Mężczyzna siedzący w gokartcie na torze gokartowym

Jak jeździć gokartem? Poradnik techniki jazdy

Płynna jazda gokartem wymaga treningu. Jak jeździć gokartem na torze kartingowym i sprawnie pokonywać zakręty? Sprawdź nasz poradnik!

Karting to aktywność sportowa, która jest świetnym pomysłem na spędzenie czasu ze znajomymi. Ściganie się gokartami pozwala nam, choć na chwilę poczuć się jak prawdziwy kierowca wyścigowy. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie tego typu pojazdu również wymaga posiadania pewnych umiejętności i znajomości techniki jazdy. Gokarty – co trzeba wiedzieć przed pierwszą wizytą na torze? Tego dowiesz się z naszego poradnika!

Czy na gokarty trzeba mieć prawo jazdy?

I tutaj dobra wiadomość dla wszystkich miłośników adrenaliny – na większości torów kartingowych w Polsce prawo jazdy nie jest wymagane. Dzięki temu nawet osoby, które jeszcze nie zdobyły tego dokumentu, mogą spróbować swoich sił za kierownicą i poczuć emocje towarzyszące szybkiej jeździe. To świetna okazja, aby bez formalności i w kontrolowanych warunkach sprawdzić swoje umiejętności prowadzenia pojazdu.

Warto jednak pamiętać, że każdy tor kartingowy ma swój własny regulamin, który może wprowadzać dodatkowe wymagania. Niektóre obiekty określają na przykład minimalny wiek uczestników, wzrost, a nawet wymogi dotyczące wyposażenia ochronnego. Z tego powodu przed wybraniem się na tor, warto zapoznać się z zasadami obowiązującymi w danym miejscu.

Kobieta w kasku siedząca w gokartcie słuchająca instrukcji od stojącego instruktora

Technika jazdy gokartem – co trzeba wiedzieć?

Jazda gokartem to nie tylko świetna zabawa, ale także okazja do doskonalenia umiejętności za kierownicą. Zanim jednak zaczniesz rywalizację na torze, musisz zaznajomić się z podstawowymi technikami jazdy. Jest kilka aspektów, które szczególnie warto mieć na uwadze, aby cieszyć się szybkim i efektywnym pokonywaniem okrążeń. Jak jeździć gokartem po torze?

Pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja w gokarcie to podstawa skutecznej jazdy. Usiądź tak, aby plecy dokładnie przylegały do siedzenia fotela, a nogi były lekko ugięte. Zapewni to wygodny dostęp do pedałów gazu i hamulca. Trzymaj kierownicę z rękami w pozycji „godzina 9 i 3”. Daje ona najlepszą kontrolę nad pojazdem. Kluczowe są także komfort i stabilność. Jeśli kask lub pasy są źle dopasowane, koniecznie zgłoś to obsłudze toru, by uniknąć ograniczenia widoczności lub ryzyka kontuzji.

Techniki hamowania

Efektywne hamowanie na gokarcie różni się od tego w samochodzie. Z racji stosowania hamulców głównie na tylne koła, kluczowe jest płynne zmniejszanie prędkości, aby uniknąć utraty przyczepności. Optymalna technika polega na mocnym, ale krótkim hamowaniu przed zakrętem, a następnie stopniowym zwalnianiu nacisku na pedał hamulca. Pozwoli to na płynne wejście w zakręt. Co więcej, unikaj gwałtownych ruchów. Gokarty są pozbawione systemu ABS, więc zablokowanie kół może łatwo doprowadzić do poślizgu.

Mężczyzna trzymający kierownicę siedzący w gokartcie

Gokarty – jak wchodzić w zakręty?

Pokonywanie zakrętów na gokartach to kluczowy element osiągania dobrych czasów na torze. Opanowanie techniki jazdy w łukach pozwoli Ci nie tylko zwiększyć prędkość, ale także zminimalizować ryzyko poślizgu czy utraty kontroli. Jak szybko jeździć gokartem? Oto najważniejsze zasady, które warto znać, aby doskonale radzić sobie z zakrętami!

Zaczynaj szeroko, trzymaj szczyt, kończ szeroko

Optymalny tor jazdy w zakręcie to linia, która zaczyna się od zewnętrznej części toru, następnie przechodzi przez szczyt zakrętu, a kończy na zewnętrznej stronie przy wyjściu z łuku. Dzięki temu manewr jest najbardziej płynny, a prędkość na wyjściu pozostaje wysoka. Jeśli zakręty tworzą sekwencje, kluczowe jest przygotowanie się do ostatniego zakrętu w serii – to na jego wyjściu powinna być najwyższa możliwa prędkość, co zapewni przewagę na prostej.

Wykorzystuj całą szerokość toru

Aby zyskać cenne ułamki sekund, nie bój się korzystać z całej dostępnej przestrzeni toru. Jazda blisko idealnej linii wyścigowej pozwala maksymalnie uprościć zakręt, co zmniejsza konieczność skręcania kół. Im bardziej prostujesz trakcję, tym mniejsze są opory toczenia i ryzyko poślizgu. Wszystko to przekłada się na możliwość utrzymywania szybszego tempa.

Unikaj poślizgów i utraty prędkości

Choć poślizgi mogą wyglądać efektownie, to w praktyce są stratą czasu. Każde ślizganie się kół to utrata przyczepności i prędkości. Jeśli widzisz, że zakręt wymaga większej ostrożności, lepiej wejdź w niego nieco wolniej, ale za to wyjdź z większą prędkością. Pamiętaj – to właśnie wyjście z zakrętu determinuje Twoje tempo na kolejnej prostej.

