Mężczyzna jadący na rowerze MTB z wytrzymałą ramą

Rodzaje ram rowerowych. Jak zbudowana jest rama roweru?

Jakie są rodzaje ram rowerowych? Przedstawiamy wady i zalety każdej z nich, a także różnice pomiędzy poszczególnymi materiałami.

Ramy w rowerach różnią się od siebie kształtem, wagą, a także tworzywem, z którego powstają. Obecnie do produkcji ram rowerowych wykorzystuje się wiele różnych materiałów. Każdy z nich ma inne właściwości, co przekłada się na późniejsze zastosowanie. W tym artykule opisujemy dobór odpowiedniej ramy pod względem rozmiaru oraz tworzywa, z którego jest zrobiona.

Rodzaje ram rowerowych ze względu na materiał

Jednym z głównych podziałów ram rowerowych jest ten ze względu na zastosowany materiał. Do wykonania tego elementu producenci stosują różne tworzywa, a każdy z nich odznacza się innymi właściwościami. Pochylmy się więc bardziej szczegółowo nad każdym z nich.

Rowery szosowe z ramą aluminiową oparte o most

Ramy rowerowe stalowe

Stalowe ramy rowerowe są cenione za ich wytrzymałość i elastyczność, co przekłada się na przyjemność z jazdy. Tego typu rowery szczególnie dobrze radzą sobie na nierównym terenie. Stal jest materiałem bardziej giętkim niż aluminium czy karbon. Pozwala to na zdecydowanie lepszą amortyzację. W ten sposób redukowane są wstrząsy, które mogą doprowadzać do zmęczenia kolarza, a nawet kontuzji. Dodatkowo rower z ramą ze stali jest bardzo wytrzymały oraz trwały. Inną zaletą jest prosty proces naprawczy. Z kolei klasyczny wygląd stalowych ram jest również doceniany wśród entuzjastów.

Gdy myślimy o stali, to od razu nasuwa się kwestia wagi. Ten materiał jest dużo cięższy od aluminium oraz karbonu. Co z tego wynika? Otóż ciężki rower może powodować zwiększenie wysiłku u cyklisty. Szczególnie dobitnie można to odczuć podczas stromych podjazdów. To duży minus w przypadku rowerów szosowych, gdzie unika się zbyt dużej wagi w celu zadbania o jak najlepsze osiągi. Kolejnym zmartwieniem posiadaczy stalowych ram jest korozja. Rdzewienie to częsta bolączka tych rowerów. By jej uniknąć, należy zainwestować w odpowiednie środki konserwujące i dobrze je zaaplikować. Warto pamiętać, by być przy tej czynności regularnym.

Po poznaniu właściwości ram ze stali, warto byś dowiedział się, gdzie się stosuje to rozwiązanie. Stal można zaobserwować w wielu rowerach turystycznych lub miejskich. Co ciekawe czasami ten typ ram można zauważyć w modelach gravelowych. Wynika to ze względu na stabilność takiej konstrukcji, odporność na wstrząsy, solidność oraz estetykę.

Ramy rowerowe aluminiowe

Aluminium to być może najpopularniejszy materiał w przemyśle rowerowym. Te ramy charakteryzuje lekkość i sztywność, co pomaga uzyskiwać. Obróbka aluminium i produkcja ram z tego tworzywa jest stosunkowo tania. Przekłada to się na ostateczną cenę w sklepach. Mimo niskich kosztów produkcji, rowery wykorzystujące ten materiał są naprawdę wytrzymałe, biorąc pod uwagę ich niską wagę. To pożądane cechy, które przekładają się na zdecydowanie lepszą zwrotność i łatwość w przyspieszaniu.

Warto dodać, że aluminium z racji na swoją strukturę cieszy się odpornością na korozję. W rezultacie zaoszczędzisz na utrzymaniu rowerów z tego tworzywa. Ponadto ramy aluminiowe wyróżnia także inna cecha. Producenci rowerów z tego materiału mogą również stosować różne techniki obróbki, aby tworzyć ramy o złożonych kształtach. Wykorzystanie aluminium ułatwia znacząco ten proces w porównaniu do innych tworzyw.

