Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Jaki rower górski MTB wybrać? ⭐ Zobacz, na co zwracać uwagę, wybierając rower MTB ⭐ Sprawdź, jakie parametry są kluczowe

Dni stają się coraz dłuższe, temperatura za oknem coraz wyższa, przyroda budzi się do życie – wiosna w pełni! Czyż to nie idealny czas, aby aktywnie spędzić czas w lesie, wybrać się na rowerową wycieczkę lub trening, odetchnąć świeżym powietrzem i posłuchać śpiewu ptaków. Kolarstwo górskie nam na to wszystko pozwala, więc nie zastanawiaj się długo i wsiadaj na rower! 🙂

Z poniższego artykułu dowiesz się, jaki rower górski wybrać, co na należy zwrócić uwagę, aby czerpać z jazdy jak najwięcej frajdy 🙂

Co to jest rower górski?

Zacznijmy od podstaw, czym tak właściwie charakteryzuje się rower górski? Na pierwszy rzut oka, w porównaniu z innymi typami rowerów, można zauważyć szerokie opony z bieżnikiem. Pozwalają one na dobrą przyczepność na leśnych ścieżkach, aby jazda była pewna i bezpieczna. W lesie napotkać możemy sporo przeszkód, takich jak korzenie, kamienie, błoto, piasek, czy też kałuże po deszczach, więc opona musi być szeroka, aby dobrze poradzić sobie w tak różnorodnym terenie.

Kolejną rzeczą charakteryzującą rower górski jest przedni amortyzator, zazwyczaj o skoku od 80-120mm. Jego zadaniami jest tłumienie drgań, dla większego komfortu podczas jazdy oraz pewności prowadzenia roweru poprzez ciągły styk przedniego koła z podłożem.

Jak sama nazwa wskazuje, rower górski służy do jazdy po różnego rodzaju wzniesieniach. Następną ważną kwestią wyróżniającą rower górski jest szeroki zakres przełożeń, który pozwala na komfortową jazdę po płaskich odcinkach oraz podjazdy pod strome górki. Daje nam to olbrzymią uniwersalność podczas jazdy po różnego rodzaju trasach, dlatego rower górski jest najczęściej wybieranym rowerem przez większość osób.

Rodzaje rowerów górskich

Na przestrzeni ostatnich lat kolarstwo górskie przeszło olbrzymią metamorfozę. Wyodrębniło się wiele gałęzi MTB, w której każda charakteryzuje się zupełnie inaczej zaprojektowanym rowerem. Wymienię tylko kilka z nich, bo o rodzajach rowerów górskich napisać można oddzielny obszerny artykuł.

Największą grupą rowerów MTB są rowery turystyczne. Charakteryzują się one komfortową geometrią, jak na rowery sportowe, wygodną pozycją za kierownicą, miejscem do montażu błotników, stopki, czy też bagażnika. Rower te służą na weekendowe wycieczki z całą rodziną i ich zadaniem jest dawać jak najwięcej radości i komfortu z jazdy po leśnych ścieżkach.

Rowery cross country (XC) są przeznaczone do treningów, startu w zawodach i nastawione są na osiągi, sztywność i pewność prowadzenia. Zastosowane są w nich technologie, które mają za zadanie pozwolić użytkownikowi na szybkie i pewne pokonanie przeszkód, rowery są zdecydowanie lżejsze (9,5-12kg), aby łatwiej podjeżdżać pod wzniesienia. Trasy XC charakteryzują się dużą ilością podjazdów i stromych zjazdów, dlatego dla pewność prowadznia na zjazdach oraz coraz trudniejszych trasach XC, wielu zawodników decyduje się na rowery z pełnym zawieszeniem (full suspension), aby łatwiej pokonać techniczne ścieżki. Rowery tylko z przednim amortyzatorem (hardtail) będą lżejsze, co jest zaletą przy podjazdach, ale przy zjazdach potrzebują większych umiejętności kolarza.

Rowery all mountain (AM) to rowery przeznaczone do zjazdów po technicznych ścieżkach, czy jazdy po górach i służą do zabawy na szlakach. Charakteryzują się większym skokiem amortyzatorów, zazwyczaj są to rowery z pełnym zawieszeniem, geometrią, która pozwala na bardziej agresywną jazdę i standardem stała się opuszczana sztyca. Jest to element, który pozwala w czasie zjazdów na obniżenie wysokości siodełka z manetki na kierownicy, aby kolarz mógł wychylić się za siodełko i obniżyć środek ciężkości i bezpiecznie zjechać po najbardziej stromych szlakach.

Damskie rowery górskie charakteryzują się krótszym mostkiem, damskim siodełkiem, klamkami hamulcowymi bliżej kierownicy oraz bardziej miękką sprężyną w amortyzatorze. Elementy te dostosowane są do kobiecej budowy ciała, aby zagwarantować jeszcze większy komfort podczas jazdy.

Coraz większą popularnością cieszą się również rowery górskie ze wspomaganiem elektrycznym, które pozwalają na pokonywanie dłuższych odległości, większej ilości wzniesień, dotrzymywaniem tempa bardziej wytrenowanym kolarzom, ale najważniejszą kwestią jest dawanie radości z jazdy. Polecam wypożyczyć rower elektryczny na Decathlon Rent i przekonać się, że na takim rowerze również można się zmęczyć na leśnych ścieżkach.

