Jak zmieniać przerzutki w rowerze?
Zmiana przerzutek w rowerze to kwestia teoretycznie niezwykle prosta. Warto jednak zaznaczyć, że coraz więcej rowerów ma koła zębate zarówno z przodu, jak i z tyłu. To sprawia, że znalezienie odpowiedniego układu może sprawiać nieco problemów. Z czasem na pewno znajdziemy ułożenie idealne dla siebie a tymczasem warto zastanowić się nad kwestiami technicznymi. Przerzucając biegi nieprawidłowo możemy bowiem narazić nasz rower dla techniczne niedogodności, a nawet na awarię.
O czym dokładnie trzeba pamiętać? Najważniejsza zasada głosi, żeby pod żadnym pozorem nie zmieniać przerzutek podczas postoju. Takie działanie praktycznie gwarantuje, że łańcuch „spadnie”, a to spowalnia nas przynajmniej na kilka minut. Przerzutki zawsze zmieniamy w momencie, kiedy pedałujemy i zachowujemy przy tym odpowiednią delikatność.
Podczas standardowej jazdy zaleca się zmianę jednego biegu za jednym razem. Sytuacje takie jak wyścig, czy moment, kiedy się spieszymy mogą oczywiście stanowić wyjątek, jednak zmiana wielu przerzutek naraz nie wpływa pozytywnie na kondycję naszego roweru.
Niezwykle istotna jest także kwestia tego, aby z pewnym wyprzedzeniem przewidywać moment zmiany biegów. Oczywiście osoby, które dopiero zaczynają jazdę na rowerze z biegami, mogą mieć z tym pewien problem, jednak praktyka bardzo szybko pozwoli się z nim rozprawić. Sytuacja, w której zaczęliśmy jechać pod bardzo stromą górę, może sprawić, że zmiana biegu w trakcie tej czynności stanie się bardzo trudna ze względu na wkładaną w nią siłę.
Poleca się także unikanie sytuacji, kiedy łańcuch znajduje się na najwyższej przedniej zębatce i na najniższej tylnej w tym samym czasie. Dochodzi wówczas do tak zwanego krzyżowania łańcucha, co przekłada się na szybsze zużywanie się kół zębatych.
Przerzutki w rowerze to tylko z pozoru oczywiste urządzenia. Zmiany biegów zazwyczaj uczymy się w trakcie jazdy i szybko dochodzimy w tym do wprawy. Warto jednak pamiętać o kilku technicznych kwestiach, które sprawią, że czynność ta będzie jeszcze bardziej efektywna i przełoży się na komfortową jazdę jednośladem.