Wady zastosowania aluminiowych ram to głównie słabsza absorpcja drgań, co przekłada się na mniejszy komfort jazdy. Tego typu ramy stosuje się w rowerach szosowych, górskich, a także crossowych. To właśnie tam zwraca się uwagę najmocniej na lżejszą konstrukcję oraz większą sztywność. Jednak jednoślady z ramą tego typu są także widywane w przypadku rowerów miejskich oraz trekkingowych. Jest to rozwiązanie tańsze od ram karbonowych, a także bazujące na wielu zaletach.

Mężczyzna jadący na rowerze szosowym z ramą węglową

Ramy rowerowe węglowe

Ramy rowerowe wykonane z włókna węglowego, czyli karbonu to przedstawiciele najwyższej jakości rozwiązań technologicznych. Rowery z tego materiału są wyjątkowo lekkie oraz zapewniają doskonałą sztywność. Przekłada się to na lepszą kontrolę podczas prowadzenia. Podobne właściwości ma wspomniane wcześniej aluminium. Jednak karbonowe ramy górują w porównaniu do innych pod względem bardzo dobrej amortyzacji wstrząsów. Na pierwszy rzut oka ramy wykonane z karbonu wydają się idealnym rozwiązaniem dla prawie wszystkich cyklistów.

Jednakże wraz z wielką paletą zalet znajdziemy też wady. Największą jest przede wszystkim cena. Ta jest zdecydowanie wyższa w porównaniu z mniej zaawansowaną konkurencją. Cenowe różnice między poszczególnymi modelami aluminiowymi oraz karbonowymi mogą być nawet pięciokrotne. Oczywiście za cenami stoi wysoki koszt produkcji ram z karbonu, który wynika z wykorzystywanych do tego celu technologii oraz rozwiązań.

Jeśli chodzi o wytrzymałość karbonu, to nie zawsze jest ona zadowalająca. Z racji na swoją budową, włókna węglowe mogą pękać przy miejscowym uderzeniu. Takie uszkodzenie może wymagać wymiany całej ramy, podczas gdy w przypadku aluminium i stali udałoby się zreperować taki rower w warsztacie.

Ramy rowerowe karbonowe

Ramy z włókna węglowego są najlepszym wyborem dla rowerów MTB (górskich), szosowych o wysokich specyfikacjach, rowerów triathlonowych oraz rowerów przełajowych. Ich lekkość i sztywność są szczególnie cenione w sportach wyścigowych, gdzie każda sekunda jest na wagę złota.

Również w rowerach miejskich i turystycznych z wyższej półki można znaleźć modele korzystające z zalet tych ram. Zapewniają niepowtarzalny komfort i doznania. Karbon jest również zdecydowanie bardziej wydajny od ram z innych materiałów. Mimo dużych kosztów przy zakupie to właśnie to rozwiązanie może okazać się dla wielu najlepsze. Często ramy z tego tworzywa potrafią służyć długo, równocześnie maksymalizując osiągi, co jest mile widziane w sportowym użytkowaniu.

Ramy rowerowe tytanowe

Na rynku rozróżnia się jeszcze ramy z tytanu. Mają bardzo wysoką wytrzymałość, a także odporność na rdzewienie. Jednak ich cena jest znacznie wyższa w porównaniu do ram z aluminium czy ze stali. Koszt ramy tytanowej jest porównywalny do karbonowych.

Mężczyzna stojący za rowerem MTB z ramą trapezową

Kształty ram rowerów

W zależności od przeznaczenia roweru może różnić się także kształt ramy. Najlepiej widać to na przykładzie rowerów męskich (prosta góra rura ramy) oraz damskich (zakrzywiona w dół górna rura). Konstrukcja ramy różni się także pomiędzy jednośladami przeznaczonymi do jazdy szosowej, górskiej i MTB. Poniżej przedstawiamy trzy podstawowe kształty ram:

1. Rama typu diament. To najczęściej spotykany rodzaj ramy rowerowej. W jej przypadku rura podsiodłowa, rura górna oraz dolna tworzą trójkąt. Oprócz tego rura górna jest ustawiona poziomo lub prawie poziomo. Taki kształt ramy zapewnia sztywność, stabilność, ale jednocześnie delikatną amortyzację. Pozwala ona na jazdę w pozycji częściowo nachylonej. Tego rodzaju ramę spotkamy głównie w rowerach szosowych, górskich, trekkingowych, crossowych, gravelach oraz przełajowych.

