Mężczyzna składający rower dokręcający siodełko

Jak złożyć rower? Składanie roweru krok po kroku

Samodzielne składanie roweru od podstaw to duże wyzwanie. Jak złożyć rower? Przedstawiamy montaż roweru składanego krok po kroku!

Decydując się na zakup nowego roweru przez Internet, musimy liczyć się z tym, że w większym lub mniejszym stopniu dotrze on do nas w częściach. Najczęściej do samodzielnego zamontowania użytkownikowi są pozostawiane pedały, przednie koło, czy kierownica. Zanim nasz jednoślad dotrze, warto zaopatrzyć się w potrzebne narzędzia oraz nabyć wiedzę, jak samemu zmontować rower. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem? Podpowiadamy!

Odwieczny dylemat – składać rower czy kupić gotowy?

Odpowiedź na to pytanie jest właściwie oczywista – zakup w pełni złożonego i wyregulowanego roweru to oszczędność czasu dla rowerzysty. Taki scenariusz jest jak najbardziej do zrealizowania, ale pod warunkiem, że jednoślad jest przez nas nabywany w sklepie stacjonarnym. Nieco bardziej skomplikowane jest wysłanie złożonego roweru przesyłką. W takiej sytuacji wręcz na pewno niektóre komponenty będzie trzeba zamontować samodzielnie.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że składanie roweru to zadanie przeznaczone dla bardziej doświadczonych rowerzystów, którzy mają pojęcie o montażu podstawowych elementów. Dla nich składanie roweru może być świetną zabawą, która daje niemałą satysfakcję. Osoby, które nie mają doświadczenia w montażu roweru, raczej powinny unikać zakupu jednośladów na części.

Zupełnie osobną grupą są osoby tak obeznane z tematem, że są w stanie same zaprojektować i złożyć rower od podstaw. W ich przypadku proces składania jednośladu jest celem samym w sobie. Oprócz tego uzyskują oni w pełni wyjątkową i autorską konstrukcję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że tego typu pasjonatów nie ma zbyt wielu. Składanie roweru od podstaw to bardzo zaawansowane zadanie.

Mężczyzna dokręcający pedały w rowerze

Jakie narzędzia będą potrzebne do złożenia roweru?

Dokonałeś zakupu roweru w częściach i zastanawiasz się, od czego zacząć jego montaż? Przysłany w kartonie jednoślad jest już częściowo złożony, jednak konieczne będzie samodzielne przymocowanie niektórych części. Pierwszym krokiem jest więc przygotowanie zestawu niezbędnych narzędzi i kluczy rowerowych. Większość z nich znajduje się na wyposażeniu typowego „scyzoryka” rowerowego, ale przyda się jeszcze kilka innych. Oto one:

– klucz płaski 15 mm (do pedałów),
– klucze imbusowe 4, 5 i 6 mm (do kierownicy i siodła),
– klucz gwiazdkowy Torx T25 (do tarcz hamulcowych),
– klucz dynamometryczny (do właściwego dokręcenia śrub),
– pompka do amortyzatora (w przypadku amortyzatorów powietrznych, do ustawienia ich twardości),
smar rowerowy.

Jak złożyć rower? Poradnik krok po kroku

Złożenie roweru to proces wieloetapowy. W przypadku podjęcia się tego wyzwania samodzielnie, nie należy się spieszyć i każdy krok wykonywać dokładnie, według instrukcji. Pozwoli nam to zdobyć pewność, że wszystko zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób. Jak więc samodzielnie złożyć rower? Przedstawiamy instrukcję krok po kroku, która pozwoli poradzić sobie z tym zadaniem nawet osobie, która robi to pierwszy raz w życiu!

Mężczyzna dokręcający piastę w kole

Pierwszym krokiem jest wypakowanie roweru z kartonu. Wydaje się to oczywiste, jednak już na tym etapie należy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Pudełko najlepiej otworzyć za pomocą noża. W większości przypadków w środku znajdziemy ramę z zamontowanym już tylnym kołem i napędem. Osobno zapakowane będą: przednie koło, siodełko, sztyca oraz pedały. To cały zestaw, który powinniśmy otrzymać.

Następnym krokiem jest upewnienie się, że przesłano nam wszystkie potrzebne do montażu elementy roweru. Jeżeli tak, należy wypakować wszystkie części z folii ochronnych i sprawdzić, czy nie noszą one śladów uszkodzeń fabrycznych lub czy nie zostały zniszczone podczas przesyłki. Jeżeli wszystko jest w porządku, śmiało można rozpocząć proces składania całego pojazdu.

