Żaglówki na wodzie

Prawo drogi na wodzie – kto ma pierwszeństwo na wodzie?

Prawo drogi na wodzie mówi, kto ma pierwszeństwo na wodzie. Sprawdź, jak działa prawo drogi na śródlądziu i jakie przepisy obowiązują statki.

Prawo drogi na wodzie to zestaw zasad, według których powinny postępować wszystkie jednostki poruszające się po morzu, a także wodach śródlądowych. Sprawdź, jak wyglądają te reguły i o czym warto pamiętać, aby uniknąć kolizji.

Prawo drogi na wodzie – czy istnieje?

Istnieje na wodzie coś takiego jak prawo drogi, żeglarstwo nie jest tutaj wyjątkiem, jednak przepisy te nie wyglądają tak, jak przepisy ruchu drogowego. Nie zawierają przede wszystkim informacji o tym, kto ma pierwszeństwo. Określają jednak przepisy ruchu drogowego, czyli zbiór zasad, które mówią o tym, jak unikać kolizji. Nawet ich przestrzegania nie zwalnia z zasady, aby mieć na pokładzie odpowiedni sprzęt na przykład koła ratunkowe.

Żaglówki na wodzie

Pojęcia dotyczące jednostek

Aby można było zrozumieć i w pełni stosować przepisy ruchu wodnego, trzeba najpierw poznać podstawowe pojęcia dotyczące jednostek, które znajdują się na wodzie. Jedne i drugie są zawarte w Międzynarodowych Przepisach o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu, dokumencie z 1972 roku. Są to:

  • statek – urządzenie, które nadaje się do transportu wodnego,
  • statek z napędem mechanicznym – statek z silnikiem maszynowym,
  • statek żaglowy – statek, w którego przypadku napęd stanowi siła wiatru wiejącego w żagle, a który nie ma włączonego silnika,
  • statek podczas połowu – statek, który łowi każdą metodą prócz włóczonych sznurów haczykowych lub taką metodą, która umożliwia swobodne manewrowanie,
  • statek nieodpowiadający za ruchy – nie jest w stanie manewrować w danej chwili i w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń,
  • statek o ograniczonych możliwościach manewrowych – ma chwilowo gorsze możliwości manewrowania na przykład ze względu na pracę, którą wykonuje,
  • wodnosamolot – urządzenie latające, które może manewrować na wodzie.

Wody śródlądowe a przepisy

W Polsce innym przepisem, który reguluje kwestię pływania na śródlądziu, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 kwietnia 2003 roku w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Wprowadzają one nieco zmian w pojęciach, ale również dodają kolejne definicje, dotyczące statków o dużej prędkości. Są to jednostki, które pływają z prędkością ponad 40 km/h, w tym:

  • wodoloty,
  • poduszkowce,
  • inne statki.
Nie mają one jednak pierwszeństwa i nie mogą go wymagać od innych statków.

Kto ma pierwszeństwo na wodzie?

W przypadku żeglarstwa pierwszeństwo na wodzie ma ten statek, który ma mniejsze szanse na zmianę kursu. Przede wszystkim jednak prawo drogi na wodach śródlądowych, podobnie jak na wodach morskich, zakłada, że każda jednostka powinna poruszać się z bezpieczną prędkością, która:

  • umożliwia manewrowanie,
  • jest dostosowana do widzialności,
  • jest dopasowana do natężenia ruchu.

Żaglówki na wodzie

Hierarchia na wodzie

Na wodzie obowiązują konkretne zasady związane z hierarchią statków. Wyłączone są z niej statki o ograniczonej możliwości manewrowania i takie, które nie odpowiadają za swoje ruchy – im powinna ustąpić każda inna jednostka. Wodnosamoloty z kolei mają z zasady unikać zderzeń i zmienić kurs na taki, który nie jest kolizyjny; utrzymuje się, że powinny trzymać się z daleka od innych statków. A co z pozostałymi jednostkami? Oto mała podpowiedź wynikająca z przepisów żeglugowych:

  • statki zajęte połowem ustępują wyłącznie tym o innych możliwościach manewrowych,
  • statki żaglowe, w tym jachty, mają ustępować dwóm wspomnianym wyżej oraz tym, które są zajęte połowami,
  • statki mechaniczne mają ustępować wszystkim innym jednostkom.
Oznacza to, że statki z napędem mechanicznym mają najmniejsze prawa, ale chodzi w rzeczywistości o największe możliwości manewrowania. Jeśli na statku z napędem mechanicznym spotkamy drugą taką samą jednostkę, powinniśmy unikać przecinania kursu przed jego dziobem. Pierwszeństwo ma jednostka z prawej.

Który hals ma pierwszeństwo?

W przypadku jachtów, które zwykle używane są do żeglugi śródlądowej, zasada jest prosta: jeśli któryś mały statek płynie pełniejszym kursem, należy ustąpić mu z drogi. Oznacza to, że w parach:

  • bajdewind i półwiatr – półwiatr musi ustąpić,
  • półwiatr i baksztag – baksztag musi ustąpić,
  • baksztag i fordewind – fordewind musi ustąpić.
Jeżeli płyniesz statkiem, który idzie lewym halsem, to pierwszeństwo na wodzie jachtu jest dyskusyjne, jeżeli nie jesteś w stanie określić, jakim halsem płynie statek płynący na motyla. W takiej sytuacji powinieneś po prostu ustąpić.