Mężczyzna jadący gokartem z podniesioną prawą ręką do góry

Gokart – jaką prędkość maksymalną może osiągnąć?

Prędkość gokartów zależy od ich przeznaczenia oraz mocy silnika. Standardowe gokarty do jazdy rekreacyjnej mają moc w granicach 4,5-13 KM. Pozwala im to osiągać prędkość do 60 km/h. Najczęściej spotykane są modele o mocy 9 KM. Zapewniają one idealny balans pomiędzy emocjami płynącymi z jazdy a bezpieczeństwem. Sprawia to, że są one odpowiednie dla osób początkujących i amatorów.

Warto natomiast wiedzieć, że gokart wyczynowy, który jest wykorzystywany w profesjonalnych zawodach to zupełnie inny rodzaj pojazdu. Dzięki lekkiej konstrukcji i znacznie mocniejszemu silnikowi może rozpędzić się nawet do 180 km/h. To osiągi, które potrafią zadowolić nawet najbardziej wymagających kierowców. Tak duże prędkości wymagają jednak odpowiednich umiejętności, doświadczenia oraz zabezpieczeń, dlatego też maszyny te przeznaczone są tylko dla profesjonalistów.

Co ciekawe, odczuwalna prędkość podczas jazdy gokartem często wydaje się wyższa, niż wskazuje licznik. Dlaczego? Odpowiedź jest dosyć prosta. Siedząc zaledwie kilkanaście centymetrów nad nawierzchnią, każdy zakręt i każdy manewr sprawiają wrażenie intensywniejszego, co potęguje emocje z jazdy. Dzięki temu nawet 60 km/h na torze dostarcza wrażeń porównywalnych z jazdą sportowym samochodem na pełnych obrotach!

Czy gokartem można jeździć po ulicy?

Jeżeli kochasz jeżdżenie gokartem, musisz wiedzieć, że są to pojazdy przeznaczone do jazdy wyłącznie na zamkniętych torach. W Polsce jazda zwykłym gokartem po drogach publicznych jest zakazana. Na ten temat jasno wypowiada się Kodeks drogowy. Zgodnie z artykułem 86.: „pojazdy mechaniczne, w tym gokarty, mogą poruszać się tylko po drogach publicznych, jeżeli spełniają wymagania techniczne i są zarejestrowane”. Gokarty w swojej standardowej formie nie spełniają tych kryteriów, co wyklucza możliwość ich legalnego użytkowania poza torami.

Nieprzestrzeganie przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Osoba, która zdecyduje się na przejażdżkę gokartem po ulicy, naraża się na mandat karny, którego wysokość może wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Policja ma również prawo skierować sprawę do sądu. To może z kolei skutkować dodatkowymi karami, takimi jak grzywna czy nawet ograniczenie wolności. W skrajnych przypadkach sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Gokarty – pierwszy raz? Pamiętaj o bezpieczeństwie!

Gokarty to naprawdę wspaniała zabawa. Potrafią one dać namiastkę prawdziwych wyścigów i związanej z nimi adrenaliny. Trzeba jednak pamiętać, że wyścigi gokartem na torze wyścigowym wiążą się z dużą prędkością. Obowiązkowo należy posiadać kask, który zapewni naszej głowie bezpieczeństwo w razie kolizji. 

Warto też zainwestować w rękawiczki do trzymania kierownicy. Nie można również dać się ponieść rywalizacji i zapomnieć o odpowiedzialności. Jeżeli tylko zachowamy zdrowy rozsądek, wyścigi gokartowe ze znajomymi będą czystą przyjemnością, a każdy przejazd i wyprzedzanie przeciwnika zapewnią nam radość!

Przeczytaj także:

Od kiedy można wypożyczyć nowe rowery miejskie?

Od kiedy można wypożyczyć nowe rowery miejskie?

Wypożyczanie roweru miejskiego ze stacji bardzo ułatwiło przemieszczanie się. Od kiedy miejskie wypożyczalnie rowerów wznawiają działanie? Sprawdź!

Mężczyzna skaczący na rowerze hardtailowym

Hardtail czy full suspension – który rower MTB wybrać?

Rowery przeznaczone do jazdy MTB mogą charakteryzować się niepełnym lub pełnym zawieszeniem. Hardtail czy full suspension – który rower MTB wybrać?

Mężczyzna ubrany w strój kolarski jadący na rowerze crossowym

Jakie wybrać opony do roweru crossowego?

Rowery crossowe i trekkingowe to najpopularniejsze typy jednośladów. Jakie wybrać opony do roweru crossowego? Sprawdź nasz poradnik rowerowy!

czarny rower z zapaloną lampką na kierownicy

Ile kosztuje najdroższy rower świata? Rower w cenie wspaniałego auta

Ile kosztuje najdroższy rower świata? Topowe rowery w cenie wspaniałego auta lub podróży dookoła świata? Tak, to możliwe.

Rower cargo - jaki wybrać? Czym jest rower towarowy?

Rower cargo - jaki wybrać? Czym jest rower towarowy?

Rowery towarowe cieszą się coraz większą popularnością. Są one częstą alternatywą dla drugiego samochodu. Jaki rower cargo wybrać? Podpowiadamy!