Składanie układu kierowniczego

Proces montażu rozpoczniemy od składania układu kierowniczego. Do poradzenia sobie z tym zadaniem będzie potrzebny klucz imbusowy. Pierwszym krokiem jest odkręcenie śruby odpowiedzialnej za łączenie mostka i wyjęcie kierownicy. Kolejnym etapem jest umieszczenie jej w środkowej części układu. Należy zadbać, aby kierownica znajdowała się idealnie w osi roweru, natomiast wspornik oraz oś ramy muszą tworzyć kąt prosty z osią kierownicy. Trzeba jednak być świadomym, że powyższe instrukcje dotyczą rowerów z tradycyjnym mostkiem.

Montaż kierownicy w przypadku regulowanego mostka

Niektóre jednoślady są wyposażone w regulowany mostek. Ich montaż jest bardzo podobny jak w opisanym wyżej przypadku. Aby złożyć kierownicę wystarczy poluzować mostek, ustawić ją odpowiednio, a następnie dokręcić śrubę. Ważne jednak, aby zadbać o mocne dokręcenie, żeby kierownica nie poruszała się w trakcie jazdy. Na koniec pozostaje regulacja wysokości mostka, którą trzeba dopasować do swojej sylwetki.

Mężczyzna dokręcający kierownicę w rowerze

W sprzedaży dostępne są także jednoślady wyposażone w mostek MTS. Ten rodzaj wspomnianego elementu służy do regulowania położenia kierownicy. Trzeba wiedzieć, że takie mostki zaopatrzone są w trzy śruby mocujące. Pierwszym krokiem jest poluzowanie śruby, która spaja mostek z widelcem, a następnie obrócenie go o 90 stopni. Pozwoli nam to na poprawne ustawienie i dokręcenie w ten sposób, aby nie pozostawić luzu.

Kolejnym krokiem jest odkręcenie śruby zlokalizowanej po prawej stronie mostka. Należy to zrobić, kręcąc kluczem w lewo. Pozwoli to nam ustawić preferowany przez nas kąt nachylenia. Potem oczywiście dokładnie dokręcamy śrubę. Na koniec pozostaje zajęcie się ostatnią ze śrub. Odpowiada ona za położenie kierownicy. Należy ją postępować dokładnie tak samo, jak z dwoma poprzednimi.

Montaż sztycy oraz siodełka

Następnym etapem składania roweru jest montaż sztycy rowerowej i siodełka. W pierwszej kolejności należy scalić obie części. W tym celu trzeba włożyć górny czworokąt sztycy pomiędzy pręty siodełka, a następnie skręcić za pomocą klucza imbusowego. Na koniec wystarczy wsunąć sztycę do rury podsiodłowej, a następnie ustawić odpowiednią wysokość siodełka

Aby prawidłowo ustawić wysokość siodełka potrzebna będzie nam znajomość długości nóg. Z dobrze ustawionym siodełkiem mamy do czynienia w momencie, kiedy podczas siedzenia na nim z wyprostowaną nogą, pięta opiera się o pedał. Należy pamiętać, że ma to bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy.

Mocowanie przedniego koła

Czas na zamocowanie przedniego koła. Najwygodniej będzie to zrobić z pomocą stojaka rowerowego. Jeżeli nim nie dysponujemy, warto poprosić o pomoc inną osobę. Po usztywnieniu roweru należy wypakować i rozkręcić zacisk. Kolejnym krokiem jest umiejscowienie przedniego koła w widełkach oraz umieszczenie szpilki wewnątrz piasty. Na koniec należy za pomocą specjalnego pokrętła zablokować szpilkę.

Montaż pedałów

Kolejnym krokiem jest montaż pedałów. W tym przypadku należy zdawać sobie sprawę, że jest ściśle określone, który pedał jest prawy, a który lewy. Każdy z nich posiada inny rodzaj gwintu. Na szczęście są one oznaczone, więc ich rozróżnienie nie powinno być problematyczne. Ważne jest również, aby nie przykręcać pedałów rowerowych na siłę, ponieważ doprowadzi to do zniszczenia gwintu. Jeżeli pedał jest wkręcany na swoje miejsce, proces ten przebiegnie dosyć łatwo.

Aby zamontować pedały, należy wykorzystać klucz płaski 15 mm. Prawy pedał przykręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, natomiast lewy w przeciwną stronę. Pedały muszą być mocno dokręcone, aby nie sprawiały problemów w czasie jazdy. Dopiero po upewnieniu się, że nie poruszają się one w sposób nienaturalny, można zakończyć montaż. To wszystko – rower złożony.

