Napęd rowerowy

Wymiana napędu w rowerze krok po kroku – jak ją przeprowadzić?

Sprawdź, kiedy napęd zaczyna się zużywać i dowiedz się, jak przeprowadzić wymianę napędu w rowerze.

Wymiana napędu w rowerze to jedna z bardziej skomplikowanych czynności serwisowych, jakie możemy wykonać samodzielnie. Dla początkujących z pewnością będzie wydawać się trudniejsza od napompowania koła czy dokręcania śrubek. Jednak przy odpowiednim przygotowaniu i znajomości podstawowych zasad, uda się przeprowadzić ją w domowym warsztacie. W tym poradniku krok po kroku pokazujemy proces wymiany poszczególnych elementów napędu. Podpowiadamy też, w jakie narzędzia dobrze jest zaopatrzyć się wcześniej. 

Napęd rowerowy – co warto wiedzieć przed wymianą? 

To w rzeczywistości kilka elementów odpowiedzialnych za przenoszenie energii z nóg rowerzysty na koło. W skład napędu wchodzi:

– mechanizm korbowy z zębatkami,
łańcuch,
– kaseta lub wolnobieg,
 – przerzutki wraz z manetkami, linkami i pancerzami.

Każdy z tych elementów podlega naturalnemu zużyciu, co z czasem wpływać będzie na komfort i efektywność jazdy.

Pierwszym krokiem przed właściwym działaniem jest oczywiście ocena stanu poszczególnych komponentów. Warto pamiętać, że elementy napędu zużywają się nierównomiernie – najszybciej degradacji ulega łańcuch, następnie zębatki tylne (kaseta), a później dopiero zębatki przednie. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie każdej części z osobna. 

Najczęstsze oznaki zużycia to:

– przeskakiwanie łańcucha na zębatkach,
– trudności ze zmianą przełożeń,
– nietypowe odgłosy podczas pedałowania,
– widoczne uszkodzenia mechaniczne zębów.

Warto też mieć z tyłu głowy całkowity przebieg roweru – przy intensywnej eksploatacji wymiana może być konieczna już po 2-3 tysiącach kilometrów. 

Chcąc wymienić napęd w rowerze, należy zwrócić uwagę na kompatybilność nowych elementów. Współczesne systemy są coraz bardziej wyspecjalizowane i nie zawsze komponenty różnych producentów będą ze sobą współpracować. Istotne parametry, o których należy pamiętać to między innymi liczba przełożeń (na przykład 9, 10, 11 czy 12 biegów), szerokość i długość łańcucha, standard mocowania korby czy rodzaj korpusu piasty tylnej.

Na rynku dostępne są grupy osprzętu w różnych przedziałach cenowych i o różnej trwałości. Warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim własnymi potrzebami i oczekiwaniami. Dla osób jeżdżących rekreacyjnie sprawdzą się podstawowe komponenty, natomiast przy intensywnej eksploatacji warto zainwestować w produkty z wyższej półki. 

Meżczyzna wymieniający łańcuch w rowerze stojącym na stojaku

Niezbędne narzędzia i materiały do wymiany napędu

Do naprawy napędu w rowerze potrzebnych będzie kilka rodzajów narzędzi i materiałów. Część z nich to podstawowe wyposażenie każdego majsterkowicza, ale niektóre to sprzęt specjalistyczny, bez którego nie uda się ruszyć z pracami.

Z narzędzi podstawowych przyda nam się:

– komplet kluczy imbusowych od 2 do 10 mm (choć najczęściej spotykany to zdecydowanie klucz 5 mm),
– śrubokręty płaskie i krzyżakowe,
– szczypce uniwersalne,
– młotek gumowy do delikatnego pobijania opornych elementów,
– warto mieć też zestaw kluczy płaskich. 