Jaki rower górski MTB wybrać? Najważniejsze parametry

Ile kosztuje rower górski?

Ceny rowerów górskich rozpoczynają się od 1000zł. Są to zazwyczaj modele, przeznaczone do rekreacyjnej, weekendowej jazdy z rodziną. Wraz ze wzrostem ceny otrzymujemy rowery, które będą lżejsze, wyposażone w bardziej precyzyjnie pracujący w trudniejszym terenie osprzęt oraz z mocniejszymi hamulcami, lepiej radzącymi sobie w ciężkich warunkach. Rowery górskie turystyczne zazwyczaj możemy znaleźć w przedziale cenowym od 1000-4000zł.

Rowery górskie przeznaczony do startu w maratonach MTB, czy też wyścigach XC rozpoczynają się od 4000zł. Zastosowany osprzęt i technologie gwarantują niższą wagę i większą sztywność roweru, co przekłada się na bardziej efektywną jazdę po trudnych leśnych ścieżkach. W tym budżecie otrzymamy rower na aluminiowej ramie, który będzie dobrą bazą do rozpoczęcia przygody z XC. Rowery na ramach wykonanych z włókna węglowego, charakteryzują się niższą masą, która zdecydowanie będzie dużym atutem podczas podjazdów. Ceny rowerów na ramach z karbonu rozpoczynają się od 7000zl. Będą one dobrą bazą do dalszych modyfikacji i przeznaczone są dla osób, które poszukują lekkiego roweru do treningów i startu w zawodach.

Jaki rozmiar ramy wybrać w rowerze górskim?

Wybór ramy w rowerze górskim najlepiej opierać na rozmiarówce przeznaczonej przez producenta. W większości przypadków będzie to odpowiedni dobór, natomiast należy też pamiętać, że każdy z nas ma inną długość nóg i rąk, więc będąc na granicy rozmiarów najlepiej przymierzyć się do dwóch ram, aby wybrać rozmiar, który będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Przy wyborze ramy należy zwrócić uwagę na przekrok, czyli długość naszej nogi, aby stając nad ramą podczas zsiadania móc to zrobić komfortowo. Będąc na granicy dwóch rozmiarów i decydując się na mniejszy, należy zwrócić uwagę, czy długość sztycy podsiodłowej będzie wystarczająca do długości naszej nogi. Aby wyregulować siodełko, kolano powinno być lekko ugięte, kiedy stopa oparta jest na pedale znajdującym się w dolnym położeniu. Pomiędzy rozmiarami ram zazwyczaj będzie 2-3cm różnicy w długości rury górnej i rury podsiodłowej. Większa rama będzie charakteryzowała się również wyższą główką ramy, co przekłada się na bardziej komfortową pozycję podczas jazdy.

Rozmiarówka dla większości modeli Rockrider:
XS: od 140 cm do 154 cm;

S: od 155 cm do 164 cm;

M: od 165 cm do 174 cm;

L: od 175 cm do 184 cm;

XL: od 185 cm do 200 cm.

Jaki rozmiar kół wybrać w rowerze górskim?

Na rynku możemy spotkać 3 rozmiary kół w rowerach górskich – 26”, 27,5” oraz 29”. Rozmiar 26” spotykany jest coraz rzadziej, głównie w modelach juniorskich. Są one lekkie i zwrotne, natomiast ich wadą jest trudność w pokonywaniu przeszkód. Producenci decydują się w nowych rowerach na montaż kół koła 27,5” lub 29”.

Koła 27,5” to kompromis między kołami 26” i 29”. Stosowane są głównie w modelach do turystycznej jazdy, ponieważ są lżejsze i bardziej zwrotne. Przy turystyce na leśnych ścieżkach bez dużej ilości technicznych przeszkód będzie to optymalny wybór. Zdecydowanie łatwiej pokonują nierówności w porównaniu z kołami 26”.

Koła 29” przeznaczone są dla osób, które startują w zawodach oraz jeżdżą po trudnym terenie z dużą ilością przeszkód. Charakteryzują się dobrą przyczepnością, większa stabilnością w ciężkim terenie i łatwością w pokonywaniu przeszkód. Stały się standardem w rowerach wyścigowych oraz w rowerach przeznaczonych do zabawy na leśnych ścieżkach.

Wybór roweru górskiego – podsumowanie w pigułce

Jak widać wybór roweru górskiego, który będzie najbardziej odpowiedni do naszych potrzeb, nie jest wcale taką łatwą sprawą. Należy dobrze zastanowić się jakie będzie główne przeznaczenie roweru, w jakim terenie będzie jeździł, czy poszukujemy rowery do turystycznej jazdy o wygodnej geometrii, czy roweru do ścigania o geometrii nastawionej na osiągi. Po odpowiedzeniu sobie na wszystkie pytania, zdecydowanie łatwiej dobrać odpowiedni jednoślad.

W razie pytań zapraszam do kontaktu,
Do zobaczenia na szlakach!
Radosław Łabędzki
Lider Sportu Kolarstwo Górskie
Decathlon Rumia