Mężczyzna regulujący swój jednoślad

Jak złożyć rower – regulacja jednośladu

Każda osoba dokonująca zakupu roweru w częściach musi być świadoma, że samo jego złożenie to nie wszystko. Aby jednoślad był gotowy do jazdy, często należy również wyregulować poszczególne elementy. O prawidłowym ustawieniu wysokości siodełka już pisaliśmy. Co jeszcze należy zrobić?

1. Regulacja klamek hamulcowych. To bardzo ważne w kontekście naszego bezpieczeństwa. Manetka powinna być ustawiona w taki sposób, aby palec wskazujący naturalnie się o nią opierał. Każdy ma jednak inny rozmiar dłoni, dlatego też istotne jest, aby dopasować ją do własnych potrzeb. W tym celu należy przesunąć klamki w stronę środka kierownicy i przybliżyć dźwignię do chwytów.

2. Regulacja hamulców. Pomimo że powinien zadbać o to producent, warto samodzielnie sprawdzić, czy hamulce rowerowe są dobrze wyregulowane. Jeżeli klocki hamulcowe dotykają tarczy w tym samym momencie, ale nie ocierają się o nią, mamy do czynienia z dobrze wyregulowanymi hamulcami. Dobrze jest jednak wykonać kilka gwałtownych hamowań na próbę, aby sprawdzić ich działanie w praktyce. Rowery mogą być wyposażone w hamulce hydrauliczne lub tarczowe.

3. Regulacja amortyzatora. Amortyzator pełni bardzo ważną funkcję w trakcie jazdy. W idealnej sytuacji rower pod ciężarem kolarza powinien uginać się o około 20-30%. Najlepiej, aby jednoślad posiadał amortyzację powietrzną, która samodzielnie dopasowuje się do idealnej pozycji. Więcej trudności może sprawiać amortyzacja sprężynowa. Jeśli amortyzator ma tłumienie powrotu, należy go wyregulować w ten sposób, aby wracał do naturalnego stanu szybko, ale bez podskakiwania.

4. Pompowanie opon. Ciśnienie w oponach rowerowych jest zależne od rodzaju jednośladu. W przypadku rowerów górskich jest to około 2 barów, rowery szosowe potrzebują 6-8 barów, a modele miejskie, trekkingowe i crossowe powinny mieć ciśnienie znajdujące się pomiędzy tymi wartościami.

Samodzielne składanie roweru zamówionego z Decathlon

Jeżeli zamawiasz rower przez Internet, musisz liczyć się z tym, że nie wszystkie elementy będą zamontowane. Każdy sklep rowerowy posiada swoje własne zasady dotyczące wysyłki oraz stopnia złożenia jednośladu. Jak sprawa wygląda w przypadku sklepu internetowego Decathlon? W kartonowej przesyłce otrzymujemy rower ze skręconą kierownicą oraz wymontowanymi pedałami. Jest to jedyny element, który należy zamontować osobiście.

Aby bez problemu każdy poradził sobie z tym zadaniem, do zestawu dołączamy specjalny klucz oraz instrukcję obsługi. Dodatkowo należy wiedzieć, że nasze rowery są już wyregulowane i nie ma potrzeby robić tego samodzielnie. Można więc powiedzieć, że do domu dostarczany jest gotowy rower. Tym bardziej zachęcamy do zamawiania jednośladów z Decathlon!

Przeczytaj także:

Kobieta transportuje rower pociągiem w specjalnym pokrowcu

Rower w pociągu. Zasady przewozu rowerów w polskich pociągach

Czy jadąc PKP z rowerem, musimy kupować bilet kolejowy dla swojego sprzętu? Poznaj zasady przewozu rowerów w pociągach!

Rowerzyści jadący w kurtkach rowerowych i w kaskach na rowerach

Jaką kurtkę przeciwdeszczową na rower wybrać?

Wśród odzieży rowerowej kurka pełni niezwykle ważną funkcję. Jaką kurtkę przeciwdeszczową na rower wybrać? Sprawdź nasz poradnik!

Mężczyzna robiący renowację roweru

Renowacja roweru krok po kroku – jak odnowić stary rower?

Renowacja roweru to nie tylko malowanie ramy. By odnowić rower, warto zadbać o wymianę elementów. Pozwoli to dać staremu rowerowi nowe życie.

Czy warto kupić rower elektryczny?

Czy warto kupić rower elektryczny?

Zakup roweru elektrycznego typu e-bike to marzenie wielu osób. Czy warto kupić rower elektryczny? Jak wybrać rower elektryczny? Podpowiadamy!

Co to jest rower dirt i jaki wybrać?

Co to jest rower dirt i jaki wybrać?

Dirt jumping to sport polegający na wykonywaniu skoków i ewolucji rowerowych. Co to jest rower typu dirt i czym się charakteryzuje? Sprawdź!