Wymiana manetki w rowerze – kiedy jest konieczna?
Na samym początku warto skupić się na jednej bardzo ważnej kwestii – co to jest manetka oraz gdzie się znajduje?
Manetka w rowerze to część układu napędowego i sterującego, służąca do zmiany przełożeń w przerzutkach. Znajduje się na kierownicy roweru i jest bezpośrednio połączona linkami z przednią i/lub tylną przerzutką. Umożliwia rowerzyście łatwe dostosowanie biegu w zależności od terenu i warunków jazdy, co jest kluczowe zwłaszcza podczas pedałowania po szutrowych drogach czy kamienistych ścieżkach.
Zanim przystąpisz do wymiany tego elementu, sprawdź, w jaki rodzaj manetki wyposażony jest twój rower. Najpopularniejsze typy to:
– obrotowe (grip shift) – działają poprzez obrót części chwytnej na kierownicy;
– dźwigniowe – obsługiwane za pomocą jednej lub dwóch dźwigni przy klamce hamulcowej bądź oddzielnie na kierownicy;
– trigger shifters – dźwignie obsługiwane kciukiem i palcem wskazującym (występują w rowerach MTB);
– dual control – zintegrowane z klamkami hamulcowymi, popularne w rowerach szosowych.
Zastanawiasz się, kiedy należy wymienić manetkę w rowerze? Jeśli zauważysz problem z jej działaniem. Awaria manetki objawia się tym, że nie jesteś w stanie płynnie zmieniać biegów. Często dzieje się tak po upadku lub silnym uderzeniu, które mogą spowodować pęknięcia obudowy lub zablokowanie mechanizmu klamkomanetki.