Unselected
Ludzie płynący żaglówką po wzburzonym morzu

Strona nawietrzna i zawietrzna w żeglarstwie – teoria żeglowania, kierunek wiatru?

Strona nawietrzna i zawietrzna są ważne dla teorii żeglowania. Sprawdź, jak płynąć jachtem z wiatrem i dryfować dzięki ruchowi powietrza.

Unselected

Jeśli uczysz się żeglowania, to z pewnością znane są Ci terminy strona nawietrzna i zawietrzna. Rozumienie ich znaczenia to podstawa, aby wiedzieć, jak żeglować względem wiatru i jak żagle reagują na podmuchy, a przez to kierują jachtem. 

Unselected

Nawietrzność i zawietrzność w teorii żeglowania

Aby jacht lub inna jednostka pływająca napędzana siłą żagli mogły poruszać się po wodzie, niezbędny jest wiatr. Może on wiać od strony nawietrznej i zawietrznej. Różnice między nimi są bardzo istotne przy wszystkich manewrach. Z zasady uważa się, że:

  • nawietrzność jest zjawiskiem, w którym jednostka skręca w kierunku, z którego wieje wiatr, gdy ster jest ułożony neutralnie,
  • zawietrzność to zjawisko odwrotne, które polega na tym, że jednostka skręca w kierunku przeciwnym niż ten, z którego wieje wiatr, gdy ster jest ułożony neutralnie.
Oznacza to krótko mówiąc, że wiatr wpływa na kurs, który obiera statek. Jeśli zaś jednostka nie chce, aby tak było, musi zastosować szereg manewrów, które odwrócą lub osłabią siłę wiatru. Mowa wtedy w żeglarstwie o odpadaniu lub ostrzeniu do wiatru.

Żaglówki na wodzie
Unselected

Strona nawietrzna i zawietrzna na jachcie

Strona nawietrzna jachtu to ta, z której wiatr wieje w żagle lub burtę. W efekcie strona nawietrzna nazywana jest po prostu burtą nawietrzną. W przypadku jednostek płynących z kursami typu fałszywy baksztag i fordewind, stronę nawietrzną określa się w przeciwnej do tej, po której niesiony jest grot.

Strona zawietrzna, czy burta zawietrzna, to ta, w którą nie wieje bezpośrednio wiatr. Oznacza to też burtę przeciwną do tej, w którą wiatr wieje. Strona zawietrzna jest uznawana za „bezpieczniejszą” w kontakcie ze statkiem. Co to oznacza? Jeśli do jednostki ma podpłynąć inna jednostka, robi to od strony zawietrznej, bo tak przeprowadzony manewr umożliwia na przykład przeniesienie ładunku czy przejście na pokład osób, które mają przeprowadzić naprawy.

Opiszmy to na przykładzie. Jeśli jacht ma żagle po lewej stronie i jest na nią przechylony, to oznacza to, że lewa burta jest zawietrzna, a prawa – nawietrzna. Jest to też kurs zwany prawym halsem. Jeśli z kolei żagle są po prawej stronie i jednostka względem osi symetrii jachtu jest przechylona w prawo, to jacht płynie lewym halsem. Burtą nawietrzną jest lewa, a zawietrzną – prawa.

Unselected

Strona nawietrzna i zawietrzna a rodzaje wiatru i kursy jachtu

 Wbrew pozorom na żagle na jachcie nie działa wiatr rzeczywisty, tylko wiatr pozorny. Kierunek wiatru pozornego oraz jego siła, co wpływa na prędkość jachtu, jest określany jako wypadkowa wiatru rzeczywistego, czyli wywołanego warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu, a także wiatru własnego (na jednostkach wyposażonych w silnik jest on odczuwalny nawet w bezwietrzny dzień). W określeniu wiatru pozornego pomaga wimpel, czyli mała chorągiewka, która wskazuje na kierunek ruchu powietrza. Czasami używa się też wiatromierzy. Wiatr wpływa na szybkość poruszania się jachtu. Można określać też dzięki temu kurs jachtu względem wiatru.

Względem wiatru pozornego można określić cztery typy kursów podzielone na dwie grupy. Są to:

  • kursy ostre, czyli bajdewind i półwiatr, gdzie wiatr pozorny jest ostrzejszy niż rzeczywisty,
  • kursy pełne, czyli fordewind i baksztag.
Pod wodą na kadłub działa siła hydrodynamiczna, której składowe stanowią opór boczny i opór hydrodynamiczny wzdłużny. Siła, z jaką wiatr działa na żagiel, nazywana jest siłą aerodynamiczną. Wpływają na nią:
  • siła ciągu,
  • siła dryfu.
Co dają nam te wszystkie informacje? Wiemy, że w zależności od kursu jacht może:
  • poruszać się w sposób zrównoważony,
  • ostrzyć w przypadku jachtu nawietrznego,
  • opadać w przypadku jachtu zawietrznego.
Jeśli na jacht nie wpływa w żaden sposób wiatr, to oznacza, że porusza się on w kącie martwym, który znajduje się od dziobu. W takim przypadku zmiana kursu będzie wymagała wykonania manewrów związanych z ożaglowaniem, aby ustawić jacht prostopadle do linii wiatru w taki sposób, że żagle pracują na granicy łopotu, ale jej nie przekraczają. Zazwyczaj ustawianie jachtu odbywa się za pomocą lin żeglarskich, które sterują żaglami.

Jako żeglarz powinieneś wiedzieć, jak ustawić maszt, aby zapewnić odpowiednie wpływ na jacht siły przechylającej, a także wiatru. W ten sposób możesz zadbać o to, aby pływanie było bezpieczne, a przy okazji przyjemne.

Unselected

Przeczytaj także:

System IALA na wodzie

System IALA – co to za system oznakowania nawigacyjnego?

System IALA to system oznakowania nawigacyjnego, który wykorzystuje się na torach wodnych. Sprawdź, co to za znaki i jak je rozpoznawać.

Żaglówka płynaca  z kursem względem wiatru po morzu

Kurs względem wiatru – podstawowe pojęcie teorii żeglowania

Kurs względem wiatru to istotna kwestia, którą warto znać na przykład na jachcie. Co oznacza? Jak się wyznacza kierunek? Sprawdź!

Oświetlony statek na wodzie nocą

Światła statków. Jakie są światła sygnalizacji wzrokowej statków?

Zastanawiasz się, jakie są światła sygnalizacji wzrokowej statków? Jak je odczytywać? Sprawdź, co warto wiedzieć o światłach statków.

Locja śródlądowa na wodzie

Locja śródlądowa – czym jest?

Zastanawiasz się, czym jest locja śródlądowa? Czym różni się od morskiej? Co oznacza w żeglarskim świecie? Jakie są jej elementy? Sprawdź!

Ludzie płynący żaglówką po wzburzonym morzu

Żeglarstwo ekstremalne - na czym polega?

Czym wyróżnia się żeglarstwo ekstremalne? Poznaj wyzwania takich rejsów, najpopularniejszych żeglarzy oraz specyfikę ekstremalnych regat morskich!