Wyprzedzanie na wodach

Są sytuacje, w których statek wyprzedzający nie może wykonać manewru. Mowa o miejscach, które mają odpowiednie oznaczenia zakazu wykonywania tego manewru oraz manewru mijania, a także przestrzeniach pod mostami i przy śluzach. Aby było ono w ogóle bezpieczne, statek wymijany ustępuje drogi i ułatwia zamiar mijania czy wyprzedzania. Z zasady manewr wykonuje się z lewej strony, chyba że kanał jest na tyle szeroki, że pozwala wyprzedzać z prawej. Inną zasadą w przypadku statków żaglowych jest wykonywanie manewru od nawietrznej, aby manewr w ogóle doszedł do skutku.

Wiatr do burty a pierwszeństwo na wodzie

W przypadku żeglowania na morzu należy zachowywać się na tyle bezpiecznie, na ile okoliczności na to pozwalają. Dużym wyznacznikiem jest w tym przypadku to, z której strony wieje wiatr, jeśli dwa statki są na kursie kolizyjnym. Zasady są następujące:

  • pierwszeństwo ma statek z wiatrem na prawą burtę, jeśli oba statki mają wiatr z różnych burt,
  • jeśli dwa statki mają wiatr z tej samej burty, ustępuje ten od strony nawietrznej,
  • jeśli są wątpliwości co do zdolności manewrowania statkami i nie możesz z pewnością ustalić, czy statek znajdujący się od nawietrznej ma kurs od lewe burty czy prawej, powinieneś ustąpić im z drogi.

Statki pływające z dużą prędkością

Termin ten pojawia się w przypadku żeglugi śródlądowej. Wszystkie statki pływające z prędkością większą niż 40 km/h lub poruszające się na podwodnych płatach powinny pozostawiać innym statkom akwen zapewniający im możliwość zachowania kursu oraz swobodę manewrowania. To oznacza, że wysoka prędkość w myśl rozporządzenia nie oznacza, że statkowi należy ustąpić drogi. Co więcej, statki takie manewr wyprzedzania powinny sygnalizować we właściwym czasie i ustępować drogi temu, na kogo wskazuje prawo.

Ludzie płynący żaglówką

Czy na wodzie działa ruch prawostronny?

Tak, i warto o tym pamiętać. Na wodzie, podobnie jak na lądzie, jednostki powinny poruszać się po prawej stronie drogi wodnej, czyli po prawej stronie toru wodnego. Tej zasady należy przestrzegać zawsze, zwłaszcza podczas mijania czy ustępowania drogi drugiemu statkowi.

Wchodzący czy wychodzący z portu – kto ma pierwszeństwo?

Bardzo niebezpieczną sytuacją jest mijanie się statków przy wejściu do portu. Prawo drogi na morzu, podobnie jak prawo drogi na śródlądziu, jasno wskazuje, że to jednostka pływająca, która opuszcza port, ma pierwszeństwo. Oznacza to, że należy ustąpić z drogi statkowi, który wypływa z portu.

Zachowanie na wodzie powinno prowadzić do braku kolizji. Zasad związanych z pierwszeństwem na wodzie nie powinni też nadużywać żadni kierujący statkami, również statkami pasażerskimi i innymi dużymi jednostkami. W razie zdarzeń na wodzie, aby ustalić winnego, odwołuje się do przepisów regulujących czynności na wodzie, w tym manewru mijania i wyprzedzania, oraz fakt, czy statki ustępowały zgodnie z nimi.

Przeczytaj także:

Łódż płynąca po morzu

Mila morska – ile to km? Jednostki miary i przelicznik

Mila morska – ile to km? Ta jednostka miary odległości stosowana jest w nawigacji morskiej. Sprawdź, jak wygląda przelicznik.

Jacht na wodzie

Wakacje na jachcie – ile kosztują i jak zorganizować taki rejs morski?

Odkryj, jak zorganizować wakacje na jachcie, których nie zapomnisz! Dowiedz się, co zabrać na rejs morski, jak zaplanować wypoczynek i ile kosztuje że

Mężczyzna stojący na jachcie

Gdzie na żagle w Polsce? TOP 10 miejsc godnych polecenia

Oto miejsca na żagle w Polsce! Od Mazur po Zalew Szczeciński – sprawdź TOP 10 akwenów dla żeglarzy amatorów i profesjonalistów.

Żaglówka płynąca po morzu

Zwrot przez sztag – wyjaśniamy, jak wykonać ten manewr!

Zrozum, jak wykonać zwrot przez sztag! Przejdź z jednego bajdewindu do drugiego, pokonując kąt martwy, by żagle mogły efektywnie pracować.

Mężczyzna w kamizelce ratunkowej stojący na łódce trzymający kabestan

Kabestan – co to jest i do czego służy?

Kabestan – co to jest i do czego służy to urządzenie? Sprawdź, czym jest kabestan na jachcie i jak pomagać żeglarzowi wybierać i luzować liny.