Znacznie ważniejsze są jednak narzędzia specjalistyczne. Bez ściągacza do korb nie uda się zdjąć ramion korby, a bez specjalnego klucza (oraz bacika i łańcucha do jego użycia) nie powinno się otwierać kasety na tylnym kole. Klucz do suportu musi być dobrany do posiadanego standardu, a do pracy przy łańcuchu potrzebna będzie nitownica lub wybijak do skracania oraz szczypce do spinki

Bardzo przydatny będzie też miernik zużycia łańcucha, który pozwoli ocenić stan techniczny ogniw tego, który aktualnie jest używany. Jeśli jazda na rowerze to nie tymczasowa fanaberia, dobrze będzie zaopatrzyć się w bardziej specjalistyczne narzędzia. Są w większości przypadków stosunkowo tanie i nie naruszą domowego budżetu. Pozwolą natomiast zaoszczędzić pieniądze, które w innym przypadku zostaną wydane w serwisie rowerowym. 

Sama zamiana ze starego osprzętu na nowy to nie wszystko – potrzebne będą też materiały eksploatacyjne. Smar do łożysk wykorzystamy przy montażu suportu i innych elementów obrotowych. Pasta montażowa zabezpieczy gwinty przed korozją i obluzowaniem. Niezbędny będzie też dobry odtłuszczacz do czyszczenia elementów przed montażem. Warto zaopatrzyć się w zapas czystych szmatek lub ręczników papierowych oraz rękawiczki jednorazowe do ochrony rąk. 

Czy o czymś warto jeszcze pamiętać? Choć nie są absolutnie konieczne, niektóre elementy wyposażenia znacząco ułatwią pracę. Należy do nich na przykład stojak rowerowy. To podstawa wygodnego serwisu – praca z rowerem leżącym na boku jest po prostu bardzo niewygodna. Dobrym pomysłem będzie też posiadanie latarki czołowej lub lampka warsztatowa. Pomogą one oświetlić trudno dostępne miejsca.

Wymiana mechanizmu korbowego i suportu – kiedy ją przeprowadzić 

Mechanizm korbowy jest szczególnie narażony na uszkodzenia i zużycie w rowerach MTB. Wszystko przez trudne warunki terenowe, w których przychodzi mu pracować. Jego wymiana stanie się koniecznością, gdy pojawią się niepokojące objawy podczas jazdy czy regularnej kontroli sprzętu. 

Podstawowym sygnałem jest gdy stary łańcuch zaczyna przeskakiwać na przednich zębatkach. Wcześniej można zauważyć zniekształcone lub zaostrzone zębatki na tarczach oraz zwiększony luz na łożyskach, jednak to właśnie przeskakiwanie jest na tyle odczuwalne, że już wtedy każdy użytkownik zrozumie, że coś jest nie tak. Ten problem może skutkować uszkodzeniem innych elementów, ale istnieje też ryzyko, że doprowadzi do upadku. 

Gdy zaś mowa o suporcie, charakterystycznymi objawami zużycia są skrzypienia podczas pedałowania, wyczuwalny luz korby i trudności w płynnym obrocie. W mocno eksploatowanych jednośladach łożyska suportu mogą wymagać odświeżenia nawet po jednym sezonie. 

Do samej wymiany warto przygotować identyczne części zamienne jak te, które były wykorzystywane do tej pory. Jeśli mówimy o korbie, należy zwrócić uwagę nie tylko na liczbę zębów, ale i na rozkład śrub mocujących czy kompatybilność z innymi elementami. W przypadku suportu powinno się skupić na zgodności ze standardem ramy. 

Proces polega na odkręceniu akcesoriów oraz zamianie nowych części w miejsce tych zużytych. Dobrze jest ułożyć odkręcane elementy w kolejności zdejmowania, co ułatwi późniejsze skręcanie. Ponadto proces rozbiórki można nagrać i odtworzyć. 

Smar wyciskany na łańcuch rowerowy

Wymiana kasety i wolnobiegu w rowerze – jak się do tego zabrać? 

Kaseta, czyli zespół zębatek na tylnym kole, współpracuje bezpośrednio z łańcuchem i przerzutką tylną, przenosząc napęd na koło. To element, który – poza łańcuchem – zużywa się najszybciej w całym układzie napędowym. O konieczności wymiany informują nas podobne objawy jak w przypadku korby. Mowa oczywiście o przeskakiwaniu łańcucha na zębatkach, szczególnie pod obciążeniem. Jest ono natomiast bardziej odczuwalne na tylnym kole niż w okolicy pedałów. 

Chcąc wymienić kasetę, potrzebne będą trzy narzędzia:

– specjalny klucz do kasety (dopasowany do posiadanego modelu),
– bacik do kontrowania,
– łańcuch lub specjalna taśma do jego zabezpieczenia.

