koło rowerowe

Centrowanie koła rowerowego – na czym polega? Jak to zrobić?

Zastanawiasz się, jak wygląda centrowanie koła w rowerze? O czym warto pamiętać i co może się przydać? Sprawdź, jak wycentrować koło rowerowe.

To, jak naprawić krzywe koło w rowerze, jest niezbędną wiedzą dla rowerzystów. Centrowanie zapewnia płynną jazdę, bezpieczeństwo i dłuższą żywotność obręczy. Jak wycentrować koło rowerowe? Przygotuj odpowiednie narzędzia i sprawdź wskazówki!

koła rowerowe oparte o karton

Centrowanie koła w rowerze – co należy wiedzieć?

Krzywe koło to przypadłość, z którą prędzej czy później spotyka się każdy aktywny użytkownik roweru. Natomiast czy groźnie brzmiące określenie, że koło jest scentrowane, powinna przyprawiać o dreszcze? W żadnym wypadku. Koło, o ile nie zostało uderzone od boku, prawdopodobnie dalej przypomina koło (a nie ósemkę) i najzwyczajniej w świecie trzeba je naprostować. Centrowanie, podobnie jak regulacja przerzutek, wymaga pewnej wprawy i doświadczenia, natomiast najszybciej człowiek uczy się, próbując w praktyce. Stąd, jeżeli scentrowanie koła nie jest duże, śmiało można podjąć się próby samodzielnego rozwiązania problemu.

Żeby zabrać się za centrowanie koła, należy wiedzieć, że zbudowane jest z kilkudziesięciu szprych, które na środku połączone są z piastą. Przy obręczy z kolei naciągane są za pomocą nypli rowerowych i odpowiadają zarówno za kształt, jak i wytrzymałość koła. Liczba szprych jest zawsze parzysta, w kole przednim jest ich tyle samo po lewej jak i prawej stronie. Powinny być także tej samej długości. Koło tylne natomiast często będzie miało innej długości szprychy po stronie prawej (tam, gdzie kaseta/wolnobieg) i inne po lewej. 

Ile trwa centrowanie koła?

Zanim dowiesz się, jak wycentrować koło w domu, warto wiedzieć, ile to zajmie. Wszystko zależy od stopnia problemu oraz doświadczenia. Jeśli koło ma niewielkie bicie, można je wyeliminować w około 15-30 minut, dokonując drobnych korekt napięcia szprych. Bardziej wymagające przypadki na przykład po poważnym uderzeniu, mogą zająć nawet godzinę lub więcej, zwłaszcza jeśli konieczne jest kilkukrotne sprawdzanie efektów i precyzyjne dostrajanie. 

Jak wyprostować koło w rowerze? Niezbędne narzędzia

Trzeba mieć świadomość, że przy centrowaniu koła niezbędny będzie klucz do naciągania szprych. Jest on ściśle dopasowany do rozmiaru nypli i nie uszkodzi ich jak na przykład próba użycia kombinerek. W przypadku delikatnego scentrowania nie będzie potrzebna centrownica do kół rowerowych. Jak zrobić jednak takie urządzenie w warunkach domowych, jeśli jest niezbędne? Dla amatorskiego centrowania kół w rowerze można zbudować prostą konstrukcję. 

Jednym ze sposobów jest stworzenie prostej ramy z drewna, która będzie trzymać koło roweru i pokazywać bicie. Wystarczą dwie deski (około 50 cm długości), jedna jako podstawa (około 60 cm), śruby lub wkręty, a także dwa kątowniki metalowe lub drewno do prowadnic i śrubki albo drut jako wskaźniki. 

Dwie pionowe deski przymocuj do podstawy, zostawiając między nimi przestrzeń na koło. Na ich górze wytnij rowki lub zamontuj kątowniki, by oprzeć na nie obręcz. Przykręć lub przywiąż kawałki drutu blisko koła (jeden do bicia bocznego, drugi do promieniowego). Następnie obracaj obręczą, sprawdzając, gdzie występuje bicie. 

Jak wycentrować koło w rowerze?

Oglądając koło, warto zwrócić uwagę, czy obręcz nie ma żadnych pęknięć czy wgnieceń, zwłaszcza przy nyplach, bo może się okazać, że nie potrzebne jest centrowanie, a wymiana lub spora naprawa koła rowerowego. Masz już wszystkie narzędzia? Sprawdź, jak wygląda centrowanie koła. Poradnik opisujący różne przypadki znajdziesz poniżej.

Centrowanie koła w rowerze. Na czym polega? Rowerowe porady

Koło bije na lewo/prawo

Zacznij od sprawdzenia, czy któraś ze szprych jest luźna. Możliwe, że to właśnie ona powoduje bicie. Jeśli tak, warto wiedzieć, jak dokręcić szprychy w rowerze. Użyj klucza do szprych i kręć nyplem tak, aby się naciągnęła do takiego samego poziomu jak sąsiednie.

