Rowery miejskie stojące na stacji, gdzie można wypożyczyć jednoślad

Od kiedy można wypożyczyć nowe rowery miejskie?

Wypożyczanie roweru miejskiego ze stacji bardzo ułatwiło przemieszczanie się. Od kiedy miejskie wypożyczalnie rowerów wznawiają działanie? Sprawdź!

Z systemu rowerów miejskich można korzystać w większości dużych miast w Polsce już od kilkunastu lat. Cieszy się on dużą popularnością ze względu na niską cenę, możliwość ominięcia korków oraz zaoszczędzenia pieniędzy na dojazdach. Trzeba wiedzieć, że w każdym polskim mieście system ten funkcjonuje nieco inaczej. Co warto wiedzieć o rowerze miejskim w takim miastach jak Warszawa, Kraków czy Wrocław? Od kiedy można z nich korzystać? Odpowiadamy!

Czym są rowery miejskie?

Rower miejski to potoczna nazwa systemu wypożyczalni rowerów, który od prawie dekady funkcjonuje w polskich miastach. Jego działanie jest bardzo proste – wystarczy założyć konto w systemie, co pozwala na wypożyczenie roweru. Wśród miast, w których można skorzystać z roweru miejskiego, znajdują wszystkie największe polskie ośrodki, w tym między innymi: Warszawa, Kraków, Gdańsk,  czy Wrocław.

Na terenach miast znajduje się kilkadziesiąt stacji z rowerami miejskimi. To właśnie tam można wypożyczyć rower oraz zostawić go po skończonej jeździe. Przedtem trzeba jednak założyć konto na stronie operatora. Wiąże się to z koniecznością wpłacenia określonej w regulaminie sumy pieniędzy, która pozwoli na rozpoczęcie korzystania z rowerów. Na koniec system przypisuje login i PIN, które będą potrzebne do skutecznego wypożyczenia jednośladu.

Ideą systemu rowerów miejskich jest zachęcenie mieszkańców do zamiany samochodu na bardziej ekologiczny oraz przyjazny zdrowiu środek transportu. W swoim założeniu ma to przyczynić się do zmniejszenia ruchu w miastach, które zmagają się z problemem korków. Rowery miejskie w większości ośrodków funkcjonują w okresie od wczesnej wiosny do późnej jesieni.

Rowery miejskie stojące na stacji gotowe do wypożyczenia

Jak działają rowery miejskie? Wypożyczenie roweru ze stacji

Korzystanie z systemu rowerów miejskich jest bardzo proste. Aby wypożyczyć jednoślad, wystarczy podejść do terminala, który znajduje obok każdej stacji wypożyczeń, a następnie uruchomić go. Na ekranie należy wpisać numer zamka, który ma się odblokować. Poskutkuje to odblokowaniem roweru. W niektórych miastach rower można odblokowywać również za pomocą specjalnie dedykowanej aplikacji. Opłaty za korzystanie z roweru miejskiego są naliczane według cennika, który jest indywidualny dla każdej miejscowości.

Zwracanie roweru jest równie proste. Wystarczy podjechać do najbliższej stacji, a następnie odstawić rower, podpinając do otworu w zamku. Jeśli został on zablokowany, oznacza to, że zwrócenie przebiegło pomyślnie. W niektórych miastach podpięcie roweru jest sygnalizowane za pomocą specjalnego dźwięku. Warto wiedzieć, że systemy w poszczególnych polskich miejscowościach mogą różnić się od siebie sposobem działania. Gdzie w Polsce można spotkać system rowerów miejskich?

Kobieta siedząca na rowerze miejskim

Rower metropolitalny – gdzie znajduje się system wypożyczalni rowerów?

