Dziewczynki trenujące balet przy drążku

Czym jest balet? Kompendium wiedzy o sztuce scenicznej

Odkryj fascynującą historię baletu! Poznaj najsłynniejsze balety świata i dowiedz się, jak powstało to wyjątkowe widowisko.

Balet to rodzaj widowiska teatralnego, który w harmonijny sposób łączy taniec, muzykę oraz oprawę sceniczną. Warto dowiedzieć się, gdzie powstał balet, jak przebiegał jego rozwój oraz kim byli najwybitniejsi tancerze i choreografowie tej fascynującej sztuki scenicznej.

Czym jest balet? Informacje o balecie dla początkujących

Balet jest wyjątkową formą sztuki scenicznej, w której głównym środkiem wyrazu jest taniec wykonywany przez tancerzy według ściśle określonej choreografii, w towarzystwie muzyki i na tle odpowiednio zaprojektowanej scenografii. Jest to forma tańca wysoce stylizowana, gdzie każdy ruch, krok i gest służą wyrażaniu emocji lub budowaniu narracji scenicznej.

Dziewczyny trenujące balet przy drążku

Co wyróżnia balet od tańca?

Siła baletu tkwi nie tylko w samym tańcu, ale przede wszystkim w jego synergicznym połączeniu z muzyką – tancerze stają się niejako instrumentami interpretującymi dźwięki i rytmy – oraz z elementami teatralnymi takimi jak fabuła, kostiumy i dekoracje. To właśnie ta interdyscyplinarność i wielowymiarowość odróżniają balet od wielu innych form tanecznych, czyniąc go złożonym widowiskiem artystycznym. Zanim jednak balet przybrał formę widowiska o treści mitologicznej, przeszedł on długą drogę. 

Gdzie powstał balet? Historia

Początki baletu klasycznego sięgają Włoch końca XV wieku. To właśnie tam, podczas renesansowych maskarad i uroczystych dworskich interludiów, zrodziła się ta forma sztuki, stanowiąca połączenie recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Za pierwsze widowisko baletowe uznaje się wydarzenie z 1489 roku w Tortonie na dworze księcia Mediolanu, gdzie Bergonzio di Botta stworzył przygotowane dla dworu uroczyste interludium oparte na temacie wyprawy Jazona i Argonautów po Złote Runo. Jednak prawdziwy rozkwit balet zawdzięcza dworowi francuskiemu. 

Balet francuski (XVI i XVII wiek)

Do Francji balet zawitał dzięki Katarzynie Medycejskiej, gdzie szybko zyskał popularność. Przełomowym datą w kształtowaniu się baletu zawodowego było wystawienie w 1581 roku Ballet comique de la Reyne (Komiczny Balet Królowej). To monumentalne, ponad pięciogodzinne widowisko, łączące taniec klasyczny, śpiew, recytację, muzykę i bogatą oprawę sceniczną, zostało zamówione przez Katarzynę Medycejską z okazji ślubu Małgorzaty Lotaryńskiej z księciem de Joyeuse. Miał on głęboki podtekst polityczny, gloryfikujący władzę królewską i boskie prawo dynastii Walezjuszów do tronu Francji.

W 1661 roku Ludwik XIV założył pierwszą zawodową szkołę baletową – Akademię Tańca w Paryżu. Była to pierwsza tego typu instytucja w Europie, a jej powstanie uznaje się za kamień węgielny pod powstanie baletu zawodowego. Utworzenie Akademii miało fundamentalne znaczenie dla kodyfikacji techniki baletowej, systematycznego kształcenia zawodowych tancerzy oraz stopniowego oddzielania baletu od amatorskich przedstawień dworskich. 

Baletnica tańcząca na scenie

Rodzaje baletów 

Obecnie do najważniejszych typów baletu zalicza się przede wszystkim balet romantyczny, balet z akcją oraz balet współczesny – wszystkie te formy stanowią fundament światowej sztuki scenicznej. Poniżej przedstawiamy ich charakterystyczne cechy.

