy wysokość montażu oraz dokręcamy przerzutkę do ramy.

Regulacja przerzutki polega na dokręceniu śruby L w taki sposób, aby podczas kręcenia korbą łańcuch znajdował się możliwie jak najbliżej prowadnika przerzutki. Również śrubę H dokręcamy w ten sposób, aby zewnętrzna częścią wózka prawie ocierała się o łańcuch. Gotowe!

Wszystko, czego potrzebujesz – nowe przerzutki i ich elementy – znajdziesz w klepie Decathlon. Z montażem poradzisz sobie sam, trzymamy kciuki!

Łańcuch w rowerze – czy to już czas na wymianę?

Kiedy ostatni raz wymieniałeś łańcuch w swoim rowerze? Czy wiesz, jak rozpoznać ten, który jest zużyty i utrudnia jazdę oraz wpływa na Twój komfort i bezpieczeństwo? Warto robić to regularnie, ponieważ praca, jaką wykonuje łańcuch, jest ogromna.

Odpowiada on za równomierne przenoszenie obciążenia na tylne koło poprzez zębatkę kasety. Podczas pedałowania koło znajdujące się z tyłu jest obciążane masę rowerzysty, co skutkuje rozciąganiem się łańcucha, który przenosi obciążenie na pojedyncze zęby kasety. Nie trudno więc dostrzec, że zużycie łańcucha jest silnie związane z jednoczesnym zużywaniem się kasety rowerowej.

116 ogniw – tyle posiada nowy łańcuch. Każde z nich ma długość 1 cala. Kiedy wyciągnie się on o 1%, to czas, że należy go wymienić. Może to nastąpić zarówno po przejechanych 800 km, jak również po 3000 km. Zależy to od masy rowerzysty, rodzaju samego łańcucha i jego konserwacji. Troska o niego – mycie i smarowanie odpowiednimi preparatami, które również znajdziesz w naszej ofercie narzędzia rowerowe i konserwacja, pozwoli Ci wydłużyć jego użytkowanie oraz sprawność.

Kaseta rowerowa – charakterystyka

Łańcuch współpracuje z kasetą rowerową, dlatego również ona może wymagać wymiany. Montujemy ją na piaście tylnego koła. Może posiadać od 3 do 11 zębatek wykonanych z aluminium lub stali. Mniejsze zębatki rowerowe pozwalają na osiąganie większych prędkości, jednak te większe ułatwiają poruszanie się po piaszczystym terenie.

Kasetę rowerową wybieramy z uwzględnieniem twardości łańcucha – nie powinna być ona większa, niż twardość samej kasety, co mogłoby spowodować jej szybsze zużycie.

Pamiętaj wyciąganie się łańcucha skutkuje wyrabianiem się kasety, zatem im wcześniej zdecydujesz się na jego wymianę, tym masz większą szansę uniknąć zużycia się kasety rowerowej.

Manetki cynglowe – popularne i uniwersalne

Większość z Was patrząc na swój rower, na pewno spostrzeże, jak wyglądają manetki cynglowe. Są wykorzystywane w praktycznie we wszystkich typach rowerów, z wyjątkiem rowerów szosowych. Posiadają dwie dźwignie – jedną przeznaczoną do naciągania linki, drugą do jej popuszczania. Wśród nich wyróżnić można różne rodzaje obsługi, jak np. manetka w jednej obudowie z klamką hamulcową.

Manetki na końce kierownicy – wygodne i praktyczne

Spotkamy się z nimi w rowerach przeznaczonych do jazdy na czas, ale też w rowerach turystycznych. Montowane są na końcu lemondki lub kierownicy zarówno tej prostej, jak również w kształcie baranka.

Wyjątkowe manetki do rowerów szosowych

Mając rower szosowy, z pewnością wiesz, czym są klamkomanetki. Manetki wbudowane są w klamki hamulcowe, dzięki czemu możliwa jest zmiana przełożenia bez odrywania dłoni od kierownicy. Wewnątrz klamkomantki może znajdować się jedna lub dwie dźwigienki.

Manetki obrotowe alternatywą dla cynglowych

Są stosowane zarówno w kolarstwie amatorskim, jak również zawodowym. Zmiana przełożenia następuje w momencie przekręcenia manetki, która znajduje się na kierownicy.

A czy Twoje przerzutki są sprawne i pracują prawidłowo? Jeżeli nie, to poznaj nasze propozycje manetek rowerowych, być może w ten sposób poprawisz funkcjonalność swojego roweru.