Główne elementy koła rowerowego
Koło rowerowe, tak jak rama rowerowa (w tym też elementy rury podsiodłowej), wspornik czy siodełko, stanowi niezwykle istotny komponent każdego jednośladu. Jego rola wykracza daleko poza samo umożliwienie ruchu – od jakości koła zależy bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz wydajność przenoszenia energii z pedałów, poprzez mechanizm korbowy, aż na nawierzchnię. To dzięki kołu (temu przedniemu) widzimy rezultaty kręcenia kierownicą rowerową.
Podstawowa konstrukcja składa się z kilku części, które razem tworzą całość. Nie da się obejść bez którejkolwiek z nich. W centrum znajduje się piasta, będąca sercem układu. To w niej osadzone są łożyska umożliwiające płynny obrót. Od piasty do obręczy rozchodzą się promieniście szprychy, których napięcie regulowane jest przez nyple. Na niej spoczywa opona z bieżnikiem, która zapewnia przyczepność i amortyzację. Każdy z tych elementów szczegółowo omówimy w dalszej części naszego tekstu.
Współczesne koła różnią się znacząco w zależności od przeznaczenia jednośladu. Koła do rowerów górskich (MTB) są zazwyczaj szersze i wytrzymalsze, aby sprostać trudnym warunkom terenowym. Koła do rowerów szosowych są węższe i lżejsze – tu celem jest osiąganie możliwie największych prędkości. Natomiast koła do rowerów do trekkingu stanowią kompromis między wytrzymałością a niską wagą.
Wreszcie koło musi współpracować z innymi systemami roweru. Obręcz jest ważnym elementem różnych rodzajów hamulców. Współdziała bowiem z klockami hamulcowymi w przypadku hamulców szczękowych lub obręczowych. W nowocześniejszych rozwiązaniach stosuje się tarcze hamulcowe, które montowane są bezpośrednio do piasty. Tylne koło jest również częścią układu napędowego, przenosząc moc z łańcucha na powierzchnię.