Kobieta transportująca rower pociągiem w specjalnym pokrowcu

Rower w pociągu. Zasady przewozu rowerów w polskich pociągach

Czy jadąc PKP z rowerem, musimy kupować bilet kolejowy dla swojego sprzętu? Poznaj zasady przewozu rowerów w pociągach!

Turystyka rowerowa cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Każdego roku w całym kraju powstają setki kilometrów nowych dróg oraz szlaków rowerowych. Aby sympatyk jazdy na rowerze, mógł skorzystać z tego typu infrastruktury w różnych rejonach kraju, musi rozwiązać problem przetransportowania swojego jednośladu. Na szczęście z pomocą przychodzi kolej, która oferuje możliwość przewozu rowerów. Co warto wiedzieć o transportowaniu swojego jednośladu za pomocą pociągu? Tego wszystkiego możesz się dowiedzieć z naszego artykułu.

Dlaczego rower warto przewozić w pociągu?

Dla osób, które nie podróżują często pociągami, przewóz roweru koleją może wydawać się dziwnym pomysłem. Warto jednak wiedzieć, że z każdym rokiem przewoźnicy coraz bardziej dbają o komfort pasażerów i modernizują składy w ten sposób, aby jak najbardziej dopasować je do potrzeb użytkowników. Tyczy się to również rowerzystów, dlatego też coraz częściej w pociągach możemy spotkać specjalne wagony im dedykowane oraz miejsca, gdzie można umieścić rower.

Powodów, dla których warto podróżować z rowerem pociągiem, można wymienić wiele. Przede wszystkim kolej pozwala dotrzeć ze swoim jednośladem w dowolne miejsce w Polsce. Stwarza nam to możliwości cieszenia się jazdą w różnorodnych miejscach,. Można w ten sposób dowolnie bawić się przejażdżkami rowerowymi, np. jadąc w jakieś miejsce rowerem, a wracając pociągiem. To znakomity sposób na urozmaicenie swojej podróży.

Ktoś może zwrócić uwagę, że lepszym środkiem transportu do uprawiania turystyki rowerowej jest samochód, ponieważ łatwiej nim przetransportować rower. To prawda, jednak nie można zapominać, że nie każdy dysponuje samochodem lub bagażnikiem dostosowanym do przewozu rowerów. Dla niektórych pociąg jest więc jedyną możliwością, aby móc przetransportować rower na dużą odległość. Co warto wiedzieć o przewożeniu rowerów koleją?

para w kaskach rowerowych jadąca rowerami z zamontowanymi sakwami i torbami w podróż

Przewóz roweru pociągiem – jak można to zrobić?

Przewóz roweru pociągiem jest jak najbardziej możliwy, jednak najpierw należy się upewnić, czy skład, którym mamy zamiar jechać, umożliwia zabranie ze sobą jednośladu. Taką informację najprościej jest uzyskać poprzez stronę internetową przewoźnika, jest ona także dostępna na rozkładach stacjonarnych na dworcu. Na plakatach pociągi, które zezwalają na przewóz jednośladu, są oznaczone za pomocą symbolu roweru. Wyszukiwarka internetowa pozwala zaś, na zaznaczenie chęci zabrania ze sobą roweru.

W pociągach, które umożliwiają przewóz tego typu sprzętu istnieją specjalne wagony do tego przystosowane. Są one wyposażone w stojaki lub haki, na których można umieścić rower. Takie wagony znajdują się zazwyczaj na początku lub na końcu składu. Trzeba być świadomym, że istnieje bezwzględny zakaz przewożenia jednośladów w wagonach sypialnych, wagonach gastronomicznych, a także w autobusach komunikacji zastępczej.

Oprócz tego rower może być przewożony jedynie pod nadzorem podróżnego. Podróżując ze swoim jednośladem, należy także pamiętać, że liczba miejsca na rowery jest ograniczona. Z tego powodu warto zadbać o zakup biletu z czasowym wyprzedzeniem. Jest to szczególnie ważne w przypadku tras długodystansowych, ale również w pociągach regionalnych.

Wieszaki i uchwyty na rowery w pociągach – jakie mają wady?

Przewóz roweru pociągiem wymaga skorzystania ze specjalnie dedykowanych temu wieszaków lub uchwytów. Szczególnie rygorystycznie jest to sprawdzane w pociągach dalekiego zasięgu jak np. TLK lub Intercity. W pociągach regionalnych również istnieje taki wymóg, jednak często konduktorzy podchodzą do niego w mniej restrykcyjny sposób.

W pociągach najczęściej możemy się spotkać z wieszakami na rowery. W praktyce jest to często rozwiązanie bardzo problematyczne. Jedną z większych niedogodności jest konieczność podniesienia ramy na dużą wysokość, co jest trudne w przypadku ciężkich rowerów. Problemy z tą czynnością mają czasem osoby o zwykłej budowie, a co dopiero powiedzieć w przypadku dzieci lub seniorów. Oprócz tego warto dodać, że nie każdy rodzaj roweru jest dobrze dopasowany do wieszaka.