Pierwszy system rowerów miejskich w Polsce powstał w 2008 roku w Krakowie. Pomysł ten przyjął się na tyle dobrze, że przez następnych 16 lat baza tego rodzaju usług w naszym kraju, zdecydowanie się rozbudowała. Gdzie konkretnie możemy spotkać się z systemami rowerów miejskich? Oto pełna lista:

– Warszawa (Vetuliro) oraz Bemowo (Bemowo Bike);
– Kraków (Park-e-bike, LajkBajk);
– Trójmiasto (Trójmiejski Rower Miejski MEVO);
– Wrocław (WRM);
– Łódź (Łódzki Rower Publiczny);
– Szczecin (Szczeciński Rower Miejski Bike_S);
– Bydgoszcz (Bydgoski Rower Aglomeracyjny);
– Lublin (Lubelski Rower Miejski);
– Toruń (Toruński Rower Miejski Torvelo);
– Białystok (BiKeR);
– Częstochowa (Częstochowski Rower Miejski);
– Rzeszów (RoweRes);
– Opole (Opole Bike);
– Bielsko-Biała (BBbike);
– Radom (Radomski Rower Miejski);
– Gliwice (Gliwicki Rower Miejski);
– Sosnowiec (Sosnowski Rower Miejski);
– Legnica (Legnicki Rower Miejski);
– Stalowa Wola (Stalowa Wola Miasto Rowerów);
– Kalisz (Kaliski Rower Publiczny);
– Grodzisk Mazowiecki (Grodziski Rower Miejski);
– Konstancin (Konstanciński Rower Miejski);
– Michałowice (Rower Gminny).

Każdy system rowerów miejskich działa na trochę innych zasadach. Z tego powodu przybliżymy funkcjonowanie kilku wybranych.

System Veturilo (Warszawa)

Jednym z największych systemów roweru miejskiego w Polsce jest warszawskie Veturilo. Od 2023 roku został on ulepszony, zyskując nazwę Veturilo 3.0. Na ten moment w stolicy możemy spotkać 3295 rowerów zaparkowanych na 328 stacjach. Wśród floty znajduje się również 300 modeli elektrycznych oraz 30 tandemów. Udoskonalenie dotychczasowego systemu pozwoliło na wprowadzenie kilku nowoczesnych zmian.

Warszawa zdecydowała się na wymianę przestarzałych stacji z elektrozamkiem na stojaki z blokadą O-lock. Pozwoliło to na zwiększenie miejsc dla rowerów. Oprócz tego zdecydowano się na wymianę rowerów na modele, które są lżejsze oraz wygodniejsze. Stworzona została także nowa aplikacja Veturilo 3.0. Jednym z bardziej innowacyjnych rozwiązań jest funkcja POSTÓJ. Dzięki niej rowerzysta może zatrzymać się, na przykład na zakupy, wybrać w aplikacji funkcję POSTÓJ, użyć stopki do roweru, zamknąć blokadę O-lock, co sprawi, że jednoślad będzie zabezpieczony, ale nadal wypożyczony.

Jak działa system Veturilo?

Osoby, które nie mają konta, powinny w pierwszej kolejności ściągnąć aplikację Veturilo, a następnie dokonać rejestracji. Na koniec pozostaje aktywacja konta poprzez dokonanie wpłaty inicjalnej i kliknięcie linku aktywacyjnego.

Wypożyczenie roweru jest banalnie proste. Wystarczy uruchomić aplikację, a następnie zeskanować kod QR, który znajduje się na rowerze. Można również wpisać numer roweru ręcznie. Następnie wystarczy kliknąć „wypożycz rower” i to wszystko – blokada O-lock zostanie zwolniona i można ruszać w trasę. Oddając rower, należy jedynie zamknąć blokadę. Rower zwróci się w ten sposób automatycznie.

Cennik za wypożyczenie roweru standardowego:

– do 20 minut – 0 złotych;
– 21-60 minut – 1 zł;
– druga godzina – 3 zł;
– trzecia godzina – 5 zł;
– czwarta i każda kolejna rozpoczęta godzina – 7 zł;
– kara za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia – 200 zł.

Cennik za wypożyczenie roweru elektrycznego:

– do 20 minut – 0 zł;
– 21-60 minut – 6 zł;
– druga i każda kolejna rozpoczęta godzina – 14 zł;
– kara za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia – 300 zł.

Park-e-bike i LajkBajk (Kraków)

W Krakowie do końca 2019 roku działał system Wavelo. Został on jednak zlikwidowany. Obecnie w stolicy województwa małopolskiego funkcjonują dwie wypożyczalnie: Park-e-bike oraz LajkBajk. Zacznijmy od pierwszej z nich.

