Chłopiec jadący na rowerze typu dirt

Co to jest rower dirt i jaki wybrać? Elementy i osprzęt 

Dirt jumping to sport polegający na wykonywaniu skoków i ewolucji rowerowych. Co to jest rower typu dirt i czym się charakteryzuje? Sprawdź!

Kolarstwo to niezwykle szeroka dyscyplina sportu. Nie ogranicza się ona jedynie do jazdy po szosie, odmiany MTB czy zjazdów górskich. Istnieje również wiele bardziej oryginalnych odmian. Jedną z nich jest bez wątpienia dirt jumping, który polega na skakaniu z hopek i wykonywaniu trików w powietrzu. Tak ekstremalna odmiana jazdy na rowerze wymaga roweru o określonej charakterystyce. Czym powinien odznaczać się rower dirt? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

Rower dirt – czym jest?

Dirt to nazwa, która dla osób niewtajemniczonych w temat może brzmieć nieco obco. Warto jednak wiedzieć, że jest to typ jednośladu będący połączeniem roweru górskiego, BMX oraz MTB. Używa się go do uprawiania takich dyscyplin jak dirt, czy street. Są to sporty wyczynowe, które polegają na wykonywaniu powietrznych ewolucji, wyskoków na hopkach (dirt), a także pokonywania różnorodnych przeszkód miejskich, taki jak schody, murki czy rampy na skateparku (street).

Dziewczyna jadąca na rowerze typu dirt

Dirt jumping – co to za dyscyplina sportu?

Aby zrozumieć charakterystykę samego roweru typu dirt, warto najpierw zapoznać się ze sportem, jakim jest dirt jumping. Najprościej mówiąc, jest to odmiana kolarstwa grawitacyjnego, która polega na skakaniu na rowerze. Zawody odbywają się na specjalnie przygotowanych torach, które składają się z ziemnych i drewnianych hopek. Skocznie mogą mieć różne rozmiary, a najbardziej zaawansowani zawodnicy skaczą nawet na odległość od 5 do 8 metrów. Czym muszą charakteryzować rowery, aby sprostać takim wyzwaniom?

Jakie parametry posiada rower do ewolucji typu dirt?

Jak można wywnioskować po opisie, dirt jumping to bardzo wymagająca dyscyplina sportu. Oznacza to, że wykorzystywany do jej uprawiania rower musi odznaczać się konkretnymi właściwościami. Poszczególne części rowerowe muszą być bardzo wytrzymałe. Szczególnie dotyczy to ramy oraz kół, które muszą przyjąć na siebie twarde lądowanie. Spore obciążenia przyjmują również pedały, kierownica, korba i mostek. Co warto wiedzieć o charakterystyce poszczególnych części?

Chłopak robiący triki na rowerze typu dirt

Rama

To zdecydowanie najważniejszy element tego typu roweru. Ze względu na duże przeciążenia, jest on zazwyczaj wykonany ze stali chromowo-molibdenowej lub wytrzymałych stopów aluminium. Co jednak ważne – w przypadku dirt jumping nie są stosowane ramy o dużych rozmiarach. Zwykle jest to od 11 do 15 cali. Odznaczają się one również szerokim tylnym widelcem, ze względu na zastosowanie grubych opon. Innym charakterystycznym elementem jest opadanie górnej rury w stronę podsiodłowej. Taka konstrukcja ułatwia wykonywanie akrobacji w powietrzu.

Amortyzacja

Trzeba wiedzieć, że nie każdy rower typu dirt jest wyposażony w amortyzację. Wielu zawodników świadomie decyduje się na rezygnację z niej. Większość dostępnych na rynku rowerów jest jednak w nią wyposażonych. Amortyzacja dotyczy jedynie przedniego widelca (co oznacza, że siodełko nie jest amortyzowane). Jej skok waha się od 80 do 130 mm. Element ten musi być jednak bardzo wytrzymały ze względu na naturę sportu, jakim jest dirt jumping. To właśnie zadaniem amortyzacji jest przyjąć główne uderzenie podczas lądowania.

Napęd

Dirtówki charakteryzują się minimalistycznym napędem. Nie posiadają one przerzutek. Są wyposażone w pojedynczą koronkę z tyłu i blat z przodu. W tym sporcie przerzutki są po prostu zbędne. Jest to w dużym stopniu spowodowane względami praktycznymi – plątanina kabli przy kierownicy jest zbędna, kiedy wiele trików polega na jej obracaniu. Rower dirt jest jednak wyposażony w hamulec – znajduje się on z tyłu. Zwykle stosowane są wersje tarczowe, rzadziej v-brake.

