Wymiana piasty w rowerze – domowe sposoby
To z czym sobie powinniśmy bez większych problemów poradzić w domu, to wymiana uszkodzonej osi w piaście lub serwis/wymiana łożysk.
Od razu warto zaznaczyć, że jeżeli problem dotyczy tylnego koła, warto przypomnieć sobie proces demontażu i montażu kasety/wolnobiegu.
Często problemem je wykrzywiony zacisk QR, czyli taki o grubości 5 mm z szybkozamykaczem. Tutaj problem jest prosty do rozwiązania, bo powinno wystarczyć kupno i wymiana na nowy zacisk.
Jeżeli problem dotyczy ośki, przydatne będą klucze do piast w wymiarach 13, 14, 15 i 17, z czego te dwa pierwsze dobrze by były specjalne tj. bardzo płaskie. Chodzi w tym przypadku o klucz do konusów, który jest zazwyczaj kilka razy węższy niż klasyczny klucz płaski. Przyda się również smar do roweru oraz odtłuszczacz do roweru.
Na początku warto zwrócić uwagę, czy mamy ośkę na łożyskach kulkowych, czy maszynowych. W przypadku tych pierwszych trzeba szczególnie uważać przy rozkręcaniu, aby żadna z 9-ciu kuleczek o średnicy 6,3 mm nam się nie zgubiła. Łożyska maszynowe, większość osób po prostu wymienia, zwłaszcza że często nie są potrzebne do tego dodatkowe narzędzia, a serwis łożysk maszynowych nie zawsze jest możliwy.
Tutaj dobrą strategią będzie odkręcenie wszystkich nakrętek z jednej strony i wyciągnięcie osi drugą, dzięki temu nie powinniśmy mieć potem problemu z właściwym rozmieszczeniem wszystkim elementów na osi, a co za tym idzie z prawidłowym skręceniem całości. Ważne by nic nam się nie zgubiło, a elementy najlepiej sobie z boku odkładać w takiej kolejności, w jakiej je ściągaliśmy.
Jeżeli przykładowo pękła nam oś, to po wyciągnięciu starej, odmierzamy, w którym miejscu na nowej osi powinny się znajdować wszystkie elementy. Przydatne jest też robienie zdjęć zarówno przy miarce jak i bez niej.
Przy składaniu całości, należy pamiętać o smarze. W zależności od naszego wyczucia może się zdarzyć, że ośkę skręcimy za mocno lub za słabo. Najlepiej by ośka stawiała lekki opór po skręceniu, bo jeżeli skręcimy ją tak, że od razu nie stawia oporu, to po ułożeniu się smaru ośka złapie luzy i będzie trzeba ją dokręcać. Z kolei zbyt mocno skręcona oś nie pozwoli się kołu kręcić.
Tak więc odpowiadając na tytułowe pytanie, czy można samodzielnie wymienić piastę w rowerze? Aby mieć pewność, że wszystko będzie działać, jak należy, zdecydowanie zalecamy odwiedzenie profesjonalnego serwisu.
Sprawdź: Serwis rowerowy Decathlon