Kobieta wypożyczająca rower miejski

Park-e-bike

W 2020 roku na terenie P+R Czerwone Maki powstała darmowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych, która liczyła 43 rowery. W pierwszym sezonie do wypożyczenia jednośladu potrzebna była obecność pracownika stacji, jednak od 2021 roku można było tego dokonać za pomocą dedykowanej aplikacji. W następnych latach system rozwinął się i w 2023 roku flota liczyła około 80 rowerów elektrycznych oraz 4 punkty wypożyczeń.

Obecnie proces wypożyczania rowerów jest identyczny jak w przypadku innych miast. Należy ściągnąć dedykowaną aplikację, a następnie przejść proces weryfikacyjny. Park-e-bike różni się jednak od innych systemów rowerów miejskich tym, że można z niego korzystać jedynie w określonych godzinach (6:00-21:00). Rekompensatą za ograniczenia godzinowe jest jednak możliwość w pełni bezpłatnej jazdy.

LajkBajk

Dosyć specyficznym systemem roweru miejskiego jest LajkBajk. W przeciwieństwie do pozostałych opisywanych tutaj systemów nie opiera się on na wynajmie krótkoterminowym, a długoterminowym. Jednoślady można wynająć na okres do 3 miesięcy, a we flocie znajdują się zarówno modele standardowe, jak i tradycyjne. Flota LajkBajk liczy kilkaset rowerów. 

Cennik rowerów LajkBajk:

– rower standardowy (na miesiąc) – 29 złotych;
– rower elektryczny (na miesiąc, do 900 km) – 79 zł;
– rower elektryczny (na miesiąc, ponad 900 km) – 499 zł.

Trójmiejski Rower Miejski MEVO

Kolejnym dużym systemem wypożyczania rowerów miejskich jest Trójmiejski Rower Miejski MEVO. Jego działanie obejmuje cały obszar metropolitalny miast: Gdańsk, Sopot i Gdynia. Rozpoczął on działanie w 2019 roku, a następnie nastąpiła trzyletnia przerwa. Inicjatywa została wznowiona w 2023 roku. Obecnie jest dostępny na terenie aż 16 gmin otaczających Trójmiasto i daje użytkownikowi do dyspozycji nawet 4,2 tysiąca rowerów.

Rowery miejskie stojące na stacji w mieście gotowe do wypożyczenia

Jak działa system Trójmiejskiego Roweru Miejskiego MEVO?

Do obsługi systemu potrzebna będzie specjalnie dedykowana aplikacja MEVO. Jeżeli włączymy lokalizację w telefonie, wyświetli nam ona dostępne rowery w naszej okolicy. Następnie wystarczy wybrać dostępny rower, zeskanować kod QR i można rozpoczynać jazdę. Na koniec wystarczy zaparkować rower w wyznaczonej strefie i kliknąć „zakończ przejazd” w aplikacji mobilnej. Aby ostatecznie zakończyć usługę, należy również założyć blokadę znajdującą się na tylnym kole.

Trzeba wiedzieć, że system Trójmiejskiego Roweru Miejskiego MEVO działa na zasadzie zwykłego wypożyczenia lub abonamentu. Co wchodzi w skład poszczególnych pakietów?

Cennik zwykłego wypożyczenia roweru:

– rower standardowy – 0,15 zł/min.;
– rower elektryczny – 0,30 zł/min.
Subskrypcja 48 godzin (59 zł):

– rower standardowy – 480 min./dzień.;
– rower elektryczny – 240 min./dzień.
Abonament miesięczny (29,99 zł):

– rower standardowy – 120 min./dzień.;
– rower elektryczny – 60 min./dzień.
Roczna subskrypcja (259 zł):

– rower standardowy – 120 min./dzień.;
– rower elektryczny – 60 min./dzień.

Wrocławski Rower Miejski (WRM)

Prężnie działającym systemem rowerów miejskich może pochwalić się również Wrocław. W tym mieście funkcjonuje Wrocławski Rower Miejski, w skrócie WRM. System udostępnia flotę 2300 rowerów (standardowych i elektrycznych), które można znaleźć na 230 stacjach. We Wrocławiu, podobnie jak w innych miastach, cała obsługa systemu opiera się na specjalnie dedykowanej aplikacji mobilnej.

Jak działa system Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM)?

