Strona nawietrzna i zawietrzna na jachcie
Strona nawietrzna jachtu to ta, z której wiatr wieje w żagle lub burtę. W efekcie strona nawietrzna nazywana jest po prostu burtą nawietrzną. W przypadku jednostek płynących z kursami typu fałszywy baksztag i fordewind, stronę nawietrzną określa się w przeciwnej do tej, po której niesiony jest grot.
Strona zawietrzna, czy burta zawietrzna, to ta, w którą nie wieje bezpośrednio wiatr. Oznacza to też burtę przeciwną do tej, w którą wiatr wieje. Strona zawietrzna jest uznawana za „bezpieczniejszą” w kontakcie ze statkiem. Co to oznacza? Jeśli do jednostki ma podpłynąć inna jednostka, robi to od strony zawietrznej, bo tak przeprowadzony manewr umożliwia na przykład przeniesienie ładunku czy przejście na pokład osób, które mają przeprowadzić naprawy.
Opiszmy to na przykładzie. Jeśli jacht ma żagle po lewej stronie i jest na nią przechylony, to oznacza to, że lewa burta jest zawietrzna, a prawa – nawietrzna. Jest to też kurs zwany prawym halsem. Jeśli z kolei żagle są po prawej stronie i jednostka względem osi symetrii jachtu jest przechylona w prawo, to jacht płynie lewym halsem. Burtą nawietrzną jest lewa, a zawietrzną – prawa.