Balet z akcją (Ballet d'action) – XVIII wiek

W XVIII wieku doszło do istotnych przemian w koncepcji baletu, głównie za sprawą reformatorskich idei Jeana-Georgesa Noverre’a. Francuski choreograf i teoretyk tańca, dążył do tego, by balet stał się samodzielną formą sztuki dramatycznej, zdolną do opowiadania historii i wyrażania emocji wyłącznie za pomocą ruchu i pantomimy, bez konieczności wspierania się słowem mówionym czy śpiewanym. Jego koncepcja ballet d'action (baletu z akcją) zakładała oderwanie się baletu od opery, gdzie dotychczas pełnił on często rolę jedynie dekoracyjnego interludium.

Noverre postulował tworzenie baletów o logicznych fabułach, opartych na „prawdzie natury” i elementach dramatycznych, odrzucenie krępujących ruchy masek i ciężkich kostiumów na rzecz strojów lepiej oddających charakter postaci i epokę. Liczyła się ścisła współpraca wszystkich twórców widowiska – choreografa, kompozytora, scenografa. Te reformy miały na celu uczynienie tańca baletowego głównym nośnikiem ekspresji i narracji.

Balet romantyczny (1. połowa XIX wieku)

Pierwsza połowa XIX wieku to okres dominacji tak zwanego baletu romantycznego, który charakteryzował się:

  • skupieniem na wyrażaniu głębokich emocji i pasji,
  • dążeniu do ideału piękna,
  • fascynacją światem nadprzyrodzonym, duchami, magią i naturą.
W tym okresie nastąpił znaczący rozwój tańca kobiecego, a technika tańca en pointe (na czubkach palców) zyskała na popularności, dodając postaciom balerin lekkości, eteryczności i niemal niematerialnego charakteru. Ukształtował się wówczas ikoniczny wizerunek baleriny w zwiewnej, tiulowej sukni, zwanej tutu romantycznym, która sięgała do połowy łydki, eksponując pracę nóg i stóp.

Za pierwszy balet romantyczny uznaje się Sylfidę, którą stworzył w 1832 roku choreograf Filippo Taglioni specjalnie dla swojej córki, Marii Taglioni. Maria Taglioni, słynąca z niezwykłej lekkości i gracji, była pierwszą tancerką, która w pełni zintegrowała technikę en pointe z artystycznym wyrazem roli, czyniąc z niej nieodłączny element romantycznego stylu. Innym arcydziełem tej epoki jest Giselle z 1841 roku, do muzyki Adolphe'a Adama, z librettem Théophile'a Gautiera, opowiadający tragiczną historię wiejskiej dziewczyny zdradzonej w miłości, która po śmierci staje się willidą – duchem zmuszonym do tańca.

Kult primabaleriny

Okres romantyzmu to również czas narodzin kultu primabaleriny. Obok Marii Taglioni, drugą wielką gwiazdą była Fanny Elssler, austriacka tancerka o zupełnie odmiennym temperamencie i stylu. Elssler słynęła z precyzji technicznej, ognistego temperamentu i mistrzowskiego wykonywania tańców charakterystycznych takich jak hiszpańska cachucha.

Rywalizacja tych dwóch artystek i ich odmienne interpretacje ról fascynowały publiczność, przyczyniając się do wzrostu popularności baletu i ugruntowania pozycji primabaleriny jako centralnej postaci widowiska baletowego. Za największego tancerza i choreografa uznawano w drugiej połowie XIX wieku Julesa Perrota.

Dziewczynki trenujące balet przy drążku

Balet współczesny (od drugiej połowy XX wieku do dziś)

Balet współczesny, rozwijający się od połowy XX wieku, stanowi dalszą ewolucję baletu klasycznego i poszukiwanie nowych, bardziej zindywidualizowanych form ekspresji. Charakteryzuje się on większą swobodą ruchową, często łącząc technikę klasyczną z elementami tańca nowoczesnego, jazzowego, a nawet tańców etnicznych czy improwizacji. Skostniałe schematy tradycyjnego baletu zreformował Michaił Fokin.

