Napęd rowerowy – co warto wiedzieć przed wymianą?
To w rzeczywistości kilka elementów odpowiedzialnych za przenoszenie energii z nóg rowerzysty na koło. W skład napędu wchodzi:
– mechanizm korbowy z zębatkami,
– łańcuch,
– kaseta lub wolnobieg,
– przerzutki wraz z manetkami, linkami i pancerzami.
Każdy z tych elementów podlega naturalnemu zużyciu, co z czasem wpływać będzie na komfort i efektywność jazdy.
Pierwszym krokiem przed właściwym działaniem jest oczywiście ocena stanu poszczególnych komponentów. Warto pamiętać, że elementy napędu zużywają się nierównomiernie – najszybciej degradacji ulega łańcuch, następnie zębatki tylne (kaseta), a później dopiero zębatki przednie. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie każdej części z osobna.
Najczęstsze oznaki zużycia to:
– przeskakiwanie łańcucha na zębatkach,
– trudności ze zmianą przełożeń,
– nietypowe odgłosy podczas pedałowania,
– widoczne uszkodzenia mechaniczne zębów.
Warto też mieć z tyłu głowy całkowity przebieg roweru – przy intensywnej eksploatacji wymiana może być konieczna już po 2-3 tysiącach kilometrów.
Chcąc wymienić napęd w rowerze, należy zwrócić uwagę na kompatybilność nowych elementów. Współczesne systemy są coraz bardziej wyspecjalizowane i nie zawsze komponenty różnych producentów będą ze sobą współpracować. Istotne parametry, o których należy pamiętać to między innymi liczba przełożeń (na przykład 9, 10, 11 czy 12 biegów), szerokość i długość łańcucha, standard mocowania korby czy rodzaj korpusu piasty tylnej.
Na rynku dostępne są grupy osprzętu w różnych przedziałach cenowych i o różnej trwałości. Warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim własnymi potrzebami i oczekiwaniami. Dla osób jeżdżących rekreacyjnie sprawdzą się podstawowe komponenty, natomiast przy intensywnej eksploatacji warto zainwestować w produkty z wyższej półki.