Aby rozpocząć korzystanie z systemu WRM, należy założyć konto. Proces ten polega na wypełnieniu formularza rejestracyjnego, akceptacji regulaminu oraz wniesieniu opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł. Na maila zostanie wysłany link weryfikacyjny, po kliknięciu, w który otrzymamy SMS-a z numerem PIN potrzebnym do rozpoczęcia korzystania z systemu. Od tego momentu można już wypożyczać rowery.

Podobnie jak w innych miastach, aby wypożyczyć rower, należy skorzystać z aplikacji mobilnej. We Wrocławiu również trzeba zeskanować kod QR, który znajduje się na rowerze lub wpisać ręcznie numer roweru, a następnie wybrać opcję „wypożycz rower”. Co ciekawe, rower można wypożyczyć, także korzystając ze sparowanej karty zbliżeniowej RFID. Wystarczy tylko zbliżyć ją do czytnika znajdującego się na bagażniku.

Zwrotu roweru można dokonać poprzez ręczne zapięcie blokady O-lock. Znajduje się ona na tylnym kole. Rower zwróci się automatycznie po założenia blokady. Trzeba jednak pamiętać, że to jedyny sposób na zwrot roweru. We Wrocławiu również można skorzystać z opcji „Postój”, aby nie musieć oddawać roweru, a jednocześnie móc się od niego oddalić. W takim przypadku należy postępować zgodnie z komunikatami wyświetlającymi się na ekranie.

Cennik za wypożyczenie roweru standardowego:

– do 20 minut – 0 złotych;
– 21-60 minut – 3 zł;
– druga i każda kolejna rozpoczęta godzina – 6 zł;
– opłata za przekroczenie limitu 12 godzin wypożyczenia – 300 zł.

Cennik za wypożyczenie roweru elektrycznego:

– każda rozpoczęta minuta – 0,59 zł;
– opłata za przekroczenie limitu 12 godzin wypożyczenia – 300 zł.

Szczeciński Rower Miejski (Bike_S)

Szczecin to największe pod kątem powierzchni miasto w Polsce, więc nic dziwnego, że funkcjonuje w nim niezwykle rozwinięty system roweru miejskiego. Ma on nazwę Bike_S i został uruchomiony w sierpniu 2014 roku. W początkowej fazie liczył 32 stacje bezobsługowych wypożyczalni, jednak dynamiczny rozwój doprowadził do tego, że obecnie Szczecin może pochwalić się 82 stacjami i 702 rowerami.

Obsługa systemu Bike_S wymaga założenia konta w aplikacji Roovee. Jest ona dostępna w języku polskim, angielskim, niemieckim oraz ukraińskim. Pozwoli ona w pełni samodzielnie zarządzać wypożyczaniem rowerów. Odbywa się ono w sposób, który w ostatnich latach stał się standardem w polskich miastach – zeskanowanie specjalnego kodu QR lub ręczne wpisanie numeru roweru.

Cennik za wypożyczenie roweru w ramach systemu Bike_S:

– opłata startowa – 20 złotych;
– minimalna kwota umożliwiająca wypożyczenie roweru – 10 zł;
– 1 minuta jazdy – 0,06 zł;
– 1 minuta postoju – 0,06 zł;
– abonament miesięczny (60 minut dziennie) – 18 zł;
– abonament kwartalny (60 minut dziennie) – 45 zł;
– opłata za każdą minutę przekroczenia 60 minut w ramach abonamentu – 0,06 zł;
– pozostawienie roweru poza wyznaczoną strefą zwrotu/postoju – 10 zł;
– bonus za odstawienie pozostawionego poza strefą zwrotu/postoju roweru na miejsce – 5 zł;
– zwrot roweru poza obszarem funkcjonowania Bike_S – 200 zł;
– opłata za przekroczenie maksymalnego czasu wypożyczenia roweru (ponad 12 godzin – 100 zł).

Toruński Rower Miejski (Torvelo)

W Toruniu funkcjonuje Toruński Rower Miejski, o nazwie Torvelo. Mieszkańcy oraz turyści licznie odwiedzający słynące z pierników miasto, mogą z niego korzystać od 2014 roku. Do ich dyspozycji wygospodarowano ponad 400 rowerów zaparkowanych na 65 stacjach.

Rowery miejskie z koszykami stojące na stacji gotowe do wypożyczenia

Jak działa system Toruńskiego Roweru Miejskiego Torvelo?