W balecie współczesnym duży nacisk kładzie się nie tylko na wyrażanie ludzkich emocji, eksplorację nowych tematów i sposobów narracji, ale także na eksperymentowanie z formą i przestrzenią sceniczną. W XX i XXI wieku pojawiło się wielu wybitnych choreografów, którzy wnieśli znaczący wkład w rozwój baletu współczesnego, tworząc dzieła o zróżnicowanej stylistyce i tematyce:

  • Jiří Kylián: czeski choreograf, wieloletni dyrektor artystyczny Nederlands Dans Theater, ceniony za swój niezwykle płynny, muzykalny i głęboko emocjonalny styl. Jego choreografie często eksplorują złożoność ludzkich relacji i kondycji egzystencjalnej;
  • William Forsythe: amerykański choreograf uznawany za jednego z największych innowatorów współczesnego baletu. Jego prace charakteryzują się dekonstrukcją form klasycznych, wykorzystaniem improwizacji, nowych technologii oraz ekstremalną fizycznością i dynamiką ruchu;
  • Kenneth MacMillan: brytyjski choreograf, związany głównie z The Royal Ballet, znany przede wszystkim z pełnospektaklowych baletów narracyjnych o silnym ładunku psychologicznym i dramatycznym, często poruszających trudne i kontrowersyjne tematy. Do jego najsłynniejszych dzieł należą Romeo i Julia, Manon oraz Mayerling;
  • John Neumeier: amerykański choreograf, wieloletni dyrektor Hamburg Ballet, twórca licznych baletów symfonicznych i literackich, charakteryzujących się głębokim podłożem intelektualnym, psychologicznym i filozoficznym;
  • Wacław Niżyński: zasłynął skocznością i ekspresją ruchu, ale także nowatorskim podejściem do choreografii – był czołowym tancerzem i choreografem w zespole Ballets Russes Siergieja Diagilewa.
  • Matylda Krzesińska: znana ze swojej doskonałej techniki, ekspresji scenicznej i wybitnych osiągnięć na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdzie przez lata była primabaleriną. Występy uchodziły za przełomowe w baletowej interpretacji roli artysty;
  • Anna Pawłowa: zachwycała widzów na całym świecie subtelnością, wdziękiem i wyjątkową lekkością ruchów – jej interpretacja solówki Umierającego łabędzia stała się symbolem romantycznego baletu.

Najsłynniejsze balety w historii

Historia baletu obfituje w dzieła, które na stałe zapisały się w kanonie sztuki światowej, zachwycając kolejne pokolenia widzów swoją urodą, technicznym mistrzostwem i uniwersalnym przekazem. Oto wybrane balety, reprezentujące różne epoki i style:

