Jak działa pompka do roweru?
Działanie pompki opiera się na prostej zasadzie fizycznej, a dokładniej na kompresji powietrza i jego przepływie z obszaru wyższego ciśnienia do obszaru niższego.
Naciskając rączkę pompki, tłok przesuwa się w dół cylindra. Powietrze w cylindrze zostaje sprężone, a następnie przepływa przez zawór zwrotny w głowicy pompki do opony. Zawór zwrotny zapobiega cofnięciu się powietrza z opony do pompki.
Gdy rączka wraca do pozycji wyjściowej, w cylindrze wytwarza się podciśnienie, które zasysa nowe powietrze do środka. Uszczelka na tłoku uniemożliwia cofanie się powietrza, a kolejne naciśnięcia i podniesienia rączki powodują stopniowe pompowanie opony, aż do osiągnięcia pożądanego ciśnienia w jej wnętrzu.
Tak działa pompka do roweru ręczna. Istnieją również pompki do roweru elektryczne, które pracują na zasadzie automatycznego sprężania powietrza i pompowania go do opony za pomocą silnika elektrycznego. Są to urządzenia zasilane akumulatorem, bateriami lub gniazdem sieciowym, które eliminuje konieczność ręcznego pompowania.