To jednak nie wszystkie wady tego typu rozwiązania. Uchwyty bardzo często przyczyniają się także do uszkodzenia ramy. Pod wpływem ruchów pociągu w trakcie jazdy, zawieszony rower rysuje się, a gwałtowne wstrząsy mogą również doprowadzić do powstawania wygięć lub ułamania szprych. Możliwość powstawania uszkodzeń sprawia, że wiele osób jeżdżących na rowerze, pomimo przepisów, unika wieszania swoich jednośladów.

Rower spakowany do pokrowca w celu transportu pociągiem leżący na peronie

Jak powiesić rower w pociągu?

Pomimo niewątpliwych wad wieszaków na rowery, nie możemy zapominać, że chcąc przewieźć swój jednoślad pociągiem, jesteśmy zobowiązani do skorzystania z niego. W związku z tym warto zapoznać się z kilkoma praktycznymi poradami na temat przewożenia roweru na uchwycie. Oto one:

1. Sprawdź konkretny pociąg. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie rozpiski z wagonami konkretnego pociągu. Są one dostępne na stronie przewoźnika. Dzięki temu będziesz wiedzieć, w jakiej części pociągu znajduje się przedział dla rowerów.

2. Wejdź do konkretnego wagonu. Posiadając powyższą wiedzę, możesz udać się bezpośrednio do swojego wagonu. Jest to szczególnie ważne w przypadku przewozu roweru, ponieważ pozwala uniknąć przeprowadzania swojego jednośladu przez cały pociąg. Wagon rowerowy jest oznaczony symbolem roweru.

3. Przygotuj rower do zawieszenia. Zanim zawiesisz swój rower na wieszaku, zdejmij z niego torby oraz sakwy (jeżeli takowe posiada). Jest to dobry nawyk, ponieważ mogą one obijać się podczas jazdy, a także utrudniać podróż innym pasażerom. Na rowerze można zostawić tylko torbę podsiodłową, ponieważ nie zabiera ona dodatkowego miejsca.

4. Zawieś rower na wieszaku. Aby to zrobić, należy umieścić jednoślad w pozycji pionowej. Przednie koło powinno zostać uniesione do góry, przy jednoczesnym ściągnięciu kierownicy w swoim kierunku. Wystający hak musi zostać zaczepiony o obręcz koła. Wieszak powinien trzymać rower w okolicach wentyla. Oprócz tego podczas zawieszania należy uważać na szprychy, aby nie uległy one uszkodzeniu.

5. Umieść dolne koło w prowadnicy. Niektóre uchwyty rowerowe w pociągach są dodatkowo wyposażone w prowadnice, które pomagają ustabilizować tylne koło. Mają one postać stojaka, który blokuje koło przed poruszaniem się.

6. Upewnij się, że rower się trzyma. Na koniec sprawdź, czy rower jest zawieszony stabilnie i nie grozi zsunięciem się z haka. Warto również upewnić się, czy nie blokuje on dostępu do wieszaków innym użytkownikom.

Czy w wagonie można przewieźć rower złożony?

W przypadku przewozu rowerów pociągiem warto wspomnieć o jeszcze jednej sytuacji. Nie każdy przecież ma potrzebę transportować jednoślad gotowy do jazdy. Transport roweru może się również odbywać w specjalnej torbie. Co w takiej sytuacji? Dobra informacja – tego typu pokrowiec jest traktowany jako bagaż, dlatego też nie trzeba za niego płacić. Jest to bardzo dobry sposób na uniknięcie opłat za przewóz roweru.

Takie rozwiązanie ma jednak również swoje wady. Przede wszystkim pokrowiec z rowerem w środku dosyć dużo waży, a także zajmuje sporo miejsca. Może to stanowić poważny problem do podróżowania z rowerem. Jeżeli jednoślad służy nam tylko jako forma dojazdu na dworzec, można również skorzystać z miejscowych przechowywalni bagażu, które go przyjmą.

Kobieta składająca rower po podróży pociągiem

Przewożenie jednośladu koleją – co jeżeli zabraknie miejsca w pociągu?

W wakacyjnych miesiącach, na bardzo obleganych trasach może zdarzyć się sytuacja, kiedy chętnych na przewóz roweru pociągiem jest więcej niż miejsc do tego przeznaczonych. W takim wypadku obowiązuje bardzo prosta zasada: kto pierwszy, ten lepszy! Z taką sytuacją często można spotkać się w momencie, kiedy podróżujemy w kierunku często odwiedzanych miejsc lub znanych atrakcji turystycznych, np. podczas jazdy nad morze, w góry lub na Mazury.

W takiej sytuacji nie ma jednak innego rozwiązania niż tylko zdać się na życzliwość pasażerów lub liczyć na zezwolenie konduktora, aby pozwolił nam przewieźć rower w nieprzystosowanym do tego wagonie. Trzeba jednak liczyć się z sytuacją, że w przypadku przepełnionego pociągu nie zostaniemy wpuszczeni do środka i będziemy musieli zostać na dworcu. Z tego powodu – jeżeli nie mamy wykupionego wcześniej biletu – warto pojawić się na peronie z wyprzedzeniem czasowym.

