Stery rowerowe – rozmiary
Na co zwrócić uwagę, wybierając stery rowerowe? Wymiary to ważna kwestia pod kątem kompatybilności z ramą i widelcem. Istnieje kilka różnych standardów, które określają średnicę rury sterowej i misek łożysk:
– 1 cala (25,4 mm) – jeden z najstarszych i dziś rzadziej widzianych rozmiarów. Wykorzystywany niemal wyłącznie w klasycznych sterach gwintowanych z zewnętrznymi miskami. Nadal można go znaleźć w niektórych stalowych ramach retro, zwłaszcza w rowerach miejskich starszego typu takich jak tradycyjne damki,
– 1 1/8 cala (28,6 mm) – obecnie najczęściej stosowany standard w rowerach rekreacyjnych – miejskich, trekkingowych, crossowych czy gravelowych. Pasuje zarówno do sterów gwintowanych, jak i bezgwintowych (Ahead). Jego rozpowszechnienie wynika z optymalnego kompromisu między sztywnością a wagą,
– Taperowane (1 1/8 cala lub 1 1/2 cala) – jest to dominujący standard w rowerach sportowych takich jak rowery szosowe, górskie (MTB) czy enduro. Stożkowa rura sterowa (tak zwana tapered) ma węższą górną część (1 1/8”) i szerszą dolną (1 1/4” lub 1 1/2”), co zapewnia większą sztywność układu kierowniczego. Poprawia to precyzję prowadzenia i lepiej rozkłada obciążenia, szczególnie podczas dynamicznej jazdy,
– Większe rozmiary: 1 1/4 cala lub 1 1/2 cala na górze i dole – ten typ sterów, choć rzadziej spotykany, zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza w nowoczesnych rowerach o wysokiej sztywności na przykład w niektórych rowerach downhillowych, e-MTB czy gravelach.