Jak działają przerzutki przednie i tylne?
Jazda na rowerze musi być bezpieczna, a źle wyregulowana przerzutka może przynieść wiele problemów. Co więcej, sposób na to jak wyregulować przerzutki w rowerze szosowym nie różni się bardzo od ich korekty w innych modelach rowerów. Ważne jest, aby każdy rowerzysta miał chociaż podstawową wiedzę na ten temat.
Szukając informacji, warto najpierw poznać działanie przerzutek w rowerze. Ułatwi to bowiem użytkownikowi pracę serwisową, a także umożliwi ich efektywną i bezawaryjną eksploatację w przyszłości. Te przydatne mechanizmy dzielą się na dwa rodzaje.
– Przerzutka tylna – odpowiada za poprawną zmianę przełożeń na tylnych zębatkach. Składa się na nią wózek przerzutki oraz korpus. W korpusie umiejscowiona jest sprężyna, która umożliwia przesuwanie wózka między zębatkami, nasuwając łańcuch na właściwe przełożenie.
– Przerzutka przednia – służy do zmiany przełożeń na przednich zębatkach, obsługując zwykle trzy tarcze. Zbudowana jest z obejmy i prowadnicy, która popycha łańcuch w odpowiednim kierunku – od ramy lub do ramy roweru. Ten mechanizm sprawia, że łańcuch spada na przykład z największej zębatki na odpowiednią. Natomiast sama obejma pozwala na stabilne przymocowanie przerzutki do ramy kierownicy.