Podróżowanie pociągiem z rowerem – czy jest dodatkowo płatne?

W Polsce istnieje wielu przewoźników kolejowych. To, czy zapłacimy za przewóz roweru, jest uzależnione od konkretnej spółki. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku większości z nich chęć przewiezienia roweru jest dodatkowo płatna. Istnieje kilku przewoźników kolejowych, którzy gwarantują bezpłatny przewóz. Nie jest to jednak zasada, a więc planując wyjazd z rowerem, dodatkowy bilet należy wrzucić w koszta. Dobra informacja jest jednak taka, że nie są to duże opłaty.

Opłaty za przewóz rowerów w pociągach – przewoźnicy

Tak jak wspomnieliśmy, każda spółka posiada swoje własne zasady, co do przewożenia rowerów. W jednych jest to płatne, w innych nie. Ceny także różnią się pomiędzy sobą. Szczególnie uciążliwe może być to dla osób, które podróżują przez Polskę z wykorzystaniem różnych przewoźników. Dla ułatwienia poniżej zamieszamy najpopularniejsze spółki wraz z cenami za przewóz roweru i zasadami przewożenia.
1. PKP (TLK i IC) – 9,10 zł – w PKP Intercity rower należy przewozić w specjalnie wyznaczonym do tego celu wagonie. Jeżeli pociąg nie posiada takiego wagonu, jednoślad można umieścić w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub ostatnim przedsionku ostatniego wagonu.
2. PKP (Pendolino, EIC oraz EIP) – 9,10 zł – w przypadku tego rodzaju pociągów rower można przewozić jedynie w specjalnie przeznaczonym do tego celu wagonie 2. klasy.

3.   Polregio – 8,20 zł (pojedynczy przejazd) lub 82,40 zł (karnet miesięczny bez ograniczeń) – transport możliwy w specjalnym wagonie ze stojakami lub jeżeli takiego brakuje, w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego.

4. SKM Trójmiasto – darmowe (na trasie Wejherowo-Gdańsk) lub 7 zł (na trasie Wejherowo-Lębork) – jednoślad warto transportować na specjalnie przeznaczonym do tego celu miejscu, ale można go również umieścić w dowolnym wagonie, pod warunkiem że nie przeszkadza innym podróżnym.

5. Koleje Mazowieckie – darmowe – przewóz dozwolony w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, wagonie dla podróżnych z większymi bagażami lub w dowolnym wagonie, pod warunkiem że nie przeszkadza innym podróżnym.

6.  SKM Warszawa – darmowe – transport możliwy w wyznaczonych strefach lub dostosowanych miejscach.

7. Koleje Śląskie – 5 zł (pojedynczy przejazd) lub 60 zł (karnet miesięczny bez ograniczeń) – wagony przeznaczone do przewozu rowerów lub wagon dla osób z dużym bagażem.

8.  Koleje Dolnośląskie – 8,20 zł – w wagonie przystosowanym do przewozu jednośladów.

9. Koleje Wielkopolskie – 8,20 zł – w miejscu przystosowanym do przewozu rowerów.

Podróżowanie pociągiem z rowerem ma mnóstwo zalet. Przede wszystkim dzięki możliwości przewożenia w ten sposób jednośladu, pasażerowie mogą korzystać z infrastruktury rowerowej w różnych regionach kraju. Należy jednak mieć na uwadze zasady dotyczące przewozu rowerów, które obowiązują w polskich pociągach. Aby podróż była udana, warto pamiętać o rezerwacji miejsca dla roweru oraz dodatkowej opłacie za jego przewóz. Pasażerowie powinni upewnić się również, że ich rowery są odpowiednio zabezpieczone i spełniają wymogi dotyczące rozmiaru i pakowania.

Przeczytaj także

Rowerzyści montujący rowery na bagażniku rowerowym na hak

Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Jak umieścić rower na hak?

Bagażnik to obowiązkowy element wyposażenia rowerów trekkingowych i miejskich. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Sprawdź!

Rowery trekkingowe i crossowe stojące na stojaku

Rower trekkingowy czy crossowy – który wybrać?

Rower trekkingowy czy rower crossowy? To pytanie zadaje sobie wiele osób chcących kupić jednoślad. W tym artykule omówimy różnice między nimi

Rowerzyści jadący w kurtkach rowerowych i w kaskach na rowerach

Jaką kurtkę przeciwdeszczową na rower wybrać?

Wśród odzieży rowerowej kurka pełni niezwykle ważną funkcję. Jaką kurtkę przeciwdeszczową na rower wybrać? Sprawdź nasz poradnik!

mężczyzna jadący na rowerze XC w kasku i okularach rowerowych

Rower XC. Zobacz czym jest cross country i rower górski MTB!

Czym jest rower XC? Przekonaj się, czy jest rower górski MTB służący do uprawiania kolarstwa cross country. Rower MTB może dać ci wiele frajdy!