Szytka a opona – porównanie rozwiązań
Tradycyjnego ogumienia, czyli klasycznych opon z dętką, używa się coraz rzadziej w wyczynowym sporcie, ponieważ zarówno szytki, jak i tubeless oferują lepsze właściwości jezdne. Wiele osób może zastanawiać się, co to jest szytka rowerowa i czym różni się ona od standardowej opony. Otóż jest to specjalny rodzaj ogumienia stosowany głównie w profesjonalnym kolarstwie szosowym, górskim, torowym oraz przełajowym. Wybierają je zawodowi kolarze, którym zależy na maksymalnej wydajności i precyzyjnym prowadzeniu roweru w zakrętach oraz podczas jazdy na dużych prędkościach. Technologia ta różni się znacząco od tradycyjnej opony zarówno pod względem konstrukcji, sposobu montażu do kół, jak i właściwości jezdnych. Co zatem będzie lepszym wyborem: szytka czy opona? Oto kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, stając przed takim dylematem.
– Budowa i waga: szytka rowerowa to zamknięta struktura, niejako 2 w 1, w której dętka zszyta jest w środku opony (w klasycznym ogumieniu pozostaje ona osobnym elementem). Szytki są dzięki temu lżejsze, co zmniejsza masę rotującą, a to z kolei poprawia dynamikę jazdy i efektywność pedałowania;
– Montaż i demontaż: opony montuje się na obręczy poprzez zaczepienie ich stopką o rant obręczy, co pozwala na łatwą wymianę dętki lub całego ogumienia. W przypadku szytki rowerowej proces jest bardziej skomplikowany – należy je przyklejać za pomocą kleju lub dwustronnej taśmy, co wymaga wprawy i doświadczenia. Wymiana w warunkach wyścigowych jest trudniejsza i zajmuje więcej czasu;
– Przyczepność i ciśnienie: szytki umożliwiają stosowanie wyższego ciśnienia w porównaniu do klasycznych opon (nawet 9-12 bar), co pozwala uzyskać mniejsze opory toczenia, a jednocześnie gwarantuje znakomitą trakcję na zakrętach. Wersje tubeless również pozwalają na jazdę przy niższym ciśnieniu, jednak w ich przypadku istnieje ryzyko wycieku uszczelniacza i problemów z utrzymaniem szczelności.
– Trwałość i naprawa: największą wadą szytek jest trudność w ich regeneracji. W przypadku przebicia opona bezdętkowa może zostać uszczelniona mleczkiem, natomiast uszkodzona szytka wymaga zszycia lub całkowitej wymiany. Z tego powodu wśród amatorów częściej wybiera się opony tubeless bądź klasyczne, które są łatwiejsze w obsłudze i serwisowaniu.
Nie każdy rowerzysta będzie w stanie w pełni wykorzystać zalety szytek, jednak w określonych sytuacjach stanowią one najlepszy wybór. Przede wszystkim oponodętki sprawdzą się u kolarzy startujących w zawodach szosowych lub torowych, gdzie każdy gram ma znaczenie, a minimalizacja masy kół pozwala poprawić osiągi. W kolarstwie torowym szytki są wręcz standardem, ponieważ gwarantuje doskonałą kontrolę na szosie i pewność prowadzenia na gładkiej nawierzchni. Dlatego będą dobrym wyborem dla zaawansowanych rowerzystów, którzy cenią sobie najwyższą wydajność i są gotowi na dodatkowy wysiłek związany z eksploatacją tego typu ogumienia.