Jeżeli żadna się nie wyróżnia, lub jest ich kilka, będziesz zaczynać naciąganie szprych w rowerze od tego miejsca, gdzie koło najbardziej odbija od środka. Jako wyznacznik można stosować różne patenty na przykład przylepiony na ramię obok obręczy kawałek przyciętej taśmy klejącej.

Obserwując, w którym miejscu koło zahacza lub zbliża się do taśmy, wybierz miejsce, gdzie bicie jest największe i w tamtym miejscu najpierw luzuj 1-2 szprychy po stronie oddalonej od środka, a następnie naciągnij szprychę/y po przeciwnej stronie. Należy to robić bardzo stopniowo, ćwierć obrotu będzie w sam raz dla początkujących. Szprychy naciąga się w przeciwnym kierunku niż ruch wskazówek zegara, czyli kręcąc w lewo, naciąga się ją. Kręcąc z kolei nyple w prawo, szprychy się luzuje. Przy naciąganiu, dobrze jest ścisnąć parę szprych w miejscu ich krzyżowania, aby zniwelować powstające naprężenia.

Pęknięta szprycha w rowerze

Zazwyczaj pęknięta szprycha powoduje scentrowanie koła, a więc wymiana na nową powinna załatwić sprawę. Ważne by jej długość była identyczna (wymiarów jest mnóstwo i różnią się nawet o 2 mm). Aby dostać właściwą szprychę, można spróbować zmierzyć wymontowaną starą, sprawną lub zabrać ze sobą całe koło do sklepu, gdzie obsługa pomoże dobrać właściwy rozmiar szprychy. Szprychę mierzy się od miejsca zagięcia do końca gwintu (najlepiej suwmiarką lub bardzo dokładną miarką – wymiar może wynosić na przykład 224 mm). 
Jak wyregulować szprychy w rowerze, gdy masz już nową? Należy zwrócić uwagę, jak są zaplatane, czyli jaki wzór ma koło. Najprościej jest spojrzeć na sąsiednie szprychy i zobaczyć, pod którą i nad którą należy poprowadzić nową. Oczywiście może być to trochę skomplikowane, więc delikatnie można ją nagiąć podczas przeplatania. Podczas naciągania ponownie się naprostuje.

Koło bije góra-dół

Jak naprawić scentrowane koło od roweru, jeśli bije góra-dół? To już sprawa dużo trudniejsza i oczywiście warto też popróbować poradzić sobie własnymi siłami z tego typu problemem, natomiast jeżeli Twój rowerowy zakątek nie jest wyposażony w centrownicę, to warto oddać koło do specjalistów takich jak serwis Decathlon. Jeżeli lubisz majsterkować i zwiększać swoje umiejętności serwisowe, warto wykorzystać zbędne/stare koło do ćwiczenia, zanim się zabierzesz za nowsze lub droższe koła.

Wybór profesjonalnego serwisu jest też o tyle dobrym pomysłem, że doświadczony serwisant przeprowadzi diagnostykę koła, przy której może się okazać, że zaraz będą pękać kolejne szprychy i bardziej opłaca się wymienić całość, bo tak po prostu będzie taniej i bezpieczniej. Pamiętaj też, że w serwisach mają specjalne urządzenie do centrowania kół rowerowych, którego często nie ma się w domu.
Wiesz już, jak samemu wycentrować koło od roweru. Pamiętaj o powyższych wskazówkach, a z pewnością każda przejażdżka będzie zawsze bezpieczna. 

Przeczytaj także:

kobieta trzymająca łańcuch rowerowy

Jak założyć łańcuch w rowerze? Wymiana łańcucha w rowerze

Przeczytaj nasz poradnik, aby dowiedzieć się, jak wymienić łańcuch w rowerze. Sprawdź, kiedy konieczna jest wymiana i jak założyć nowy łańcuch.

Kobieta w kasku rowerowym jadąca na rowerze z prawidłowo ustawionym siodełkiem

Jak prawidłowo ustawić siodełko w rowerze?

Sprawdź, jak dostosować wysokość siodełka w rowerze. Dowiedz się, pod jakim kątem je ustawić. Poznaj prawidłową pozycję podczas jazdy

mężczyzna jadący na rowerze w okularach rowerowych  i kasku

Jakie okulary na rower wybrać?

Sprawdź nasz poradnik dotyczący okularów rowerowych. Zobacz jakie są rodzaje okularów rowerowych. Sprawdź, jakie okulary na rower wybrać

mężczyzna trzymający rower za kierownicę rowerową

Jak ustawić kierownicę w rowerze? Prawidłowa regulacja w kilku krokach

Podnoszenie kierownicy w rowerze jest łatwe - wystarczy użyć mostka. A jak ustawić kierownicę w rowerze w stosunku do wzrostu i dobrej pozycji ciała?

Kobieta transportuje rower pociągiem w specjalnym pokrowcu

Rower w pociągu. Zasady przewozu rowerów w polskich pociągach

Czy jadąc PKP z rowerem, musimy kupować bilet kolejowy dla swojego sprzętu? Poznaj zasady przewozu rowerów w pociągach!