węzeł żeglarski

Najważniejsze węzły żeglarskie - sprawdź jakie wymagane są na egzaminie na patent żeglarski i jakich używa się podczas rejsu

Jakie są podstawowe węzły żeglarskie? Których wymaga egzamin na patent żeglarza jachtowego? Sprawdź w naszym poradniku dla miłośników żeglarstwa

Każdy, kto kiedykolwiek miał okazję być na żaglach, na pewno wie, jak ważną rolę w tym sporcie odgrywają węzły żeglarskie. Podobno jest ich aż 3000, ale tak naprawdę nie da się tego sprawdzić. Wiadomo jednak, że niektóre stosuje się znacznie częściej niż pozostałe. Które? O tym dowiesz się czytając nasz poradnik. Zapraszamy do lektury!

Nauka węzłów - które węzły są wymagane na egzaminie na patent żeglarza jachtowego

Podczas szkolenia żeglarskiego, początkujący miłośnicy tej aktywności, uczeni są między innymi wiązania węzłów. Jakich? To zależy od konkretnej szkoły, jednak na pewno na liście muszą znaleźć się takie, które wymagane są na egzaminie na żeglarza jachtowego.

Podstawowe węzły żeglarskie, wymagane na egzaminie to:

- ósemkowy,
- refowy,
- prosty,
- szotowy,
- ratowniczy,
- cumowniczy,
- knagowy,
- kotwiczny.

chłopiec zawiązujący węzeł żeglarki na łodzi

Najważniejsze węzły żeglarskie

Żeglowanie to sport, który wymaga umiejętności wiązania minimum ośmiu węzłów żeglarskich. Poza nimi jest jednak cała masa innych, które w konkretnych sytuacjach sprawdzają się lepiej niż pozostałe. Jeśli chcesz zapoznać się z tym tematem nieco głębiej, zapraszamy do dalszej lektury.

Ósemka

Ten węzeł żeglarski należy do najczęściej stosowanych w żeglarstwie. Używa się go do tego, żeby końcówka liny nie uciekała. Jest to zabezpieczenie szotów przed niekontrolowanym wysunięciem z bloczków. Ponadto można zawiązać go po to, by fały nie uciekały z knag zaciskowych. Ósemkę stosuje się również do łączenia lino tej samej grubości lub innej.

Węzeł refowy

Ten węzeł warto zastosować, jeśli chce się zawiązać dwie liny o tej samej grubości. Ponadto, podczas refowania żagli można skorzystać z niego do wiązania refsejzingów. Aby zawiązać węzeł refowy nie trzeba się zbytnio natrudzić. Rozwiązywanie należy natomiast do najłatwiejszych. Można zrobić to bowiem jednym pociągnięciem.

Węzeł prosty, węzeł płaski

Bez względu na nazwę, ten węzeł żeglarski służy do łączenia dwóch lin, które cechują się zbliżoną średnicą. Zbyt silne obciążenie może za mocno zacisnąć węzeł, co spowodowuje problemy z rozwiązaniem liny. Z tego powodu nie należy stosować go przy dużym obciążeniu. Jeśli jednak jedna z lin jest za krótka, warto zastosować ten węzeł w celu jej przedłużenia.

Żeglarstwo: podstawowe węzły żeglarskie, nauka węzłów na rejs

Węzeł szotowy

Ten rodzaj węzła służy między innymi do łączenia liny, na przykład cumy, z uchem. Jeśli do rogu szotowego żagla chcesz wiązać szoty, skorzystaj z tego sposobu wiązania. Nie jest to węzeł trudny do rozwiązania, ale nie sprawdzi się on w przypadku, gdy liny są mocno obciążone.

Węzeł cumowniczy żeglarski

Węzeł ten służy – jak wskazuje na to jego nazwa, do cumowania jachtu. Mocowanie liny jest pewne. Nie ma tu ryzyka rozwiązania, ani poluzowania. Zamiennie można stosować go z pętlą ratowniczą. Podwójny oplot sprawia, że lina nie ulega przecieraniu. Należy pamiętać, aby nie zaciskać go jednak na drzewie, ponieważ dojdzie do uszkodzenia kory.

Węzeł kotwiczny

Jak nietrudno się domyślić, ten supeł służy do wiązania kotwicy. Dzięki niemu łączy się linę kotwiczną ze wspomnianą kotwicą bądź też z sondą albo wiadrem. do zaczerpnięcia wody. Wiąże się go dość prosto, ponieważ nie jest istotne to, czy będzie się on zaciskał czy nie. Nawet, jeśli zaciśnie się tak, że będzie go ciężko odwiązać, nie szkodzi. W końcu nikt nie ma zamiaru tego robić.

węzeł żeglarski

Węzeł ratowniczy, pętla cumownicza

Ten "supeł" stosuje się niezwykle często. Wiązanie liny w taki sposób pozwala na zrobienie pętli, którą następnie można zarzucić na poler w porcie. Można również przymocować nim koło ratunkowe do cumy, jeżeli Twoim celem jest przywiązanie go, aby nie uciekło podczas kąpania się w jeziorze lub morzu. Jeśli węzeł ratowniczy zawiąże się na końcu liny, można używać go także jako pętli cumowniczej.

