Jak spakować rower do wysyłki kurierem? Instrukcja krok po kroku
Kluczowym momentem jest pakowanie roweru do wysyłki i to właśnie ono nastręcza problemów wszystkim tym, którym marzy się wysyłka roweru w całości.
1. Dokładnie wyczyść rower, jeżeli był już używany. Brud, kurz, piasek czy błoto mogą wpłynąć na uszkodzenie roweru podczas transportu, a także utrudnić odbiorcy złożenie roweru na nowo po jego odbiorze.
2. Sprawdź i zdemontuj wszystkie luźne elementy, takie jak koszyk na bidon i sam bidon, lusterka, dzwonek rowerowy, uchwyt na telefon, lampki licznik i wszystko to, co z reguły dołącza się do roweru osobno. Najlepiej zapakować to w osobne pudełeczko dołączone do całej paczki.
3. Jeżeli nie interesuje Cię wysyłka roweru w całości, a karton, którego chcesz użyć, pozwala Ci na rozłożenie sprzętu, zadbaj o dokładny demontaż niektórych elementów.
4. Odkręć przednie koło (kluczem albo szybkozłączką, w zależności od tego, czy masz sztywne osie, czy nie) i owiń je folią bąbelkową, zabezpiecz gazetą czy w inny ochronny materiał. Tylne koło z reguły możesz zostawić na miejscu, choć warto zabezpieczyć napęd, na przykład pianką czy folią.
5. Odkręć pedały kluczem albo narzędziem do odkręcania i jeżeli nie są fabrycznie podpisane, umieść na nich literę L i P, by ułatwić późniejsze składanie roweru odbiorcy.
6. Ważny jest demontaż kierownicy. Odkręć mostek i obróć kierownicę wzdłuż ramy, tak, by zmniejszyć szerokość całego jednośladu. Zabezpiecz ją tak, by nie latała w paczce, nie bój się używać więc taśmy, opasek czy linek zabezpieczających, którymi przytwierdzisz kierownicę do ramy roweru.
7. Możesz całkowicie zdemontować sztycę i siodełko, a jeżeli Twój karton jest wystarczająco duży, siodełko wystarczy jedynie obniżyć. Potrzebny Ci będzie do tego klucz imbusowy o odpowiednim rozmiarze.
Ważnym aspektem przesyłki rowerowej jest wybór odpowiedniego kartonu. Najlepiej mieć, rzecz jasna, fabryczne pudło przystosowane do takiego przesyłania, a jeżeli takiego nie masz, spróbuj zapytać w najbliższym sklepie lub serwisie rowerowym, czy pracownicy nie mogą Ci takiego użyczyć. Karton musi być naprawdę duży, jeżeli nie chcesz demontować żadnych części roweru, polecamy jednak tę drugą opcję, która sprawia, że wysyłka roweru kurierem staje się dużo bardziej bezpieczna. Niezależnie od formuły, wysyłka w kartonie musi być dobrze zabezpieczona. Ramę koniecznie owiń folią bąbelkową albo pianką czy gąbką, uważaj na widelec i korbę. Pamiętaj, że ramy karbonowe wymagają szczególnej ochrony, nie mogą być bowiem ściskane od boku, dlatego zadbaj o dobrą amortyzację za pomocą grubej warstwy na przykład pianki.
Przednie koło umieść obok ramy w pudle i pamiętaj, żeby wszystkie dotykające się elementy były przełożone warstwą tektury, gazet, folii czy materiału tak, aby o siebie nie ocierały. Do wypchania wolnych przestrzeni wykorzystaj, chociażby skropak, posiekany styropian czy inny wypełniacz, by mieć pewność, że dobrze zapakujesz rower. Skorzystaj z dobrej jakości taśmy, by zakleić karton, możesz go również owinąć folią streczową. Zadbaj o oklejenie wszystkich przerw i łączeń pudła, napisz również na kartonie, gdzie jest góra. Możesz także umieścić napis ostrożnie. Jeżeli konieczna jest wysyłka roweru bez kartonu, wszystkie wyżej opisane kroki wykonaj bardzo dokładnie. Chodzi o owinięcie ramy i wystających elementów grubą warstwą folii, streczem, a także zastosowanie opasek zaciskowych czy innych stabilizujących akcesoriów.