Sam proces jest prosty – po zdjęciu koła odkręca się pierścień blokujący, a następnie zdejmuje zużyte koronki zębatki. Przed montażem nowej kasety warto dokładnie oczyścić korpus piasty i sprawdzić jego stan. Nową kasetę należy założyć w odwrotnej kolejności, pamiętając o odpowiednim dokręceniu pierścienia blokującego.

Wymiana łańcucha w rowerze – nie przegap odpowiedniej chwili

Nadmierne zużycie łańcucha może prowadzić do uszkodzenia znacznie droższych elementów – kasety czy zębatek mechanizmu korbowego. Dlatego tak istotne jest wyczucie odpowiedniego momentu na wymianę. Ten pojawiać się może dość często, bo – jak już wspomnieliśmy wcześniej – eksploatuje się je zdecydowanie najszybciej. 

Nie ma reguły określającej przebieg, po którym należy przeprowadzić tę czynność. Dobrym sposobem na obliczenie stopnia degradacji jest użycie specjalnego przymiaru. To proste narzędzie pozwala zmierzyć rozciągnięcie łańcucha – jeśli rozstaw trybów przekracza 0,75 mm dla zębatek aluminiowych lub 1 mm dla stalowych, należy wymienić element. 

A jak wyglądają czynności związane z założeniem nowego łańcucha? Najpierw przy pomocy odpowiednich narzędzi należy zdjąć stary. Jeśli rower ma łańcuch ze spinką, wystarczą szczypce, a w przypadku łańcuchów na sworznie niezbędny będzie skuwacz. Następnie porównujemy długość nowego ze starym, aby były one niemal identyczne. 

Gdy powyższe czynności zostaną wykonane, można wówczas przejść do właściwej pracy. Trzeba poprowadzić łańcuch przez zębatkę przedniej przerzutki, następnie przez małą w kasecie, a na końcu przez wózek przerzutki tylnej (od górnego do dolnego kółka). Całość kończymy spięciem obu końcówek. 

Osoba smarująca pędzelkiem łańcuch rowerowy

Choć niezawodne, czasem należy wymienić manetki i przerzutki

To elementy, które praktycznie się nie zużywają. Najczęstszym problemem jest degradacja kółeczek w przerzutce tylnej – ich łożyska po długim czasie eksploatacji tracą płynność pracy. W takiej sytuacji nie trzeba wymieniać całego osprzętu, wystarczy wymienić same kółka, pamiętając o użyciu oryginalnych części lub sprawdzonych zamienników. 

Całkowita wymiana staje się konieczna najczęściej w przypadku mechanicznych uszkodzeń. Dochodzi do nich szczególnie w rowerach górskich i MTB. Często wraz z nią uszkodzeniu ulega również przytwierdzony do ramy hak przerzutki. Do zamiany tych elementów potrzebny będzie zestaw podstawowych narzędzi – przede wszystkim klucz imbusowy 5 mm. 

Manetki (lub klamkomanetki w rowerach szosowych) to elementy wyjątkowo trwałe, ale gdy już się zepsują, wymagają nowych części. Sam proces nie jest skomplikowany – należy zdjąć chwyty kierownicy, przy pomocy klucza ampulowego odkręcić stare manetki i zamontować nowe. 

Linki i pancerze – przerzutki podziękują za ich wymianę 

Linki i pancerze to niepozorne, ale ważne elementy układu napędowego. Są odpowiedzialne za precyzję zmiany biegów. Choć są stosunkowo trwałe, z czasem ulegają zużyciu, co objawia się problemami ze zmianą przełożeń – biegi wchodzą z opóźnieniem lub niedokładnie, a manipulowanie manetkami wymaga więcej siły.

Moment wymiany tych elementów zależy od wielu czynników. Istotną rolę odgrywa sposób poprowadzenia pancerzy (wewnątrz ramy lub na zewnątrz), warunki atmosferyczne oraz jakość samych elementów. Dobrą praktyką jest włożenie nowych linek i pancerzy na początku sezonu rowerowego, szczególnie jeśli rower był przechowywany w wilgotnych warunkach.