Sztyk, półsztyk

Jeżeli szukasz pomysłu na to, jak zabezpieczyć węzły przed rozwiązaniem, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. W tym celu możesz wykorzystać półsztyk lub sztyk. Najczęściej widuje się je z połączeniu z węzłem cumowniczym żeglarskim, ale spokojnie sprawdzi się także jako uzupełnienie wyblinki, o której przeczytasz w kolejnym akapicie.

Węzeł rożkowy

Porządek na jachcie to rzecz święta. Pokład jest powierzchnią ograniczoną, dlatego każdy jego centymetr musi być odpowiednio zagospodarowany. Węzeł rożkowy wykorzystywany jest do klarowania fałów a także wszystkich innych wolnych lin. Dzięki niemu nie powodują one bałaganu na łódce.

Węzeł knagowy

W tym przypadku również nie trzeba się długo zastanawiać, do czego służy ten sposób wiązania liny. Nazwa mówi bowiem sama za siebie. Bez tego węzła nie odbędzie się cumowanie w porcie na knagach. Ten rodzaj pętelki należy dobrze przećwiczyć, ponieważ wymaga tego każde przycumowanie jachtu. Ponadto, można korzystać z niego do knagowania fał przy maszcie.

lina zawiązana na łodzi

Wyblinka

Wyblinka to prosty sposób na przywiązanie odbijaczy do relingów. Wyglądem przypomina nieco baranie rogi. Uporem ich właściciela. Węzeł ten jest bowiem skłonny szybko i bardzo mocno się zaciskać. Jak nietrudno się domyślić, nie stosuje się go więc do cumowania jachtu. W połączeniu z wilgocią, wyblinka jest niezwykle trudna do rozwiązania.

Węzeł zderzakowy, związ wantowy

Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło Ci się pleść bransoletki z koralikami, których wielkość regulowana była supełkami, wiesz już jak poprawnie zawiązać węzeł zderzakowy. W żeglarstwie sprawdza się on w łączeniu ze sobą dwóch lin. Po rozsunięciu supłów otrzymujemy pętlę zaciskową. Oczywiście, rozsunięcie maksymalne oznacza tu długość połączonych ze sobą lin.

Węzeł kapitański

Ten węzeł żeglarski składa się z dwóch pętli. Za jego pomocą można na przykład łączyć ze sobą beleczki. Można również przytrzymywać dwie żerdzie. Niepodważalnym plusem tego supła jest to, że aby go zawiązać, nie trzeba szukać końca liny. Można go bowiem zrobić na jej dowolnym odcinku.

Węzeł flagowy

Tak jak było już w kilku poprzednich przypadkach, także i w tym, nazwa tego węzła żeglarskiego dokładnie wskazuje nam jego cel. Wiąże się nim bowiem flagi (do flaglinki) oraz bandery. Cechuje się tym, że bardzo łatwo można go zarówno związać jak i rozwiązać.

Buchta

Ten węzeł żeglarski zostawiliśmy na koniec poradnika nie bez powodu. Jest to bowiem swoiste zwieńczenie klaru portowego. Klarowanie, czyli porządkowanie, pokładu nie może odbyć się bez buchty. Wolne liny, które nie są używane w danej chwili, na małej przestrzeni (którą jest pokład) mogą powodować bałagan. Buchta pozwala na uporządkowanie wszystkiego, od cum, przez długie końce lin, aż po fały.

Wybierając się na żagle nie można zapomnieć o właściwym wyposażeniu. Wszystkie niezbędne elementy, w tym odzież do żeglowania, buty żeglarskie i wyposażenie łodzi znajdziesz w sklepach Decathlon i na stronie internetowej decathlon.pl.

Przeczytaj także

kobiety i mężczyźni płynący jachtem żaglowym

Stopnie żeglarskie - do czego uprawniają i jak je zdobyć?

Do czego uprawniają stopnie żeglarskie. Kim jest Żeglarz Jachtowy a kim Jachtowy Sternik Morski. Ile lat trzeba ukończyć aby wziąć udział w kursie?

ludzie pływający na jachcie żaglowym

Jachty żaglowe - jakie są rodzaje, klasy, typy

Sprawdź, jakie są rodzaje, klasy i typy jachtów żaglowych ➤ Zdobądź niezbędną wiedzę teoretyczną na temat żeglarstwa ☛ Sprawdź na blogu Decathlon

mężczyzna sterujący łodzią

Porady dla początkujących żeglarzy i miłośników żeglarstwa. Decathlon

Żeglarstwo dla początkujących - najważniejsze zasady bezpieczeństwa, planowanie rejsu, wybór terminu do żeglowania jachtem. Poradnik żeglarza.

mężczyźni na żaglówce w okularach przeciwsłonecznych  i odzieży żeglarskiej

Jak zdobyć patent żeglarski i uprawnienia - jak zostać żeglarzem

I Ty możesz zostać żeglarzem jachtowym! Sprawdź: jak zdobyć patent żeglarski, uzyskać uprawnienia, na czym polega kurs żeglarski, jak wygląda egzamin