Aby móc wypożyczyć rower, należy zarejestrować się na stronie Torvelo. Konieczna będzie akceptacja regulaminu oraz uiszczenie opłaty inicjacyjnej w wysokości 10 zł. Na maila zostanie wysłany login oraz PIN. Warto wiedzieć, że możliwe jest również korzystanie z karty RFID. Wykonanie powyższych kroków wystarczy, aby móc rozpocząć wypożyczenie rowerów z systemu Torvelo.

Jak wypożyczyć rower? Toruński system nie posiada dedykowanej aplikacji. Żeby wypożyczyć jednoślad, należy podejść do terminala na wybranej lokalizacji stacji, a następnie postępować zgodnie z polecaniami wyświetlanymi na ekranie. Kolejnym krokiem jest podanie numeru zamka, przy którym znajduje się rower. W odpowiedzi na ekranie pojawi się kod do linki zabezpieczającej. Należy go zapamiętać. Na koniec pozostaje podejść do roweru i nacisnąć przycisk blokady zwalniającej elektrozamek. Rower został właśnie uwolniony.

Oddanie jednośladu jest jeszcze prostsze. Wystarczy podejść do wybranej stacji rowerowej Torvelo, włożyć trzpień roweru do otworu w zamku. Na koniec należy się upewnić, czy rower został skutecznie unieruchomiony.

Cennik taryfy miejskiej Torvelo:

– 0-30 minut – 0 złotych (+ 0,25 zł za wypożyczenie roweru);
– 30-60 minut – 1 zł;
– 60-120 minut – 3 zł;
– 120-180 minut – 5 zł;
– każda następna godzina – 7 zł;

Cennik taryfy turystycznej Torvelo:

– jednodniowy abonament (1440 minut do wykorzystania) – 15 zł.

Od kiedy operatorzy uruchamiają rowery miejskie?

Trzeba wiedzieć, że nie ma odgórnie ustalonej daty, kiedy rowery miejskie w całej Polsce zostają uruchomione. Decyzja ta zależy od władz miasta oraz operatora systemu. Kiedy więc będzie można rozpocząć nowy sezon rowerowy w poszczególnych lokalizacjach? Zazwyczaj jest to początek marca i tak w 2024 rowery miejskie zostały udostępnione w:

– Warszawa – 1 marca;
– Kraków – 4 marca;
– Trójmiasto – 1 marca;
– Wrocław – 1 marca;
– Toruń – 1 marca.

Miejski rower to znakomity sposób na przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami. Jest on zarówno ekologiczny, jak i dobrze wpływa na nasze zdrowie. Gdy tylko pozwoli na to pogoda, warto przesiąść się na jednoślad i cieszyć komfortowym transportem!

Przeczytaj także:

mężczyzna jadący na rowerze miejskim

Jaki rower miejski wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Rower miejski ⭐ Zobacz, jaki rower miejski wybrać ⭐ Sprawdź męskie oraz damskie rowery miejskie ⭐ Wybierz dobry rower miejski

Rodzina w strojach sportowych i kaskach jadąca leśną drogą na używanych rowerach elektrycznych

Jaki używany rower elektryczny kupić?

Jaki używany rower elektryczny kupić? Dowiedz się, czym kierować się podczas zakupu używanego roweru elektrycznego!

Kobieta transportuje rower pociągiem w specjalnym pokrowcu

Rower w pociągu. Zasady przewozu rowerów w polskich pociągach

Czy jadąc PKP z rowerem, musimy kupować bilet kolejowy dla swojego sprzętu? Poznaj zasady przewozu rowerów w pociągach!

kobieta jadąca na rowerze elektrycznym w mieście zgodnie z przepisami kodeksu ruchu drogowego

Rower elektryczny a przepisy kodeksu drogowego

Rower elektryczny a przepisy kodeksu drogowego – co warto wiedzieć, aby legalnie poruszać się po drodze? Sprawdź przepisy o prędkości i inne!

Rowery wiszące na haku do przechowywania

Przechowywanie roweru na balkonie – co trzeba wiedzieć?

Dowiedz się, jak przechowywać rower na balkonie. Poznaj sprawdzone sposoby na każdą porę roku i zabezpiecz rower w najlepszy możliwy sposób.