2. Rama typu trapez. Ten rodzaj również można dosyć często zaobserwować w jednośladach. Niewiele różni się ona od ramy typu diament, bo jedyną różnicą jest obniżająca się ku tyłowi góra rura. Przekłada się to na kwestie praktyczne, ponieważ prościej jest wsiadać na siodełko. Większość rowerów damskich, czyli popularnych damek, to właśnie jednoślady wyposażone w ramę typu trapez. Możemy ją jednak spotkać także w rowerach służących do turystyki rowerowej.

3. Rama jednorurowa (z niskim przekrokiem). Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj posiada zazwyczaj jedną rurę (dolną). Taka konstrukcja zdecydowanie ułatwia wsiadanie. Z tym typem ramy można się spotkać głównie w rowerach miejskich, choć co ciekawe, w ostatnich latach tego typu ramy są także wykorzystywane w przypadku jednośladów górskich i elektrycznych.

Różne rozmiary ramy rowerowej

Przy wyborze roweru często kupujący kierują się rozmiarem ramy. Dopasowane wymiary zależą przede wszystkim od wzrostu rowerzysty oraz długości jego nóg. Producenci rowerów zazwyczaj podają rozmiary ram w calach lub w systemie metrycznym. Jednakże mogą stosować oznaczenia ogólne takie jak S, M, L, XL. Żeby łatwiej było Ci wyobrazić sobie zależności w wyborze rozmiaru ramy, posłużymy się przykładem. Osoba o wzroście 170-175 cm zwykle będzie potrzebować ramy o wielkości 17-19 cali, czyli 43-48 cm w przypadku roweru górskiego. Ten typ roweru posiada mniejszą ramę ze względu na obciążenia podczas jazdy górskiej. Rama roweru szosowego powinna oscylować w okolicach 54-56 cm, by zapewnić odpowiednią ergonomię i szybkość jazdy.

Dobór ramy rowerowej jest kluczowy dla komfortowej jazdy. Nie jest to jednak wybór prosty, ponieważ trzeba dobrać ją do przeznaczenia roweru oraz wzrostu. Różnego typu ramy znajdziesz w ofercie Decathlon.

Przeczytaj także:

Rowery wiszące na haku do przechowywania

Przechowywanie roweru na balkonie – co trzeba wiedzieć?

Dowiedz się, jak przechowywać rower na balkonie. Poznaj sprawdzone sposoby na każdą porę roku i zabezpiecz rower w najlepszy możliwy sposób.

Rowerzyści w strojach sportowych i kaskach rowerowych jadący na rowerach z amortyzatorami

Rower z amortyzatorem czy bez? Czy warto wybrać sztywny widelec?

Amortyzator rowerowy w niektórych sytuacjach bywa niezwykle przydatny. Niektórzy decydują się jednak na sztywny widelec w rowerze. Co wybrać?

Rower górski z przerzutkami

Jak działa przerzutka w piaście?

Rower może być wyposażony w różne rodzaje przerzutek. Jedną z opcji jest przerzutka planetarna. Jak działa przerzutka w piaście? Odpowiadamy!

Młody mężczyzna jedzie na rowerze przez park w stroju sportowym i kaski

Konwersja roweru - jak przerobić rower na elektryczny?

Konwersja roweru na elektryczny to coraz częstszy zabieg. Jednak czy da się przerobić rower na elektryczny w korzystniejszej cenie od nowego e-bike'a?

Rowerzyści montujący rowery na bagażniku rowerowym na hak

Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Jak umieścić rower na hak?

Bagażnik to obowiązkowy element wyposażenia rowerów trekkingowych i miejskich. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Sprawdź!