Chcąc zmienić linki i pancerze, potrzebujemy kilku podstawowych narzędzi: ampulaka (najczęściej 5 mm) do odkręcenia śrub mocujących linki, szczypiec do precyzyjnego trzymania linki oraz specjalnego obcinaka do pancerzy i linek. Po niej konieczna jest dokładna regulacja, aby zapewnić płynną zmianę biegów na wszystkich przełożeniach.

Osoba smarująca pędzlem łańcuch w rowerze

Najczęstsze problemy przy konserwacji sprzętu i odświeżaniu elementów 

Problemy po przeprowadzeniu prac związanych z wymianą napędu często wynikają z nieprawidłowego montażu lub niedokładnej regulacji. Częste kłopoty to przeskakiwanie i spadanie łańcucha, głośna praca napędu i trudności ze zmianą biegów. Przyczyną może być zużyty łańcuch współpracujący z nową kasetą lub odwrotnie – taka kombinacja szybko doprowadzi do zniszczenia obu elementów. 

Częstym błędem jest też pomijanie solidnej konserwacji po zakończonym remoncie jednośladu. Nawet jeśli uda się uniknąć wspomnianych problemów, to brak czyszczenia i odpowiedniego nasmarowania napędu znacząco skraca jego żywotność. Należy również uważać na stosowanie nieodpowiednich smarów czy środków czyszczących. Agresywne detergenty mogą uszkodzić uszczelnienia łożysk, a zbyt gęsty smar przyciągnie brud i tym samym przyspieszy zużycie.

Wymiana napędu w rowerze – przypomnienie najważniejszych wskazówek 

Podczas wymiany elementów napędu warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach, które ułatwią pracę i zapewnią lepsze efekty. Zawsze przed rozpoczęciem pracy należy przygotować wszystkie potrzebne narzędzia i czyste miejsce do pracy. Dobrym pomysłem jest zrobienie zdjęcia układu napędowego przed demontażem – będą pomocne przy składaniu.

Nie można zignorować kwestii kompatybilności elementów. Współczesne systemy napędowe są coraz bardziej złożone i nie wszystkie części mogą ze sobą współpracować. Bez dwóch zdań należy poznać specyfikację techniczną nowych komponentów przed zakupem. 

Wreszcie po wymianie jakiegokolwiek elementu napędu powinno się przeprowadzić dokładną regulację pozostałych części i sprawdzić działanie systemu. Jak to zrobić? Po prostu przejechać się rowerem w kontrolowanych warunkach – z dala od ruchu samochodów i dużego natężenia poruszających się pieszych.

Mamy nadzieję, że artykuł pomoże w prawidłowym wymianie napędu w Twoim jednośladzie.

Przeczytaj także:

Mężczyzna czyszczący napęd rowerowy

Czyszczenie napędu w rowerze – jak czyścić łańcuch rowerowy?

Czyszczenie napędu w rowerze to kwestia, na którą warto zwrócić szczególną uwagę. Sprawdź, jak czyścić i konserwować łańcuch rowerowy i nie tylko.

Błotnik rowerowy

Jak dobrać błotniki do roweru? Montaż błotników rowerowych

Zastanawiasz się, jak dopasować błotniki do roweru, by zapewnić sobie komfort jazdy? Sprawdź, jakie błotniki rowerowe wybrać i jak zamontować błotnik.

Osoba naprawiająca dętkę rowerową

Jak naprawić dętkę w rowerze? Wskazówki naprawy i łatania

Przebicie dętki może zdarzyć się każdemu rowerzyście. Ważne jest, aby umieć dokonać naprawy w razie awarii. Jak łatać dętkę rowerową? Sprawdź!

Kierownica rowerowa z dzwonkiem i hamulcami

Wymiana manetki w rowerze krok po kroku

Wymiana manetki w rowerze może wydawać się trudnym zadaniem, ale z odpowiednimi narzędziami i wskazówkami zrobisz to samodzielnie.

Pedał rowerowy przypomocowany do roweru

Wymiana suportu w rowerze – jak to zrobić w kilku krokach?

Czeka cię wymiana suportu w rowerze? Przeczytaj nasz poradnik w którym krok po kroku przeprowadzimy cię przez ten rowerowy proces. To łatwe.