  • Ballet Comique de la Reine (1581): choć formalnie nie jest to balet w dzisiejszym rozumieniu, to widowisko uznawane jest za jedno z pierwszych i najważniejszych wczesnych przedstawień baletowych, które wyznaczyło kierunek rozwoju tej sztuki na dworze francuskim;
  • Sylfida (1832): muzyka Jean-Madeleine Schneitzhoeffer, choreografia Filippo Taglioni. Uznawany za pierwszy balet romantyczny, stworzony dla Marii Taglioni, zrewolucjonizował technikę tańca en pointe i wprowadził na scenę świat istot eterycznych;
  • Giselle (1841): muzyka Adolphe Adam, choreografia Jean Coralli i Jules Perrot. Arcydzieło baletu romantycznego, opowiadające tragiczną historię miłosną wiejskiej dziewczyny i księcia, do dziś porusza głębią emocjonalną i pięknem partii willid;
  • Jezioro łabędzie (1877/1895) – klasyczny dziś typ baletu: muzyka Piotr Czajkowski, choreografia (wersja kanoniczna) Marius Petipa i Lew Iwanow. Baśniowa opowieść o miłości księcia Zygfryda i Odetty, zaklętej w łabędzia. Charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami solowymi i zespołowymi oraz niezwykłą muzyką Czajkowskiego;
  • Śpiąca królewna (1890): muzyka Piotr Czajkowski, choreografia Marius Petipa. Uważany za apogeum carskiego baletu rosyjskiego, olśniewające widowisko oparte na baśni Charles'a Perraulta, pełne technicznych popisów i bogatej scenografii;
  • Dziadek do orzechów (1892): muzyka Piotr Czajkowski, choreografia Lew Iwanow (wg planu Petipy). Jeden z najpopularniejszych baletów na świecie, szczególnie w okresie świątecznym, przenoszący widzów w magiczny świat dziecięcych marzeń;
  • Don Kichot (1869): muzyka Ludwig Minkus, choreografia Marius Petipa. Barwne, pełne hiszpańskiego temperamentu widowisko, oparte na fragmentach powieści Cervantesa, słynące z wirtuozowskich pas de deux;
  • Romeo i Julia (1938): muzyka Siergiej Prokofiew, różne wersje choreograficzne (na przykład Leonida Ławrowskiego, Kennetha MacMillana). Dramatyczna adaptacja tragedii Szekspira, jedno z najważniejszych dzieł baletowych XX wieku, łączące siłę ekspresji z bogactwem muzycznym;
  • Kopciuszek (1945): muzyka Siergiej Prokofiew, różne wersje choreograficzne (na przykład Rostisława Zacharowa, Fredericka Ashtona). Baśniowy balet o lirycznym i pełnym humoru charakterze;
  • Balety George'a Balanchine'a: takie dzieła jak Serenade, Apollo, Jewels (Szmaragdy, Rubiny, Diamenty) stanowią kamienie milowe baletu neoklasycznego, gdzie muzyka i czysty taniec są głównymi bohaterami.
Fakt, że wiele z tych baletów, stworzonych głównie w XIX i na początku XX wieku, nadal stanowi trzon repertuaru teatrów operowych i baletowych na całym świecie, świadczy o ich uniwersalnej wartości artystycznej, ponadczasowym przekazie oraz niezwykłej sile oddziaływania na publiczność.

Fascynująca historia baletu – od widowisk dworskich po interdyscyplinarną 

Balet przeszedł niezwykłą ewolucję. Z widowisk popularnych we Włoszech na początku XV wieku przekształcił się w autonomiczną, niezwykle złożoną i zróżnicowaną formę sztuki scenicznej, łączącą w sobie mistrzostwo techniczne tańca z głębią muzycznej interpretacji i siłą teatralnej ekspresji. Współczesne widowiska baletowe często eksplorują nowe tematy, łączą się z innymi dziedzinami sztuki, w tym z nowymi technologiami, co pozwala przypuszczać, że ta fascynująca forma sztuki będzie nadal ewoluować.

Przeczytaj także:

Kobiety ćwiczące balet przy drążku

Ile zarabia baletnica? Ile zarabia tancerz baletowy? Zarobki

Ile zarabia baletnica? A ile zarabia tancerz baletowy? Sprawdź, jakie zarobki za taniec zawodowy otrzymują tancerze. Poznaj wynagrodzenie za zajęcia.

Baletnice trenujące balet na sali

Prezent dla baletnicy i małej baletnicy. Sprawdź pomysły!

Prezent dla baletnicy to podarunek związany z tańcem i przydatny podczas ćwiczeń, ale nie tylko. Poznaj pomysły na prezenty dla małej baletnicy.

Kobieta siedząca na podłodze z pointami na stopach

Jakie pointy dla początkujących? Pierwsze pointy dla baletnicy

Sprawdź, jak dobrać swoje pierwsze pointy baletowe. Zobacz, jak dopasować obuwie do stopy i który model Bloch czy Sansha będą odpowiednie.

Dziewczynki w strojach i baletkach rozgrzewające się przy drążku przed baletem

Czy balet jest zdrowy? Zalety i wady tańca

Balet jako forma sztuki cieszy się ogromną popularnością. Co warto wiedzieć o tym tańcu klasycznym i jego wpływie na zdrowie? Podpowiadamy.

Buty do baletu leżące na podłodze

Baletki do tańca. Jakie buty do baletu wybrać?

Odpowiednie baletki do tańca to spora część sukcesu tanecznego. Jakie wybrać najlepsze buty do baletu? Sprawdź w naszym artykule!