Nordic walking

Sport po 60
Buty do nordic walking
Kijki do nordic walking
 
 

Nordic walking sport dla każdego

 

Czym jest NORDIC WALKING?

To aktywność fizyczna łącząca w sobie naturalny chód w połączeniu z jednoczesnym używaniem specjalnie zaprojektowanych kijów do nordic walking. Idealna dla każdego, mogą go uprawiać zarówno osoby na poziomie amatorskim, jak i zawodowym. Dzięki temu możliwy staje się naturalny, biomechanicznie poprawny marsz wykonywany w prawidłowej sylwetce.

Nordic Walking wywodzi się z aktywności tj. trekking górski czy backpacking, gdzie wykorzystywane były przez dekady kije do podpierania się podczas wędrówek czy też narciarzy, którzy używają ich do odpychania się podczas jazdy na nartach. Pod koniec XX wieku termin “nordic walking” został spopularyzowany przez twórców pierwszych kijów dedykowanych do tego sportu.

Prawidłowy ruch ramion z kijami do nordic walking jest odwzorowaniem naturalnego ruchu ciała podczas marszu. W przypadku, gdy uprawiamy nordic walking w technice klasycznej, dodatkowo skupiamy się na: tylnej pozycji kija podczas pierwszej fazy ruchu; kontroli kija do nordic walking poprzez antypoślizgową rączkę oraz taśmy; aktywnym i dynamicznym wykorzystywaniu kijków do nordic walking podczas aktywności. Prawidłowe stosowanie techniki używania kijów pozwala zintensyfikować pracę mięśni górnej partii korpusu. Dodatkowo, angażuje też inne partie mięśniowe ciała.

Filozofia uprawiania nordic walking opiera się na: poprawności wykonywania poszczególnych ruchów i bezpieczeństwie; utrzymywaniu prawidłowej postawy; naturalnych i płynnych ruchach ciała angażujących partie mięśniowe całego ciała; zrównoważonym i kompleksowym treningu; zwiększeniu cyrkulacji krwi i poprawieniu metabolizmu; dostosowaniu intensywności i celów treningowych do indywidualnych potrzeb; przenoszeniu nabytych umiejętności podczas uprawiania nordic walking do życia codziennego; wykonywaniu ćwiczeń dostosowanych do jednostek, ich potrzeb, wieku, płci czy kondycji fizycznej.

 

Nordic walking – maszeruj z kijkami!

Czy wiesz, że nordic walking angażuje aż 90% wszystkich Twoich mięśni? To szczególna aktywność, którą może uprawiać każdy – kobieta, mężczyzna, osoba z dużą nadwagą, mały buntownik, osoba dorosła i senior – kto tylko chce popracować nad swoją formą, pozbyć się zbędnych kilogramów czy po prostu aktywnie spędzić czas na świeżym powietrzu. Nordic walking to marsz z kijkami, szybszy niż spacer, ale wolniejszy od joggingu. Ruch rąk, nóg, bioder, właściwie całego ciała, jest podobny do tego, który możesz zaobserwować u siebie podczas spacerowania. Tym razem jednak odpychasz się od podłoża za pomocą specjalnych kijków, bardziej angażując górne partie ciała, lecz nie obciążając przy tym stawów. Dzięki temu „rozbudowanemu chodzeniu” Twój organizm niezwykle dużo zyskuje.

Technika nordic walkingu – jak chodzić?

Kilkumiesięczne dzieci uczą się chodzić, technika nordic walkingu również wymaga nauki. Nie wystarczy chwycić kijków, założyć sportowych butów i ruszyć do parku. Podstawy opanujesz już podczas pierwszego treningu.

  • Pracuj naprzemiennie rękoma i nogami – po ruchu lewej nogi następuje ruch prawej ręki.
  • Z przodu unoś rękę na wysokość pępka, a z tyłu tuż ponad linię pośladków.
  • Ruch ręki zawsze wyprowadzaj z ramienia.
  • Stawiaj długie kroki.
  • Pilnuj wyprostowanej pozycji.
  • Krok rozpoczynaj od pięty.
  • Odpychaj się mocno od podłoża za pomocą kijków.
  • Pracuj całymi barkami.
  • Pracuj rękoma symetrycznie, równolegle.
  • To nie takie trudne, prawda?

    Nordic walking – efekty

    Ale właściwie dlaczego nordic walking, a nie zwykły marsz czy spacer? Kiedy spacerujesz, angażujesz do pracy ok. 70% mięśni, przy nordic walkingu aż 90%. Ponadto masz szansę schudnąć dwa razy szybciej. Dzięki kijom nie obciążasz stawów, dlatego ta forma aktywności jest tak często polecana seniorom oraz osobom zmagającym się z chorobami i problemami układu ruchu. Do efektów nordic walkingu należy też zaliczyć wzmocnienie mięśni, zwiększenie ich siły, dotlenienie organizmu, lepszą kondycję i wydolność, ale też niższy poziom złego cholesterolu, dobroczynny wpływ na serce oraz układ krwionośny.

    A Ty masz ochotę z nami pomaszerować?