Diagnoza problemów – kiedy szprychy rowerowe wymagają wymiany?
Szprychy w kole rowerowym pełnią rolę w utrzymaniu jego kształtu. Ich konstrukcja przypomina pajęczą sieć i tak jak ona tworzą skomplikowaną strukturę, która równomiernie rozkłada wszystkie siły działające podczas jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać ich stan i wiedzieć, kiedy wymagają wymiany.
Pierwszym sygnałem ostrzegawczym są luźne szprychy w rowerze. Możesz je znaleźć, delikatnie ściskając sąsiadujące szprychy palcami. Jeśli zauważysz, że niektóre z nich wydają dźwięk przypominający brzęczenie lub przesuwają się bardziej niż pozostałe, to znak, że koniecznie trzeba je sprawdzić. Poluzowane szprychy nie tylko wpływają na komfort jazdy, ale mogą też prowadzić do poważniejszych awarii koła. Kolejnym wyraźnym sygnałem jest tak zwana ósemka – deformacja koła widoczna podczas jego obrotu. Choć często kojarzy się ją z uderzeniem w krawężnik, może być również skutkiem luzów.
Jakie są inne stosunkowo ważne sygnały wskazujące, że konieczne będą nowe szprychy rowerowe? Montaż możesz zacząć planować gdy zauważysz widoczne uszkodzenia mechaniczne takie jak:
– pęknięcia lub złamania w dowolnym miejscu tego elementu roweru,
– skorodowane lub zardzewiałe fragmenty powierzchni,
– obecność widocznych wygięć lub deformacji,
– zużyte lub uszkodzone gwinty przy nyplach.
Jak wymienić szprychę powinieneś też dowiedzieć się od razu, gdy zauważysz problemy z funkcjonowaniem koła. Tu oprócz wspomnianej ósemki wymienimy:
– charakterystyczny dźwięk podczas jazdy, przypominający przesuwanie się koralików, które w latach 90. były zakładane właśnie na szprychach,
– brak możliwości wycentrowania koła pomimo prób regulacji,
– powtarzające się poluzowywanie się tych samych szprych,
– wyraźne różnice w napięciu między sąsiadującymi szprychami.
Doświadczenie uczy, że już nawet pojedyncza luźna szprycha może być symptomem większego problemu. Regularna kontrola ich stanu powinna stać się więc częścią rutynowej kontroli stanu roweru. Warto przeprowadzać ją przynajmniej raz w miesiącu, a w przypadku intensywnej eksploatacji – nawet częściej. Szczególną uwagę powinieneś zwrócić na koła po przejechaniu przez większe przeszkody lub po upadku. Nawet jeśli nie widać żadnych oczywistych uszkodzeń, siły działające podczas takiego zdarzenia mogły osłabić lub rozregulować niektóre szprychy.
Warto zapamiętać, że zaniedbanie problemu z pojedynczą szprychą nie jest żadnym rozwiązaniem i może prowadzić do efektu domina – zwiększonego obciążenia pozostałych szprych, a w konsekwencji do ich przyspieszonego zużycia lub nawet nagłego uszkodzenia podczas jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby reagować na pierwsze sygnały ostrzegawcze i nie odkładać koniecznych napraw na później.