Dziewczyna robiąca triki na rowerze typu dirt

Koła

Charakterystycznym elementem rowerów typu dirt są także koła. Zdecydowana większość rowerów przeznaczonych do skoków wyposażona jest w koła o średnicy 26 cali. Rzadziej można spotkać warianty 24-calowe, jednak też są one w użyciu. Ten rozmiar kół dobrze współpracuje z charakterystyką dirt jumpingu, ponieważ dzięki sztywności pozwala zachować zwrotność roweru i lepiej nad nim panować. Oprócz tego używane są szerokie opony rowerowe, które zapewniają dobrą przyczepność.

Przedziały cenowe rowerów dirt – czego się spodziewać?

Rowery przeznaczone do uprawiania dirt jumpingu można znaleźć w różnych przedziałach cenowych. Cena jest uzależniona głównie od stopnia zaawansowania jednośladu, a także poszczególnych elementów osprzętu. Czego się spodziewać w konkretnych półkach cenowych? Sprawdźmy!

Rower dirt do 2000 zł

W tej cenie można znaleźć podstawowe modele rowerów górskich, i to głównie przeznaczonych dla dzieci. Nie są to jednoślady, które wytrzymają przeciążenia podczas uprawiania tej specyficznej dyscypliny sportu. Nie można zapominać, że używanie niskiej jakości sprzętu w kolarstwie grawitacyjnym może skończyć się tragedią, nawet pomimo posiadania kasku rowerowego i ochraniaczy.

Dziewczyna i chłopak jeżdżący na rowerze typu dirt

Rower dirt do 3000 zł

W przedziale cenowym od 2000 do 3000 złotych można znaleźć całkiem solidny jednoślad typu dirt. Dostępne są tutaj modele, które sprawdzą się zarówno w przypadku początkujących, jak i średniozaawansowanych użytkowników. Za taką cenę możemy spodziewać się aluminiowej ramy, solidnej jakości amortyzatora oraz tylnego hamulca tarczowego, które pozwolą na wygodną i bezpieczną jazdę.

Rower dirt do 4000 zł

Do 4000 zł można już zakupić naprawdę zaawansowaną maszynę. W tej cenie możemy się spodziewać dosyć dużego wyboru rowerów dirt. Jednoślady te będą się charakteryzować nie tylko wysokiej jakości komponentami, ale także estetycznym wyglądem. Wiele rowerów typu dirt kosztuje również powyżej 4000 zł, a im wyższa cena, tym bardziej zaawansowany pojazd otrzymamy.

O czym pamiętać podczas wyboru roweru do wykonywania tricków?

Zanim zdecydujemy się na konkretny model jednośladu typu dirt, warto poznać kilka wskazówek. Przede wszystkim w tym przypadku 

1. Nie warto kupować używanego egzemplarza. Tego typu rower ze względu na dużą liczbę wykonywanych skoków i trików jest podatny na uszkodzenia. Nabycie używanego jednośladu niesie za sobą ryzyko, że poszczególne części mogą być już w pewnym stopniu zużyte i za chwilę będą nadawać się do wymiany. To z kolei może prowadzić do kosztów większych niż zakup nowego modelu.

2. Indywidualne dopasowanie roweru do użytkownika. Źle dopasowany jednoślad odbije się nie tylko na naszym komforcie jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwie. A pamiętajmy, że jest to sport ekstremalny.

3. Poziom zaawansowania użytkownika. Nie ma sensu, aby osoba, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z tą formą aktywności, inwestowała w sprzęt przeznaczony dla zaawansowanych rowerzystów. Szeroki wybór modeli rowerów do skakania zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników znajdziesz w Decathlon. Gorąco zachęcamy do jego odwiedzenia.

Przeczytaj także:

Dzieci w kaskach jadący na rowerach bmx

Jaką ramę roweru BMX wybrać do konkretnego wzrostu?

Rower BMX wymaga dobrania rozmiaru ramy do wzrostu. Pozwoli to na w pełni komfortową jazdę. W jaki sposób to zrobić? Podpowiadamy!

mężczyzna w butach na BMX wykonujący trik na rowerze

Jakie buty na BMX wybrać?

Dobór modeli butów rowerowych to bardzo ważna sprawa w przypadku jazdy na BMX. Jakie buty na BMX wybrać? Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy!

Mężczyzna wykonujący trik na rowerze bmx

Łatwe triki na BMX dla początkujących. Jak się ich nauczyć?

BMX to idealny rower do wykonywania trików. Chcesz poznać łatwe triki na BMX dla początkujących? Przeczytaj nasz poradnik!

Malowanie roweru i renowacja. Jak pomalować rower?

Malowanie roweru. Jak pomalować rower?

Interesuje Cię malowanie roweru? W tym artykule przedstawiamy informacje o tym jak pomalować rower, a dokładniej ramę.

Mężczyzna robiący renowację roweru

Renowacja roweru krok po kroku – jak odnowić stary rower?

Renowacja roweru to nie tylko malowanie ramy. By odnowić rower, warto zadbać o wymianę elementów. Pozwoli to dać staremu rowerowi nowe życie.