Jak powstaje rdza na rowerze?
Rdza powstaje w wyniku korodowania, jest to proces utleniania żelaza i jego stopów. Objawia się rudym nalotem na poszczególnych elementach. Najczęściej do rdzewienia dochodzi na skutek działania wilgoci. Wystarczy już krótki przejazd w trakcie deszczowej pogody, aby różne części roweru zostały narażone na utlenianie. Im dłużej i intensywniej eksploatowany rower, tym większe szanse na pojawienie się korozji.
Szczególnie narażone na korodowanie są jednoślady pozostawione na balkonie i w innych miejscach o wysokiej wilgotności. Stały kontakt z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi skutkuje tym, że pojazd może po krótkim czasie pokryć się nieestetycznie wyglądającym nalotem. Nawet rowery wyposażone w aluminiowe ramy są narażone na korozję. W tym przypadku jednak cały proces będzie przebiegał wolniej.
Najczęściej rdzewienie postępuje podczas długich przerw w jeździe. Sezon zimowy, gdy rower pozostaje schowany, jest szczególnie dotkliwy. Po wyjęciu jednośladu wiosną może okazać się, że zarówno łańcuch, tarcze hamulcowe, jak i elementy ramy poddały się rdzy. Nie należy się jednak łamać, gdyż w wielu przypadkach odpowiednimi technikami można poradzić sobie z problemem.